کد مطلب: ۲۳۶۴۳۷

اوراق مشارکتی که بی‌مشتری مانده‌اند؛ فعلا ۲۵ هزار میلیارد تومان

اوراق مشارکتی که بی‌مشتری مانده‌اند؛ فعلا 25 هزار میلیارد تومان

با وجود انتشار 83.5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت طی سال های 1373 تا 1394، اما فعلا 25.7 هزار میلیارد تومان به فروش نرسیده است. به عبارتی فعلا 30.8 در صد از اوراق مشارکت روی دستان ناشران آن باقی مانده است.

فریبا تاجدینی: همیشه استفاده از ابزار اوراق مشارکت برای تامین مالی پروژه‌ها مورد استقبال قرار گرفته است، با این حال ماهیت ربوی بودن این اوراق قرضه چالش‌هایی را برای بازار پول و سرمایه به همراه داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق داده‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی طی سال‌های 1373 تا 1394 در مجموع 83.5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده که از این میزان 57.7 هزار میلیارد تومان به فروش رسیده است.

به عبارتی 30.8 درصد از اوراق مشارکت منتشر شده فعلا روی دستان دولت و ناشران دیگر باقی مانده است.

ناشران اوراق مشارکت دولت، شهرداری، شرکت‌های دولتی، بانک مرکزی و بانک‌ها هستند، که بیشترین حجم فروش اوراق مشارکت به شرکت‌های دولتی تعلق دارد.

طی این سال‌ها بیشترین میزان فروش اوراق مشارکت مربوط به سال 1389 است که 15.6 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رسید، یعنی 88 درصد از اوراق منتشره یک سال در همان سال به فروش رسید.

بیشترین اوراق مشارکت منتشر شده در سال 1389 به بانک مسکن تعلق دارد که در راستای اجرای طرح مسکن مهر 7.1 هزار میلیارد تومان از این اوراق را به فروش رساند و لقب بزرگ‌ترین ناشر سال 1389 را به خود اختصاص داد.

همچنین بیشترین میزان انتشار اوراق مشارکت در سال 1391 بوده است که 65 درصد از اوراق منتشره این سال به فروش رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.