خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۳۳۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

عرضه اینترنتی گوشت قرمز یارانه‌ای!/ دلیل اصرار شهرداری بر اجرای طرح‌های منسوخ‌شده چیست؟

عرضه اینترنتی گوشت قرمز یارانه‌ای!/ دلیل اصرار شهرداری بر اجرای طرح‌های منسوخ‌شده چیست؟

توزیع یارانه‌ای گوشت در اپلیکیشن شهرزاد، یکی از طرح‌هایی است که از سوی شهرداری تهران به اجرا درآمده است. اما آیا اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند مشکلات معیشتی مردم را برطرف کند؟

به گزارش تجارت نیوز،

گوشت قرمز به عنوان یکی از مواد مغذی مهم در سفره خانواده‌های ایرانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل عواملی نظیر تورم، سیاست‌های نادرست دولت، افزایش هزینه دامداران به علت حذف ارز ترجیحی و... طی سال‌ها باعث شده این محصول با قیمت بسیار بالایی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.  

به عنوان مثال، طبق داده‌های مرکز آمار ایران، از فروردین 1397 تا اردیبهشت 1403، قیمت گوشت قرمز رشد هفت برابری داشته است. بنابراین شهرداری تهران هم برای بهبود قدرت خرید مردم، اقدام به عرضه این محصول در اپلیکیشن شهرزاد کرده است. اقدامی که از سوی بسیاری از کارشناسان منسوخ‌شده و دور از شأن شهروندان هزاره سوم تلقی می‌شود. 

طرح عرضه اینترنتی گوشت یارانه‌ای

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی ایسنا، به دلیل قیمت سرسام‌آور گوشت قرمز و احتمال حذف آن از سبد خرید خانواده‌های ایرانی، برخی نهاد‌های مربوطه از جمله شهرداری تهران، اقدام به عرضه گوشت به صورت اینترنتی کردند تا این محصول را سریع‌تر و با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند. این پروژه در قالب طرحی آزمایشی آغاز شده است. بدین ترتیب مردم می‌توانند گوشت را به صورت یارانه‌ای خریداری کنند.

در این زمینه، علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، درباره توزیع اینترنتی گوشت از طریق اپلیکیشن شهرزاد گفته است: «طی چند روز گذشته، تبلیغات این سامانه روی بیلبورد‌های زیادی نصب شده اما هنوز گوشت ارزان عرضه نشده است. به عقیده من، انجام این پروژه در این مقیاس امکان‌پذیر نیست و باید منتظر اقدامات و نتایج آن ماند.»

با این حال مدیر فناوری اطلاعات شهرداری هم به ایسنا گفته افراد برای استفاده از گوشت یارانه‌ای باید در این سامانه ثبت‌نام کنند و می‌توانند ماهانه تا سقف ۶ کیلو گوشت یارانه‌ای خریداری کنند.

آیا اجرای چنین طرح‌هایی نتیجه‌بخش خواهد بود؟

بسیاری از کارشناسان به نتایج موفق اجرای چنین طرح‌هایی با دیده شک می‌نگرند و معتقدند با چنین اقداماتی نمی‌توان مشکلات معیشتی مردم را حل کرد.

به عقیده این کارشناسان، این ساختارها هستند که دچار مشکل شده‌اند و تا زمانی که سیاست‌گذار مشکلات ساختاری از جمله تورم را حل نکند، بعید است با این اقدامات که حتی در کوتاه‌مدت پاسخگوی نیاز مردم نیستند به نتیجه مثبت دست یافت.  

کشورهای توسعه‌یافته نمونه‌های خوبی در این زمینه هستند که با کنترل تورم در آنها و البته اصلاح دستمزدها مردم می‌توانند به هر میزانی که گوشت احتیاج دارند از فروشگاه‌ها خریداری کنند. از این روست که معمولاً در این کشورها معمولاً خبری از توزیع یارانه‌ها در قالب پول نقد یا اجناسی مانند گوشت قرمز نیست؛ روش‌هایی که در قرون وسطی و شرایط جنگی هم نتایج چندان مثبتی نداشتند، اما حالا شهرداری تهران قصد دارد از آنها نتیجه موفقیت‌آمیزی بیرون آورد. 

با این حال راه‌اندازی اپلیکیشنی خاص در این زمینه هم می‌تواند شبهه‌برانگیز باشد؛ اپ‌هایی که شفافیت چندانی در موردشان وجود ندارد و مشخص نیست با چه سازوکاری صاحب اجرای چنین پروژه‌هایی شده‌اند!

برای مطالعه بیشتر  گزارش وعده ارسال گوشت به منزل شهروندان در دهه ۵۰ منسوخ شد را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.