کد مطلب: ۹۰۰۵۱۹

بازار بی‌جان خرید و فروش موبایل در شب عید

بازار بی‌جان خرید و فروش موبایل در شب عید

وضعیت بازار موبایل در روزهای پایانی سال نه‌تنها وضعیتی مشابه سال‌های گذشته را طی نمی‌کند، بلکه از همیشه بی‌رمق‌تر است.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته فعالان حوزه موبایل، وضعیت بازار شب عید امسال نسبت به سال‌های گذشته ضعیف‌تر است و استقبال خریداران کاهش پیدا کرده است.

فعالان این حوزه معتقدند موبایل‌های میا‌ن‌رده به‌ دلیل قیمت پایین‌ترشان مخاطب بیشتری دارند. اما موبایل‌های بالارده و برندهایی مثل آیفون به‌ دلیل ممنوعیت واردات نظم بازار را به‌ هم زده‌اند.

در همین راستا مهدی بوکایی، فعال حوزه موبایل، درباره وضعیت بازار گفت: وضعیت بازار در هفته‌های پایانی اسفندماه خوب نیست. به دلیل افزایش قیمت‌ها، درخواست‌ها کم شده است. استقبال نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است. بیشتر فعالیت‌هایی که در بازار شکل می‌گیرد فروش موبایل‌های دست دوم و نهایتاً جابه‌جایی موبایل است.

به گفته بوکایی، موبایل‌ها سه دسته هستند؛ بالارده که موبایل‌های سامسونگ و اپل در این دسته جای می‌گیرند. خریداران این موبایل‌ها معمولاً به افزایش قیمت ارز توجهی ندارند و تحت هر شرایط موبایل مورد نظر خود را می‌خرند. خریداران موبایل‌های میان‌رده که با قیمت ۳۰ تا ۴۰ میلیون موبایل می‌خرند و پایین‌‌رده که شرایط خرید را تحت هر شرایطی ارزی از دست می‌دهند.

این فعال حوزه موبایل درباره برندهایی که بیشترین درخواست را دارند گفت که برندهای ساسونگ و اپل همچنان بیشترین درخواست را دارد. اما ممنوعیت واردات آیفون، باعث شد خریداران پول زیادی بدهند اما موبایل دست دوم و ریپک بخرند.

به گفته بوکایی، با ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و۱۵، بازار موبایل‌های دست دوم اپل شکل گرفته است و بازار موبایل کاملا به‌هم ریخته است؛ زیرا بسیاری از افراد آیفون ۱۴ و ۱۵ خریدند و به دلیل قطع و وصلی زیاد آنتن، دوباره به‌ سمت آیفون ۱۳ آمده‌‌‌اند این در شرایطی است که تمام آیفون ۱۳‌هایی که در بازار است، دست دوم است.

فعالان بازار می‌گویند با وجود عرضه مدل‌های جدید سامسونگ و آیفون، موبایل‌های رده‌پایین همین مدل‌ها کاهش قیمت چشمگیر نداشته است و همین موضوع باعث شده است خریداران حتی بعد از عرضه موبایل بالارده هم توان خرید موبایل‌های پایین‌رده نداشته باشند. مثلاً سامسونگ S24، حدود ۷۰ میلیون تومان است و S۲۳ حدود ۵۰ میلیون تومان عرضه می‌‌شود اما باز هم به عددی نرسیده که خریداران سمت آن بیایند.

بوکایی درباره دلیل شلوغی بازار در شرایطی که خرید و فروش اتفاق نمی‌افتد توضیح داد: این شلوغی‌هایی که در بازار دیده می‌‌شود به‌ دلیل خریداران نیست، بخش زیادی بیننده هستند. این سبک خریدها را تحت عنوان خرید وعده‌ای می‌شناسیم. یعنی فقط قیمت و اطلاعات می‌گیرند اما خرید نمی‌کنند.

بوکایی درباره بازار موبایل در سال جدید گفت: شرایط بازار موبایل در سال جدید به قیمت ارز بستگی دارد. وقتی قیمت دلار بالا می‌رود و ارزش ریال کاهش پیدا می‌کند، طبیعتاً نمی‌توان انتظار اتفاق ویژه‌ای داشت. سرقت موبایل هم از نتایج ناآرامی‌های بازار موبایل است.

موبایل، گزینه آخر

سامان حسینی، فعال حوزه موبایل، درباره وضعیت شب عید بازار موبایل گفت: استقبال مردم از موبایل کاهش یافته است. موبایل اولویت مردم نیست به همین دلیل هیچ برنامه‌ مشخصی برای خرید موبایل وجود ندارد.

حسینی ادامه داد: اگر بازار به همین شکل پیش رود، سال بعد شرایط بدتر می‌شود. اما به‌ صورت کلی سامسونگ و شیائومی بیشترین خریداران را دارند و آیفون هم همیشه مشتری خاص خودش را دارد اما در چند ماه اخیر بازار آیفون به دلیل رجیستر نشدن و ممنوعیت واردات شکل جدیدی به خود گرفته است. تجربه بازار در این چند ماه نشان داد بسیاری از آیفون ١٣هایی که در بازار به دلیل دست دوم بودنش به فروش رفته است، مرجوع شده است. رجیستر نشدن آیفون ۱۴ و ۱۵، باعث استفاده غلط از آیفون١٣ شده است.

او درباره پیش‌بینی بازار موبایل در سال جدید گفت: پارسال به دلیل افزایش دلار استقبال زیاد بود اما امسال دلار هم تاثیری در افزایش استقبال نداشت. معمولاً کسانی که در اسفند خرید نمی‌‌کنند، بعد از عید به سمت خرید موبایل می‌آیند.

در ادامه، داور امان‌پور، فعال حوزه موبایل، درباره کاهش استقبال خریداران گفت: استقبال مردم نسبت به خرید موبایل کاهش پیدا کرده است. ممنوعیت واردات آیفون بازار موبایل را دگرگون کرده است. آیفون۱۳ که قانونی وارد می‌‌شود، با وجود اینکه دست دوم است در همین چند روز اخیر، ۲ میلیون افزایش قیمت یافته است. به همین دلیل اگر آیفون قانونی وارد شود امکان افزایش قیمت مدل‌های پایین آیفون کمتر است.

به گفته امان‌پور، در بین موبایل‌های اندروید، سامسونگ و شیائومی بیشترین مخاطب را دارد. اما به‌ نظر می‌آید موبایل داخلی فروش چشمگیری ندارد و تنها قشر خاصی سمت چنین موبایل‌هایی می‌آیند.

 

منبع : پیوست

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.