فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۶۵۴

بورس انرژی ایران رکوردار فروش گاز مایع صادراتی

بورس انرژی ایران رکوردار فروش گاز مایع صادراتی

مجموع ارزش معاملات روزانه ثبت شده در این بازار برای روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه به ۹ هزار و ۲۰۲ میلیارد ریال رسید؛ این رقم مربوط به فروش برق در بازار برق بورس انرژی و ثبت فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بود. در این روز بر حجم فروش صادراتی حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل افزوده شد و به این ترتیب ۶۷ درصد ارزش کل معاملات روزانه مربوط به رینگ بین‌الملل بود.

به گزارش تجارت نیوز،

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز ۲۳ مرداد ماه از فروش ۲۵ هزار و ۹۰۰ تن در زیرگروه حامل‌های انرژی و ثبت ارزش ریالی ۶ هزار و ۲۲۲ میلیارد ریالی در این رینگ حکایت دارد. شرکت پالایش نفت اما خمینی شازند با ثبت فروش ۱۰ هزار تن ته‌مانده برج تقطیر در رینگ بین‌الملل و تحقق ارزش معادل ریالی ۲ هزار و ۷۵۲ میلیارد ریال فروشنده برتر این تابلو طی روز گذشته شد. این محصول با نرخ پایه صفر پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه شد و تعادل عرضه و تقاضا باعث شد تا در همین قیمت نیز معامله شود. 

این در حالی بود که در این روز شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز طی روز گذشته برابر ۱۰ هزار تن گاز مایع را با قیمت پایه برابر ۴۳۵ دلار به ازی هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد، برای این محصول تقاضایی برابر ۲۴ هزار تن به ثبت رسید و برتری تقاضا نسبت به حجم عرضه متقاضیان را به رقابت قیمتی با یکدیگر واداشت، به‌نحوی که در نهایت کل محصول عرضه شده با متوسط نرخ ۴۴۹.۸ دلار به ازای هر تن به فروش رفت. با احتساب نرخ دلار سنا برابر ۴۸ هزار و ۵۱۳ تومان، این معامله مجموع ارزش معادل ریالی برابر ۲ هزار و ۱۸۲ میلیارد ریال را رقم زد. 

در این روز پالایش نفت بندرعباس نیز موفق به فروش ۵ هزار تن گاز مایع و پتروشیمی بوعلی سینا نیز ۵۰۰ تن گاز مایع را از رینگ بین‌الملل به فروش رساند. 

ثبت رقابت قیمتی ۳۰ درصدی در رینگ داخلی

ارزش معاملات ثبت شده در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی نیز برای روز گذشته برابر ۲۳ مرداد ماه به هزار و ۶۹۷ میلیارد ریال رسید؛ این رقم مربوط به فروش ۷ هزار و ۴۰۰ تن محصول از این بازار در زیرگروه حامل‌های انرژی بود. شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند در این روز ۵ هزار تن سی‌اس‌او را با قیمت پایه برابر ۱۶۷ هزار و ۶۲۹ ریال به ازای هر کیلوگرم عرضه کرد برای این محصول تقاضایی برابر ۱۴ هزار تن به ثبت رسید؛ برتری حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث رقابت ۲۹.۵ درصدی میان متقاضیان شد و به این ترتیب میانگین نرخ فروش این محصول به ۲۱۷ هزار و ۴۸ ریال به ازای هر کیلوگرم رسید. این معامله ارزش ریالی برابر هزار و ۸۵ میلیارد و ریال را رقم زد. 

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا نیز با ثبت فروش هزار و ۴۵۰ تن هیدروکربن سنگین و مجموع ارزش ریالی برابر ۴۱۳ میلیارد ریال در رتبه دوم فروشنده برتر رینگ داخلی قرار گرفت. 

بازار برق هزار و ۲۸۲ میلیارد ریالی شد

ارزش معاملات ثبت شده در بازار برق بورس انرژی ایران در روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه به هزار و ۲۸۲ میلیارد ریال رسید. در این روز ۳۰ میلیون کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش برابر ۴۴.۶ میلیارد ریال در تابلو بازار فیزیکی برق به فروش رفت. این در حالی بود طی همین روز ۳۰۱ میلیون کیلووات ساعت برق در تابلو مشتقه برق مورد داوستد قرار گرفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۳۵۸ میلیارد ریال را رقم زد. 

در روز ۲۳مرداد ماه بازار برق سبز بورس انرژی نیز پر رونق بود؛ طی این روز ۸.۲ میلیون کیلووات ساعت برق سبز در تابلو بازار فیزیکی برق سبز بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۴۲۵.۵  میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. این در حالی بود که در این روز ۴۹ معامله در تابلو بازار مشتقه برق سبز بورس انرژی ایران نیز به ثبت رسید که طی آن ۹ میلیون کیلووات ساعت برق سبز به شکل سلف به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۴۵۴ میلیارد ریال را رقم زد. 

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در دو رینگ داخلی و بین‌الملل برای امروز ۲۴ مرداد ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ بین‌الملل به لحاظ حجم می‌توان به عرضه ۳۰ هزار تن نفتای سبک شرکت نفت ستاره خلیج فارس و عرضه ۲۸۰ هزار بشکه نفت سفید شرکت ستاره نفت خلیج فارس اشاره کرد. 

همچنین از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی نیز می‌توان به برنامه عرضه ۴ هزار تن برش پنتان شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس اشاره کرد؛ این در حالی است که پتروشیمی ایلام نیز در این روز برنامه عرضه ۲ هزار تن بنزین را دارد.

 

منبع : بورس انرژی ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.