خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۰۸۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

واردات بی‌رویه گوشت مرغ در اوج تولید داخلی / چرا قیمت مرغ کاهش یافت؟

واردات بی‌رویه گوشت مرغ در اوج تولید داخلی / چرا قیمت مرغ کاهش یافت؟

واردات بی‌رویه گوشت مرغ باعث کاهش قیمت‌ها و متضرر شدن تولید‌کنندگان در اوج تولید داخلی شده است. حال سوال اینجاست که چگونه می‌توان مشکلات ناشی از واردات بی‌برنامه را حل کرد؟

به گزارش تجارت نیوز،

گوشت مرغ، به عنوان یک ماده غذایی پرطرفدار، از اهمیت ویژه‌ای در سفره خانواده‌های ایرانی برخوردار است. به دلیل نجومی شدن قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ جایگزین آن شده است. اما این روز‌ها بازار این محصول هم با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شده است. یکی از این چالش‌ها، واردات بی‌رویه گوشت مرغ است که زیان سنگین تولیدکنندگان را به دنبال دارد. 

به گفته کارشناسان، بزرگ‌ترین مشکل این صنعت در حال حاضر،  واردات بی‌رویه و بدون برنامه‌ریزی گوشت مرغ و تخم‌مرغ نطفه‌دار است؛ چراکه امروزه قیمت نهاده‌ها از قیمت مصوب دولت پایین‌تر است که علت این امر دپو شدن نهاده‌های دامی در بندرها و انبار‌ها برای مدت طولانی است. نتیجه این اتفاق، مواجهه بازار با مازاد است. البته نگهداری طولانی‌مدت بر کیفیت این محصولات تاثیر منفی می‌گذارد.

میزان واردات مرغ منجمد در سه‌ماهه اول سال جاری

حسین شیرزاد، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، درباره حجم واردات مرغ منجمد به کشور به مهر گفته است: از ابتدای سال جاری از طریق بندر رجایی‌شهر استان هرمزگان، 511 کانتینر مرغ منجمد با وزن 13 هزارو 797 تن وارد کشور شده است.

واردات مرغ باعث ضرر و زیان مرغداران شده است / شاهد انباشت گوشت مرغ در  گمرک هستیم

داود رنگی، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، درباره تاثیر واردات بی‌برنامه بر بازار در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: در بازار داخلی، قیمت مرغ کاهش چشمگیری پیدا کرده که این به معنی تعادل در بازار نیست. در واقع واردات مرغ باعث ضرر و زیان مرغداران شده است.

او در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان مشکلات ناشی از واردات بی‌برنامه را حل کرد گفت: در شرایط کنونی، واردات بی‌برنامه و آسیب‌زا برای صنعت مرغداری کشور به یک چالش جدی تبدیل شده است. بسیاری از تصمیمات مدیران به علت ترس از شرایط اقتصادی و بی‌ثباتی بازار اتخاذ می‌شود و این مساله منجر به انباشت گوشت مرغ در  گمرک شده است.

رنگی ادامه داد: برخی محموله‌ها تا هشت 9 ماه در گمرک باقی‌ مانده  و تاریخ مصرف آنها رو به پایان است. این اتفاق نه‌تنها بر بازار داخلی فشار می‌آورد بلکه به تولیدکنندگان مرغ داخلی آسیب می‌زند، زیرا با ورود ناگهانی، قیمت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اگر بانک مرکزی در زمان مناسب به تخصیص ارز کمک می‌کرد، شاید می‌توانست بازار ملتهب چند‌ ماه گذشته را مدیریت کند. تصمیم‌گیری‌های متاثر از شرایط اقتصادی باید با همکاری نزدیک بین مدیران بازرگانی و تولید انجام شود تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

این فعال بخش خصوصی درباره اقدامات دولت به منظور حل این مشکلات تصریح کرد: دولت باید دست از واردات بردارد و در زمان ملتهب شدن بازار، این شرایط را با تولید داخل مدیریت کند. از زمان افزایش قیمت مرغ تا زمان تنظیم بازار داخلی، سه ماه زمان لازم است. تولید‌کنندگان می‌توانند در این بازه زمانی، بازار را مدیریت کنند. بدین ترتیب از متضرر شدن تولید‌کنندکان و خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

دولت باید در زمان ملتهب شدن بازار، این شرایط را با تولید داخل مدیریت کند

رنگی برای حل این مشکلات پیشنهاد داد: نباید دنبال واردات مرغ رفت. تنظیم بازار باید از طریق تولید داخل صورت گیرد. البته این گفته‌ها در شرایط عادی صدق می‌کند، در شرایط غیرعادی مشکلات در هم تنیده می‌شود و حتی از دست مدیران هم کاری ساخته نیست.

طبق این گزارش، دولت باید برای میزان تولید، میزان واردات و حتی میزان صادرات کشور برنامه‌ریزی داشته باشد. واردات بی‌رویه موجب متضرر شدن تولید‌کنندگان و آسیب دیدن بسیاری از کسب‌وکارها می‌شود. تا زمانی که دولت در این زمینه برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی نداشته باشد، همچنان ضرر و زیان هم ادامه خواهد داشت.

 

برای اطلاعات بیشتر صفحه صمت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.