فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۳۶۹۲۵

یک کارشناس بانکی مطرح کرد:

رشد پایه پولی بی‌خطر است

رشد پایه پولی بی‌خطر است

یک کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی در ارزیابی نرخ رو به رشد پایه پولی به بی‌خطر و طبیعی بودن آن اشاره کرد و گفت: متوسط نرخ رشد پایه پولی از سال 1370 به بعد 21.8 درصد است و با مقایسه این نرخ با نرخ رشد پایه پولی در سال 1396 می‌توان گفت، سال 96 نرخ رشدی کمتر از متوسط نرخ رشد بلندمدت دارد.

فریبا تاجدینی: طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی در دی ماه سال 1396، حجم پایه پولی به 201 هزار میلیارد تومان رسیده است. حجم پایه پولی از متغیرهای تاثیرگذار بر تورم است.

حمید زمان‌زاده، مدیر امور پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره روند پایه پولی طی سال‌های اخیر می‌گوید: در حال حاضر پایه پولی 201 هزار میلیارد تومان است که نرخ رشد آن در سال 1396 معادل 16.8 بوده است.

وی ادامه می‌دهد: نرخ رشد پایه پولی در سال‌های 90 و 91 عمدتا بالای 20 درصد بوده و بعد از آن

در سال 93 نرخ رشد پایه پولی پایین آمده و در سال‌های 94 و 95 مجددا نرخ رشد پایه پولی بالای 15 درصد بوده است.

زمان‌زاده با اشاره به متوسط نرخ رشد بلندمدت پایه پولی می‌افزاید: متوسط نرخ رشد پایه پولی از سال 1370 به بعد 21.8 درصد است و با مقایسه این نرخ با نرخ رشد پایه پولی در سال 1396 می‌توان گفت، سال 96 نرخ رشدی کمتر از متوسط نرخ رشد بلندمدت دارد و حدود پنج درصد پایین‌تر از آن است، که نشان می‌دهد نرخ رشد نسبتا نرمالی است.

وی با بیان اینکه حجم متغیرهای اسمی مهم نیستند و این متغیرها همیشه روند رو به رشدی را دارند خاطر نشان کرد: اینکه می‌گویند مثلا نقدینگی به بیشترین میزان خود در طول تاریخ رسیده موضوع عجیبی نیست، نقدینگی همیشه در بالاترین سطح خود قرار دارد. نرخ رشد متغیرها مهم است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: حال با بررسی نرخ رشد پایه پولی در سال 1396 در مقایسه با سال 1395 که 17.3 درصد بوده می‌توان گفت پایه پولی به طور نسبی توسط بانک مرکزی کنترل شده است.

همچنین زمان‌زاده در پاسخ به سوال تجارت نیوز در خصوص افزایش پایه پولی که طرح مسکن مهر در اقتصاد ایجاد کرد، تصریح کرد: طرح مسکن مهر با تسهیلاتی که اعطا کرد رقم بالایی را به پایه پولی کشور اضافه کرد

وی ادامه داد: با توجه به رشد سایر متغیرهای پولی طی سال‌های 1390 تا کنون، آثاری را که طرح مسکن مهر در افزایش پایه پولی ایجاد کرد تا حدود زیادی تخلیه شده است، نرخ رشد پایه پولی در سال 1391 به 30 درصد رسید و باعث شد تورم نیز به 40 درصد برسد.

زمان‌زاده در پایان سخنان خود بازهم تاکید کرد که نرخ رشد پایه پولی در حال حاضر طبیعی است و از این جهت خطری متوجه اقتصاد نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.