کد مطلب: ۹۰۱۵۲۸

صعود قیمت میلگرد در بازار آزاد تهران

صعود قیمت میلگرد در بازار آزاد تهران

افزایش انتظارات تورمی و صعود موفق نرخ ارز در بازار آزاد به کانال 60 هزار تومان باعث شد تا قیمت هر کیلوگرم میلگرد فولادی در بازار آزاد تهران به 27 هزار تومان برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، صعود مستمر نرخ ارز، بخشی از نقدینگی سرگردان را روانه بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کرد و هر کیلوگرم میلگرد فولادی در بازار آزاد تهران به کانال قیمتی 27 هزار تومان صعود کرد. در حالی این رشد نرخ در این بازار رقم خورد که تا یک ماه قبل این محصول حدود 12 درصد ارزان‌تر و در محدوده 24 هزار تومان معامله می‌شد. در عین حال میلگرد در رینگ فیزیکی بورس کالا نیز گران شد اما این رشد نرخ مانع ثبت تقاضا از سوی مشتریان نبود و برخلاف هفته‌های قبل رینگ مقاطع طویل فولادی پر رونق بود.

افزایش انتظارات تورمی و صعود موفق نرخ ارز در بازار آزاد به کانال قیمتی 60 هزار تومان باعث شد تا رینگ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد و بازار فیزیکی بورس کالای ایران از رکود خارج شده و افزایش تمایل به خرید این محصولات بر قیمت نهایی فروش آن افزود.

ظرف روز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه بالغ بر 163 هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن و میلگرد در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 198 هزار تن به ثبت رسید که این رقم در این رینگ ظرف ماه‌های اخیر کم سابقه بوده است. در نهایت نیز ظرف این روز 103 هزار تن مقاطع فولادی شامل میلگرد و تیرآهن از این بازار معامله شد.  

تقاضا از عرضه پیشی گرفت

بررسی داده‌های معاملاتی رینگ صنعتی بورس کالای ایران از عرضه 136 هزار و 883 تن میلگرد فولادی غیرآلیاژی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران با قیمت پایه‌ای در بازه 22 هزار و 778 تومان تا 24 هزار و 98 تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول حکایت دارد. افزایش بهای فروش شمش فولاد در معاملات 2 هفته اخیر رینگ فیزیکی بورس کالای ایران زمینه رشد قیمت پایه میلگرد فولادی را مهیا کرد.

علی‌رغم رشد قیمت‌های پایه، اما رینگ مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا ایران پررونق بود. این در حالی بود که رکود سنگین حاکم بر بخش ساخت‌وساز باعث شده تا امسال رینگ میلگرد در اغلب هفته‌ها با رکود سنگینی مواجه باشد. با این وجود رالی سقوط ارزش ریال ظرف هفته‌های پایانی سال باعث شد تا بخشی از نقدینگی سرگردان به رینگ مقاطع فولادی متمایل شود و این بازار پس از مدت‌ها رکود رنگ رونق را به خود ببیند.

به این تریب ظرف سومین هفته از اسفند ماه تقاضایی بالغ بر 158 هزار تن در رینگ میلگرد فولادی به ثبت رسید، میزان تقاضا 1.15 برابر حجم عرضه بود و این موضوع متقاضیان را به رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه‌ها سوق داد.

در نهایت 89 هزار تن میلگرد فولادی با میانگین قیمت 24 هزار و 577 تومان به ازای هر کیلوگرم از رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که این رقم بالاتر از سقف قیمت پایه بود. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام شده فروش این میلگرد به 26 هزار و 800 تومان می‌رسد. این در حالی است که در همین زمان میلگرد در بازار آزاد تهران با حمایت سیگنال تورمی و ارزی به کانال قیمتی 27 هزار تومان صعود کرده بود. به این ترتیب خرید میلگرد از رینگ فیزیکی بورس کالا در این محدوده قیمتی کاملا قابل توجیه بود.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اومد پایین..ما تو بازار آهن شاد آباد هستیم...ایقدر اومد پایین که اصلن مونده زیاد هست و داریم‌..همه دارن..باور کنید اومد پایین .........گریه داره ن خنده...که مردم بدبخت تو این مجازی شدن وسیله و سرگردان یک سری سودجو و کسانی حلال حرام گرانفروشی کم فروشی و رحم مروت ندارن...یک نفر یک متر جا میخاد بخوابه شب ،با یک شکم که سنگ هم بریزی توش معلوم نیست چی و چقدر خوردی...

  • ناشناس

    کجا پاین اومده دیروز 27300 خریدیم