کد مطلب: ۸۹۹۶۱۴

رئیس مرکز اصناف وزارت صمت:

نمایشگاه بهاره با هدف تنظیم بازار برگزار می‌شود

نمایشگاه بهاره با هدف تنظیم بازار برگزار می‌شود

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این نمایشگاه دارای کارکرد تنظیم بازار است.

به گزارش تجارت‌نیوز، «محمدحسین قمری» یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه بهاره را توسعه روند خرید اعتباری و جلب نقدینگی و اعتبار مالی به سمت تولید داخل توصیف کرد.

وی افزود: وزارت صمت از ۶ ماه پیش‌ طرحی به نام «عید تا عید» را طراحی کرد که با کمک اتاق اصناف این طرح عملی شده است. تعداد این نمایشگاه‌ها امسال به ۳۶۰ نمایشگاه با بیش از ۳۰ هزار غرفه فروش رسید که بیش از ۲ برابر سال گذشته است.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت ادامه‌داد: مساله خرید اعتباری برای مصرف‌کنندگان با حمایت دو بانک کشور در این نمایشگاه‌ها اعمال می‌شود و افرادی که در بانک اعتبار دارند بدون وثیقه می‌توانند از این غرفه‌ها خرید کنند.

وی گفت: مساله دیگر، ارسال رایگان و خرید برخط از نمایشگاه بود که قرار است این امکان به همراه ویژگی ارسال کالا انجام شود.

قمری خاطرنشان‌کرد: همچنین فروش فوق‌العاده نیز یک مساله مهم است که ۲۸ هزار غرفه، کالاهای خود را در قالب فروش فوق‌العاده به فروش می‌رسانند تا مردم با قیمت مناسبت و نظارت بهتر بتوانند کالای خود را با امکان ثبت شکایت و رسیدگی به تخلفات دریافت کنند.

وی ادامه داد: معضل اجاره‌داری در خصوص نمایشگاه‌های غیررسمی و فاقد مجوز شکل می‌گیرد. سامانه‌ای در اتاق اصناف ایجاد شد که کارگزار و نوع قرارداد و شیوه تعامل کارگزاران با مردم مشخص شود. اتاق تعاون و وزارت جهاد با نظارت اتاق اصناف کار می‌کنند که این یکپارچه شدن یکی از مهم‌ترین عوامل رفع مشکل غیرشفاف عمل‌شدن است.

این مقام مسوول گفت: زمانی که کارها یکپارچه می‌شود هزینه‌های غرفه‌سازی و متراژ نیز کمتر می‌شود.

قمری افزود: در زمینه خرید اعتباری نیز مردم می‌توانند به سایت عید تا عید مراجعه کنند و فهرست ۲۸ هزار فروشگاه را دریافت کنند. فرایند اعتبارسنجی نیز در این سامانه در بازه پنج تا ۱۵۰ میلیون تومان زمینه خرید اعتباری وجود دارد.

وی بیان‌داشت: شعار طرح آن است که مردم اسفندماه خرید کنند و اردیبهشت‌ماه هزینه را پرداخت کنند. در ادامه این زنجیره می‌تواند خرید اعتباری را در عرصه‌های دیگر توسعه دهد. پس از عید طرح ۶ ماه و ۱۲ ماهه نیز ادامه می‌یابد.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت ادامه داد: مطابق ضوابط ابلاغ شده، همه کالاهای عرضه شده با نظارت اتاق اصناف ایران عرضه می‌شوند، اما اجرای درست این ضوابط نیازمند توسعه نظارت و یکپارچگی است.

قمری خاطرنشان کرد: اولویت عرضه در این نمایشگاه، تولیدات داخلی است. هدایت اعتبار و سپس نقدینگی به سمت تولید داخل یکی از اصلی‌ترین دلایل اجرای این طرح است.

وی گفت: طرح به وسعت ایران باعث می‌شود که مغازه‌ها در واحدهای صنفی خود نیز به این طرح بپیوندند. این نمایشگاه دارای ظرفیت محدود است، اما باید تلاش کرد که این عرضه توسعه یابد.

این مسوول وزارت صمت اظهار داشت: طرح به وسعت ایران به دنبال حل مشکل محدودیت این طرح است که واحدهای صنفی بتوانند با اطلاع رسانی که انجام می‌شود در واحدهای خود در این نمایشگاه شرکت کنند.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت بیان‌داشت: تعداد غرفه‌ها با تعداد نمایشگاه‌های فروش فوق‌العاده در سطح کشور تقریباً یکسان است. تلاش داریم که مردم بتوانند خرید یک‌پارچه داشته باشند یا از بازار خرید خود را انجام دهند.

وی گفت: اتاق اصناف از جنس بازارهای صنفی هستند و تلاش داریم که نمایشگاه‌ها در بازه محدود برگزار شود تا مشکلی برای واحدهای دیگر برای فروش عید واحدهای صنفی نداشته باشند.

قمری با اشاره به مشکل به‌وجود آمده در خصوص «کوروش کمپانی» گفت: این مورد به طور قطع آخرین مورد نیست و تا زمانی که این فرهنگ‌سازی و آموزش داده نشود که اخلال‌گران نتوانند به این راحتی با یک صحنه‌سازی دچار چنین آسیبی کنند، مشکل حل نمی‌شود و آموزش و نظارت توام می‌توانند این مشکلات را حل کند.

وی بیان‌داشت: نکته دیگر آن است که در حوزه این کسب‌وکارها ضوابطی اعمال شود که کسانی که در حوزه لیزینگ کار می‌کنند باید اعتبار ضمانتی ارائه کنند.

وی گفت: در حوزه دست‌فروش‌ها یک طرح دیگر داریم که توسط اصناف ساماندهی شوند تا بتوانند کالاهای خود را در قالب واحدهای صنفی عرضه کنند.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.