کد مطلب: ۲۲۸۹۳۸

روایت روزنامه‌ها از نوسان دلار؛ دست‌های پنهان در کار است!

روایت روزنامه‌ها از نوسان دلار؛ دست‌های پنهان در کار است!

آنچه که از فضای رسانه‌ای کشور می‌توا‌ن در مورد بحران ارزی استنباط کرد آن است که اکثر رسانه‌ها و بسیاری از تحلیل‌گران از وجود دست‌های پنهان در بالا رفتن نرخ ارز و بحران‌سازی برای دولت حسن روحانی صحبت می‌کنند. در واقع اکثر تحلیل‌ها در این مورد از زاویه اقتصادی سیاسی است.

میلاد مرادی: روز گذشته التهاب ارزی در کشور به اوج خود رسید. رسانه‌ها قیمت‌های متفاوتی را برای نرخ دلار منتشر کردند و امروز نیز روزنامه‌های مختلف به اشکال متفاوتی به موضوع نوسان نرخ ارز پرداختند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه آرمان تیتر «کودتای ارزی» را به عنوان تیتر یک خود انتخاب کرده است. این روزنامه، در گزارش خود از برخی دست‌های پنهان در بالا رفتن نرخ ارز صحبت کرده است.

این روزنامه در گزارش خود آورده است: بخش‌هایی از شکست‌خوردگان عالم سیاست می‌توانند وارد این فضا شوند و بازار ارز و طلا را به حوزه‌های دیگری غیر از حوزه اقتصاد بکشانند. با این امید که از آن سلاحی سیاسی بسازند و یا با این قصد که آن را به ابزاری برای ناکارآمد نشان دادن دولت تبدیل کنند.

روزنامه ابتکار با تیتر «جنجال دلار در شهر» به مساله بالا رفتن نرخ ارز در کشور پرداخته است. این روزنامه در صفحه اول خود یک عکس دلار قرار داده است.

این روزنامه نیز انگیزه‌های سیاسی را در بالا رفتن نرخ دلار دخیل می‌داند و در ادامه بیان می‌کند: اصولگرایان در سال‌های اخیر به دلیل اشتباهاتی که در حمایت از محمود احمدی نژاد داشته‌اند، از نظر محبوبیت در میان مردم وضعیت مطلوبی ندارند. بنابراین اصلی‌ترین سیاستی که دارند این است که همواره در تلاشند تا از نقاط ضعف و اشتباهات دولت روحانی به سود خود استفاده کنند.

اعتماد روزنامه دیگری است که با تیتر «به وقت دلار» به مساله ارز پرداخته است. این روزنامه همچنین عکسی از دلار را در صفحه اول خود قرار داده است.

این روزنامه سعی کرده بیشتر از زاویه علم اقتصاد به این مساله نگاه کند و به نقل از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی گفته است: آنان (اقتصاددانان) برخلاف روزهاي قبل معتقدند كه نوسان‌هاي بازار ارز از مدار منطقي خود خارج شده و نمي‌توان در كانسپت قبلي آن را تحليل كرد و فعلا بايد نظاره‌گر اتفاقات بازار ماند.

روزنامه ایران نیز به گزارش پایگاه خبری المانیتور در مورد مساله دلار در ایران اشاره کرده و گفته است: افزایش نرخ ارز در ایران و تضعیف ریال نتیجه یک رفتار سرمایه‌گذاری است و آنچه مشاهده می‌شود بیشتر شبیه حباب است. به‌ گزارش ایرنا، پایگاه خبری یاد شده نوشت؛ ریال ایران حدود یک سوم ارزش خود را در بیش از یک سال گذشته از دست داده است. اما این کاهش به‌طور مستقیم ناشی از ضعف اقتصادی نیست و بیشتر شبیه حبابی است که در آن مردم مشتاقانه با خرید دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

«قیمت‌های لفظی در بازار ارز» تیتری است که روزنامه دنیای اقتصاد برای گزارش خود در مورد بحران ارز به کار برده است. دنیای اقتصاد به این مساله اشاره کرده که امنیتی شدن بازار ارز باعث شده تا عدم شفافیت در این بازار نسبت به قبل بیشتر شود و تحرکات بیشتر پشت پرده باشد.

روزنامه شرق در گزارش خود که با عنوان «صعود تاریخی دلار» منتشر شده، به گزارش میدانی از بازار ارز گفتگو با برخی فعالان اقتصادی پرداخته است.

این روزنامه به صحبت‌های ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، در قبل از عید اشاره می‌کند که وی گفته بود: نرخ ارز در روزهای آینده قطعا پایین خواهد آمد. اما اکنون نرخ ارز بی اعتنا به صحبت‌های سیف، همچنان بالا می‌رود.

در ادامه این گزارش تیتر برخی روزنامه‌های دیگر را در مورد بحران ارزی مرور می‌کنیم.

روزنامه آفتاب یزد: افسار گسیختگی دلار؛ وعده روحانی چه شد؟

روزنامه جهان صنعت: بحران هدایت شده

روزنامه خراسان: عصیان‌گری دلار

روزنامه شهروند: تقاضای مشکوک دلار

آنچه که از فضای رسانه‌ای کشور می‌توا‌ن در مورد بحران ارزی استنباط کرد آن است که اکثر رسانه‌ها و بسیاری از تحلیل‌گران از وجود دست‌های پنهان در بالا رفتن نرخ ارز و بحران‌سازی برای دولت حسن روحانی صحبت می‌کنند. در واقع اکثر تحلیل‌ها در این مورد از زاویه اقتصادی سیاسی است.

نگاه سیاسی به این بحران اقتصادی نیز در توئیت حسام‎الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور نیز کاملا مشهود است. وی گفته است: مشکل فقط چهار راه استانبول نیست؛ بخشی از مشکل ۴ راهی است که به استانبول، اربیل، دوبی و … منتهی می‌شود.

وی افزوده است: مردم و دولت نه تسلیم بحران سازی اجتماعی دی ماه شدند و نه تسلیم بحران سازی اقتصادی، ارتباطی و اطلاعاتی اردیبهشت می‌شوند. ساعت پایتخت ایران هرگز به وقت شام تنظیم نخواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.