کد مطلب: ۹۰۲۲۹۸

توزیع رانت در صف‌های طولانی گوشت/ باز هم پای دفتر وزیر جهاد در میان است؟

 توزیع رانت در صف‌های طولانی گوشت/ باز هم پای دفتر وزیر جهاد در میان است؟

دستور غلط سرپرست وزارتی دفتر وزیر جهاد کشاورزی درباره توزیع گوشت قرمز در میادین بهمن و امین‌آباد تهران، ضمن ایجاد رانت گسترده برای برخی دلالان گوشت، موجب ایجاد صف‌های طولانی و وهن جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های معاند طی روزهای گذشته شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی روزهای گذشته شاهد خبرهای بدی در حوزه بازار مصرف گوشت قرمز بودیم که حاکی از صف‌های طولانی مردم برای خرید گوشت دولتی به‌ویژه در میدان بهمن و امین‌آباد تهران بود و برخی خاطرات تلخ دولت حسن روحانی از تحقیر کشور عزیزمان در رسانه‌های معاند بار دیگر زنده شد و تصاویر این صف‌ها دستمایه رسانه‌های دشمنان جمهوری اسلامی گردید.

این در حالی است که بنا بر اعلام خانی نوذری معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی به‌دلیل برخی مشکلاتی که در حوزه تولید گوشت قرمز در داخل کشور ایجاد شد، واردات گوشت قرمز گرم و منجمد در سال جاری افزایش قابل توجه داشته است تا بازار مصرف دچار کمبود نشود.

طبق گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی واردات گوشت قرمز منجمد در سال جاری تا کنون به مرز 80 هزار تن رسیده که تقریباً دو برابر پارسال است و این میزان گوشت مصارف صنف و صنعت را به‌طور کامل تأمین می‌کند و پیش‌بینی شده است که واردات گوشت منجمد تا پایان ماه مبارک رمضان به مرز 100 هزار تن برسد.

این در حالی است که در زمان حاضر به‌طور معمول روزانه 250 تا 300 تن گوشت قرمز گرم هم وارد بازار می‌شود تا مصرف عموم مردم را پاسخگو باشد،

با این حال چرا در روزهای آخر سال بار دیگر باید شاهد صف‌های طولانی در برخی نقاط شهر تهران برای گوشت دولتی باشیم؟

درهمین‌باره خانی نوذری می‌گوید: گوشت گرم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار به‌شکل زنجیره‌ای در کل گستره‌ جغرافیایی شهر و استان توزیع می‌شود. در میدان بهمن چون به‌شکل لاشه و شقه عرضه می‌شد، حجم بالاتری در اختیار مردم قرار می‌گرفت و غیربسته‌بندی بود، به همین دلیل صف‌هایی را ایجاد کرد، البته اختلاف قیمت آن با قیمت بازار طبیعتاً انگیزه‌هایی را ایجاد می‌کند که ممکن است برای غیر نیاز مصرفی افراد در صف قرار بگیرند.

بر اساس خبرهایی هم که تسنیم کسب کرده است، عرضه لاشه و شقه گوشت قرمز به‌قیمت دولتی در میدان بهمن و امین‌آباد موجب شده است بازار دلالان گوشت قرمز گرم شود و این گوشت به‌جای اینکه مستقیم به دست مصرف‌کننده با قیمت ارزان برسد، در وزن بالا در اختیار دلالان و همچنین قصابی‌ها قرار می‌گرفت و آنها مجدداً همین گوشت را به‌قیمت بازار و گران‌تر به مردم می‌فروختند.

طبیعتاً چون حجم گوشت عرضه‌شده به این شکل بالاست، مردم عادی توان خرید این میزان گوشت را ندارند و در واقع بازار دلالی گوشت ایجاد شده بود، و دلیل ایجاد این صف طولانی هم سود کلانی بود که عاید خریداران این گوشت‌ها می‌شد و برخی دلالان را مجاب کرده بود که عده‌ای را اجیر و وارد این صف‌ها کنند تا بتوانند گوشت بیشتری بخرند.

از طرفی باید توجه داشت که عرضه گوشت به این صورت خود باعث ایجاد صف می‌شود زیرا خریدار باید منتظر خردشدن گوشت بماند که همین امر نیز بر طول صف‌ها اضافه می‌کند، درصورتی که این محصولات به‌صورت خردشده و به‌اصطلاح بشقابی در اختیار خریداران قرار می‌گرفت علاوه بر اینکه وقت مردم را در صف‌ها تلف نمی‌کرد بلکه از میزان دلال‌بازی‌ها نیز می‌کاست.

این تجربه در عرضه گوشت قرمز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز وجود دارد و گوشت تنظیم‌بازاری را به‌صورت بشقابی عرضه می‌کنند اما در این فروشگاه‌ها خبری از ایجاد صف نیست.

پیگیری خبرنگار تسنیم حاکی است؛ عرضه گوشت به‌صورت لاشه‌ای و شقه‌ای در میادین بهمن و امین‌آباد که هم موجب صف‌های طولانی و ایجاد تصویر زشت از کشور ما همانند برخی دولت‌های قبل شده، و هم رانت عجیبی را بین برخی دلالان توزیع کرده است، بر اساس نامه شاهرخ رمضان‌نژاد سرپرست وزارتی دفتر وزیر جهاد کشاورزی به رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران انجام شده است،

این در حالی است که پیشتر در خصوص تبعات منفی این تصمیم هم تذکرات لازم داده شده بود ولی شنیده نشد و اصرار بر این کار شد، که تبعات آن را در روزهای گذشته به‌ویژه در رسانه‌های معاند دیدیم که چطور مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گرفته است.

البته پیشتر هم در گزارش‌هایی از برخی دخالت‌های سرپرست وزارتی دفتر وزیر جهاد کشاورزی در حوزه‌هایی که تخصص لازم را ندارند، خبر داده بودیم که به‌نظر می‌رسد مورد اخیر هم شاهدی بر این ماجراست.

بر اساس خبر جدیدی هم که دیروز معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است، این رویه غلط توزیع گوشت در میادین بهمن و امین‌آباد دیروز متوقف شده است و قرار شد این گوشت‌ها در بشقاب‌های آماده توزین‌شده با لیبل قیمت در اختیار شهروندان قرار گیرد.

نوذری گفت: گوشت گرم وارداتی از امروز دوباره پرحجم در میدان بهمن عرضه خواهد شد، ولی شیوۀ عرضه متفاوت خواهد بود تا شهروندان در صف نمانند. روزانه حدود 6 تا 7 تن گوشت گرم وارداتی عرضه می‌کردیم اما برنامه داریم اگر نیاز بازار باشد تا 10 تن در روز نیز عرضه گوشت گرم در میدان بهمن داشته باشیم.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.