کد مطلب: ۸۹۹۵۹۷

«تجارت‌نیوز» از تورم مواد غذایی در بهمن ماه گزارش می‌دهد:

تورم خوراکی‌ها از ۴۵ درصد عبور کرد/ گوشت قرمز همچنان رکورددار گرانی‌ها

تورم خوراکی‌ها از 45 درصد عبور کرد/ گوشت قرمز همچنان رکورددار گرانی‌ها

بررسی آمار تورم خوراکی ها در بهمن ماه نشان می‌دهد که به‌رغم کاهش قیمت اکثر محصولات، تورم سالانه خوراکی‌ها از 45 درصد عبور کرده و گوشت قرمز همچنان رکورددار گرانی‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز، داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم خوراکی ها و آشامیدنی‌ها در بخش سالانه به 45.1 درصد رسیده است. این شاخص در بخش نقطه‌ای و ماهانه به‌ترتیب 31.6 درصد و منفی نیم درصد را نشان می‌دهد. 

تورم سالانه گوشت؛ بالای 90 درصد 

نرخ تورم خوراکی‌ها در 12 ماه منتهی به پایان بهمن در محدوده 22 تا 93 درصد بوده است. در این بین گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ثبت تورم سالانه 93.3 درصد همچنان رکورددار گرانی‌ها در بهمن 1402 شناخته می‌شود. گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌ها آن‌ها نیز با ثبت تورم 90.7 درصد پس از آن قرار دارد تا مشخص شود مردم در تهیه گوشت بیش از هر مواد غذایی دیگری دچار مشکل شده‌اند. 

گروه روغن و چربی‌ها که تا ماه‌ها روند صعودی قابل توجهی داشت و تورم آن بیش از گوشت بود، چند ماهی است که روند صعودی آرام‌تری دارد و در بهمن ماه نیز با ثبت تورم سالانه 22.8 درصد کمتر از هر مواد غذایی دیگری گران شده است. پس از آن نیز نان و غلات با 24.3 درصد قرار دارد. 

گوشت در تورم نقطه‌ای هم رکورددار شد

تورم خوراکی ها در شاخص نقطه‌ای عدد 31.6 درصد را نشان می‌دهد. این شاخص که قیمت‌ کالاها و خدمات را در ترازوی مقایسه با ماه مشابه سال گذشته قرار می‌دهد، در بهمن 1402 عدد 31.6 درصد را به تصویر می‌کشد. 

در بخش تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها نیز گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ثبت رقم 78.5 درصد را رکورددار است و پس از آن همانند تورم سالانه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن به عدد 77 درصد در مقام دوم گرانی ایستاده است. 

نکته جالب توجه به تورم نقطه‌ای روغن و چربی‌ها بازمی‌گردد که در بهمن ماه منفی شده و طبق محاسبات مرکز آمار در مقایسه با بهمن سال گذشته ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد. نان و غلات نیز تنها حدود 12 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل گران شده تا پس از روغن در رده دوم کمترین تورم خوراکی ها قرار بگیرد. 

تورم خوراکی ها در بهمن ماه کاهش یافت!

به‌رغم کوچک‌تر شدن هر روزه سفره مردم و کاهش قدرت خرید شهروندان، در محاسبات دولتی بسیاری از خوراکی‌ها و مواد غذایی در یک ماهه‌ی بهمن نسبت به دی ارزان شده‌اند. چنانکه تورم ماهانه خوراکی‌ها در این ماه عدد منفی نیم درصد را نشان می‌دهد. 

بر اساس اعداد و ارقام رسمی که از سوی مرکز آمار ارائه شده، در بین 12 زیرگروه اصلی پنج کالا، یعنی خوراکی‌ها، گوشت قرمز و گوشت ماکیان، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌ها آن‌ها، روغن‌ها و چربی‌ها و سبزیجات نسبت به تورم خوراکی‌ها در دی سال جاری ارزان شده‌اند. چنانکه تورم ماهانه سبزی‌ها در این ماه تا حدود منفی 6 درصد کاهش یافته است. 

حداکثر تورم در این ماه مربوط به ماهی‌ها و صدف‌داران است که از 3.5 درصد فراتر نرفته است تا مشخص شود از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم حتی اگر در سفره و معیشت مردم احساس نشود، اما در آمار دولتی حرکت رو به پایین قیمت مایحتاج اساسی مردم است. 

تورم خوراکی ها بهمن ماه

برای مطالعه بیشتر گزارش اختلاف نرخ تورم دهک اول و دهم به ۵.۲ درصد رسید را در تجارت‌نیوز بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.