خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۱۹۵۰۲۴

حرکت نظام بانکی به سمت بانکداری دیجیتال

حرکت نظام بانکی به سمت بانکداری دیجیتال

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: بزودی و در بستر خدمات دیجیتال بانکی، هزینه‌های بانک بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

علی دیواندری با بیان اینکه در گذشته کارهای بانکی بیشتر به صورت فیزیکی و در داخل شعبه انجام می‌شد، گفت: به تدریج تحولاتی در ۲۰ سال اخیر رخ داد و عملا بسیاری از خدمات بانک‌ها به بیرون از شعبه کشیده شد که این فرایند به بانکداری الکترونیک تعبیر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این شرایط، متقاضیان خدمات بانکی خود بخشی از کارها را انجام می‌دهند.

دیواندری افزود: موج بعدی که فرایند بانکی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کارها را تغییر خواهد داد باعث می‌شود تا شکل شعب به طور کامل به تدریج عوض شود و شعبه از یک مرکز تراکنش مالی به یک مرکز مشاوره و گفتگو برای کارهای پیچیده تبدیل شود و نهایتا عملیات بانکی در یک شبکه گسترده صورت می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: امروز باید گفت پوزهای فروشگاهی برای نسل گذشته خدمات بانکی است و بزودی بانکداری دیجیتال به صورت یکپارچه بر روی یک سیستم انجام می‌شود.

در روش‌های جدید استفاده از خدمات استارتاپ ها و فین تک‌ها از طریق یک اپلیکیشن انجام می‌شود. از طریق فین تک که یک تکنولوژی مالی است از حساب‌های مشتریان بانکی برداشت می‌شود و این روش به یک پروتکل بین مشتری و بانک تبدیل خواهد شد.

دیواندری افزود: در قالب بانکداری دیجیتال، عملا بسیاری از کارهای فیزیکی از فرایند خدمات رسانی بانک‌ها برداشته می‌شود. بانکداری دیجیتال یک سیستم یکپارچه است و عملیات در این سیستم به صورت گسترده انجام می‌شود و هزینه‌های بانک‌ها را بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد و بانک از عملیات وسیع و گسترده تراکنشی که عمدتا دریافت و پرداخت است به سمت بحث‌های مشاوره می‌رود و البته مهارت‌های کارکنان نیز باید تغییر کند و نیروی انسانی نقش متفاوتی در آینده بانکداری پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در بانکداری دیجیتال شفافیت بالا می‌رود و عملا وقتی دخالت انسانی کمتر شود کنترل و شفافیت هم بیشتر می‌شود. خاصیت دیگر بانکداری دیجیتال این است که استارت‌اپ‌های کوچک که در سازمان‌های بزرگ جایگاهی نداشتند به تدریج جذب می‌شوند و اشتغال نخبگان و کارآفرینان هم فراهم می‌شود.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود: تخلفات و بحث‌های امنیتی تراکنش‌های بانکی به دو دسته تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سیستم و مغایرت‌های داخل بانک‌ها است که در این زمینه پاسخگویی وجود دارد، ولی برخی کلاهبرداری ها از طریق اشتباه افراد است و خطای انسانی صورت می‌گیرد.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.