کد مطلب: ۹۰۱۷۵۳

«تجارت‌نیوز» از قطار تورم در دولت سیزدهم گزارش می‌دهد: (بخش چهارم)

قیمت حبوبات در دولت رئیسی چقدر افزایش یافت؟/ تورم ۳ رقمی نخود و لوبیا

قیمت حبوبات در دولت رئیسی چقدر افزایش یافت؟/ تورم 3 رقمی نخود و لوبیا

مقایسه قیمت حبوبات در پایان بهمن 1402 با نرخ این محصولات در ابتدای دولت رئیسی نشان می‌دهد که در قطار تورم دولت ابراهیم رئیسی، قیمت بیشتر حبوبات دو برابر شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از گذشت 2.5 سال از فعالیت دولت ابراهیم رئیسی اقشار مختلف را از دسترسی به بسیاری از محصولات محروم کرده است.

پس از عبور تورم مواد غذایی اساسی از ارقامی در محدوده 300 درصد، محصولاتی مانند حبوبات هم که ارزش غذایی چندانی ندارند و در گذشته مردم دغدغه چندانی برای تهیه آن نداشتند نیز حالا در حال تبدیل‌شدن به کالایی لاکچری هستند. 

موضوعی که در داده‌های رسمی مرکز آمار که نهادی دولتی است نیز به‌وضوح مشاهده می‌شود و جزئیات آن را می‌توان در اینفوگرافیک پایین مشاهده کرد. 

برای محاسبه تورم حبوبات، قیمت‌ها از داده‌های رسمی مرکز آمار استخراج شده‌اند و مشاهدات میدانی که قیمت‌های متفاوت‌تری هستند، در این‌جا نقشی ندارند. 

تورم-رئیسی-7

قیمت حبوبات در دولت سیزدهم چقدر افزایش یافت؟

همان‌طور که در تصویر بالا هم پیداست، به جز لپه، میانگین قیمت حبوبات دیگر در پایان بهمن 1402 در مقایسه با شهریور 1400 رشد بالای 100 درصد را به ثبت رسانده‌اند. البته تورم لپه هم در این مقایسه به 60 درصد نزدیک شده تا هیچ یک از حبوبات در هر کیلو دیگر قیمت پایین‌تر از 70 هزار تومان نداشته باشند. 

لوبیا چیتی و عدس نیز دو قلم از حبوبات هستند که در این مقطع از سال دو برابر نرخ ابتدای روی کار آمدن رئیسی به دست مصرف‌کننده می‌رسند. 

سرعت افزایش قیمت لوبیا قرمز در این مدت بیش از لوبیا چیتی بوده و با رشد 108 درصدی مرز 80 هزار تومان را هم جا گذاشته است. 

نخود که روزی از ارزان‌ترین کالاهای خوراکی به حساب می‌آمد نیز در صدر گرانی حبوبات قرار گرفته تا این محصول نیز در آستانه ورود به 80 هزار تومان قرار بگیرد. 

این اعداد و ارقام، داده‌هایی هستند که مرکز دولتی آمار منتشر کرده و طبیعتاً گواه مناسبی برای شکست سیاست‌های دولت سیزدهم در کنترل تورم است. 

حال اگر مسئولان دولتی هر نقدی را از روی دشمنی یا وابستگی می‌دانند، حتماً قبول دارند که اعداد دروغ نمی‌گویند. حال این اعداد هستند که خواهان تغییر رویه دولت در اجرای سیاست‌های اقتصادی هستند. 

برای مطالعه بیشتر در این زمینه گزارش تغییرات قیمت سبزیجات و صیفی‌جات در دولت رئیسی را در تجارت‌نیوز بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.