خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۴۲۱۲

خانه تکانی در اموال بانک‌ها

خانه تکانی در اموال بانک‌ها

طی بیش از دو دهه منتهی به سال ۱۳۸۵ فعالیت‌های واقعی این شرکت همچنان به انجام پروژه‌های ساختمانی اعم از ایجادی، توسعه‌ای، بازسازی و نوسازی در قالب عملیات پیمانکاری با کارفرمایی بانک تجارت محدود می‌شد.

طی بیش از دو دهه منتهی به سال ۱۳۸۵ فعالیت‌های واقعی این شرکت همچنان به انجام پروژه‌های ساختمانی اعم از ایجادی، توسعه‌ای، بازسازی و نوسازی در قالب عملیات پیمانکاری با کارفرمایی بانک تجارت محدود می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، متعاقب کسب تجربیات ارزشمند شرکت بر مبنای مدیریت و اجرای پروژه‌های متعدد و ایجاد ضرورت فعالیت شرکت در حوزه‌های سرمایه گذاری، در چارچوب تصمیمات متخذه در جلسه مورخ ۱۳۸۵/۱۰/۵ مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ساختمانی تجارت، ضمن تصویب اساسنامه جدید این شرکت دلالت بر توسعه فعالیت‌های آن به حیطه سرمایه‌گذاری‌ها علی‌الخصوص در بخش ساختمان و مسکن، نام شرکت مذکور نیز به « شرکت سرمایه‌گذاری و ساختمانی تجارت» تغییر یافت.

این شرح فعالیت یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های بانک تجارت است؛ بانکی که یکی از بیشترین میزان دارایی‌ها را در میان تمام بانک‌ها داراست. تجارت، همچنین یکی از بانک‌هایی است که بیشترین میزان املاک را داراست.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که این بانک جمعاً 15 شرکت در قالب شرکت‌های تحت مالکیت، تحت مدیریت و سهامداری دارد که موضوع فعالیت 9 شرکت در حوزه مسکن و ساخت‌وساز است و گروه صنعتی و معدنی سیمان تجارت مهریز نیز به‌‌نوعی با مصالح ساختمانی در ارتباط است. در یک آگهی در پایگاه اینترنتی شرکت تدبیرگران فردای امید از شرکت‌های وابسته به بانک تجارت آمده است:این شرکت در نظر دارد یک قطعه زمین را به فروش برساند.

مساحت زمین ۳۰۰۰ متر مربع (سه بر) با پروانه احداث تجاری و اداری به متراژ حدود ۳۳۰۰۰ متر مربع واقع در تهران - خیابان شریعتی - بالاتر از پل رومی - نبش کوچه دولو» به هر حال مسئولان بانک تجارت از برنامه‌های خود برای واگذاری املاک بارها صحبت کرده‌اند. آمار وزارت اقتصاد نیز نشان می‌داد که بانک تجارت در سه ماه پایانی سال گذشته، نسبت به فروش بخشی از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فروش املاک مازاد در خارج از بورس به ترتیب به مبلغ ۶۲ و ۲۲ میلیارد ریال اقدام کرد.

ارزش‌گذاری و عرضه سهام شرکت‌های «تجارت الکترونیک پارسیان»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «پتروشیمی شیراز» و «پتروشیمی پردیس» در مجموع به ارزش ۹۰۴ میلیارد و ۶۹۳ میلیون ریال از جمله دیگر اقدامات بانک تجارت در این خصوص محسوب می‌شود. حق وردی، قائم مقام بانک تجارت گفته بود: به رغم تلاش‌های انجام شده در حوزه واگذاری املاک و شرایط و مشکلات موجود، متاسفانه حجم املاک مازاد و بویژه تملیکی ورودی به دفاتر بیش از حجم فروش املاک فروش رفته در مدت مشابه بوده است.

4 هلدینگ تنها در 10 سال

«هولدینگ ساختمانی و عمرانی»، «هولدینگ مالی و اقتصادی»، «هولدینگ فناوری اطلاعات» و «هولدینگ صنایع و معادن و انرژی» نام این 4 هولدینگ در بخش شرکت‌های تابعه بانک شهر قرار گرفته است، بانکی که از سال 87 با عنوان موسسه مالی و اعتباری شهر و با سهامداری شهرداری تهران شروع به کار کرد اما بسرعت به یکی از بزرگترین هلدینگ داران و بازیگران ساختمانی بانکی تبدیل شد. تنها هلدینگ ساختمانی این بانک دارای 6 شرکت فعال در زمینه ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی شهری است.

خرید و فروش، واردات و صادرات تمامی کالاهای مرتبط ساختمانی و بهداشتی، عملیات ساخت در امور عمرانی از قبیل احداث ساختمان و راه و… مشارکت و سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی ازجمله زمینه‌های فعالیت این شرکت‌ها عنوان شده است.

از آمار دقیق واگذاری املاک این بانک اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما آخرین آگهی بانک شهر برای فروش اموال مازاد نیز مربوط به شهریورماه می‌شود. در این آگهی آمده است:«مزایده فروش تعدادی از املاک مازاد بر نیاز خود: املاک اصفهان و کاشان با کاربری تجاری، اداری، رستوران، با تسهیلات ویژه منطبق با اجاره به شرط تملیک.»

منبع: رورنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.