کد مطلب: ۳۲۲۶۶۴

سلسله گزارش‌های نقادانه تجارت‌نیوز از کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌ها

بده بستان‌های بانک پارسیان؛ تاجر بین بانکی در خدمت دولتی‌ها!

بده بستان‌های بانک پارسیان؛ تاجر بین بانکی در خدمت دولتی‌ها!

بانک پارسیان با بدهی پنج هزار میلیارد تومانی و مطالبه هفت هزار میلیارد تومانی از بانک‌ها در سال گذشته 1.4 هزار میلیارد تومان به اشخاص دولتی‌ تسهیلات پرداخت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سرمایه‌گذاری 1.5 هزار میلیارد تومانی در بازار سهام، پرداخت 7.5 هزار میلیارد تومان وام بین بانکی و درعین حال دریافت 5.3 هزار میلیارد تومان وام از بانک‌ها و موسسات اعتباری، بدهی نداشتن به بانک مرکزی، جذب 36 هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت در سال گذشته و رشد 48 درصدی سود وام‌های پرداختی و رسیدن این رقم به 10.6 هزار میلیارد تومان از نکات قابل توجه کارنامه بانک پارسیان است.

بانک پارسیان از معدود بانک‌هایی است که به اشخاص دولتی تسهیلات داده که رقم آن در سال گذشته به 1.4 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان « کارنامه » با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه سال ۱۳۹۶ بانک پارسیان حاوی نکات قابل توجهی است.

بانک پارسیان با در اختیار داشتن شبکه‌ای از 345 شعبه بانکداری، به عنوان یکی از بانک‌های خصوصی ایران شناخته می‌شود. بانک پارسیان در سال 1380 به‌عنوان دومین بانک خصوصی ایرانی، فعالیت خود را آغاز کرد.

از جمله شرکت‌های بزرگ و مهم زیرمجموعه بانک پارسیان می‌توان به شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، شرکت لیزینگ پارسیان، شرکت گسترش هتل‌های لوتوس پارسیان، شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان، شرکت هلدینگ هتل‌های پارسیان و گروه صنایع فولاد صبح پارسیان اشاره کرد.

بانک پارسیان در سال گذشته دارای 90.9 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال 1395 با 28 درصد رشد مواجه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، بانک پارسیان طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال 1396 معادل 2.3 هزار میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک پارسیان در پایان سال 1396 دارای 90.9 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال 1395 با 28 درصد رشد مواجه بوده است.

بازده دارایی‌ها در بخش سود تسهیلات اعطایی نشان داده‌ می‌شود که برای بانک پارسیان در پایان سال 1396 با 48 درصد رشد نسبت به سال 1395 به 10.6 هزار میلیارد تومان رسیده است.

پرداخت 1.4 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به اشخاص دولتی

از 90.9 هزار میلیارد تومان دارایی بانک پارسیان تا پایان سال 1396، معادل 60 درصد از آن (55 هزار میلیارد تومان) به صورت وام‌ و مطالبات در دست اشخاص غیردولتی و 0.01 درصد (1.4 هزار میلیارد تومان) در دست اشخاص دولتی است.

همچنین بانک پارسیان در سال گذشته 7.5 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری مطالبه داشته (وام بین بانکی) که این میزان در مقایسه با سال 1395 معادل 53 درصد رشد داشته است.

بانک پارسیان در سال 1396 هیچ نوع سرمایه گذاری در بخش املاک نداشته اما از جمله پروژه‌های مهم این بانک پروژه کارخانه کنسانتره 6.2 میلیون تنی، پروژه گندله سازی و پروژه احیای فولاد سبزوار است.

سود چند هزار میلیاردی از وام‌های بانکی

بانک پارسیان تا پایان سال 1396 در قسمت دارایی‌های خود 1.5 هزار میلیارد تومان در بخش بازار سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری داشته که نسبت به سال 1395 به میزان 161 درصد آن را افزایش داده است.

3.2 درصد دارایی به‌عنوان ذخیره نقد در اختیار بانک است. موجودی نقد بانک پارسیان در سال گذشته روند رو به رشدی داشته، به طوری که موجودی نقد این بانک در دوره مذکور بیش از سه هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 1395 معادل 76 درصد افزایش داشته است.

در بخش سود و زیان، درآمد مشاع بانک (درآمد به پشتوانه سپرده‌های مردم) در پایان سال گذشته به 10.9 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 1395 با رشد 27 درصدی مواجه بوده است.

مقدار سود به دست آمده از پرداخت وام‌های بانک پارسیان بیش از 32 برابر سودی است که از محل سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری‌هایش به دست آورده است.

سهم سود سپرده‌گذاران از درآمدهای مشاع بانک بیش از 11 هزار میلیارد تومان بوده که به علت کسری به وجود آمده (معادل 664 میلیارد تومان) بانک متحمل زیان شده و از محل درآمدهای دیگرش این کسری را جبران کرده است.

قسمتی از درآمد مشاع که مربوط به سود به دست آمده و دریافت جریمه‌های دیرکرد از دریافت‌کنندگان وام‌های بانکی است در سال 1396 نسبت به سال 1395 معادل 48 درصد رشد داشته است. این درحالی‌ است که این مقدار سود به دست آمده از پرداخت وام‌های بانکی بیش از 32 برابر سودی است که بانک از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری‌هایش به دست آورده است.

سود حاصل از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری‌های بانک پارسیان در سال 1396 حدود 333 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1395 کاهش 76 درصدی داشته است.

در مجموع کل درآمدهایی که در سال 1396 مختص به بانک پارسیان بوده به 1.3 هزار میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با سال 1395 معادل 27 درصد رشد داشته است.

پارسیان 1

صورت مالی بانک پارسیان نشان می‌دهد این بانک در پایان سال گذشته 96 درصد دارایی خود یعنی 87.4 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

بانک پارسیان در دوره مذکور به بانک‌ها و موسسات اعتباری 5.3 هزار میلیارد تومان بدهی داشته که نسبت به سال 1395 معادل 33 درصد افزایش داشته است.

بدهی بانک پارسیان به بانک مرکزی در سال 1396 همانند سال 1395 صفر بوده است.

ارتباط بانک پارسیان با موسسه مالی ثامن‌الحجج

تعاونی ثامن‌الحجج شهریور ماه 94 منحل شد و از بهمن همان سال امور تصفیه سپرده‌گذاران آن به بانک پارسیان واگذار شده است. طبق اعلام بانک پارسیان منابع این پرداخت‌ها از محل اعتبارات بانک مرکزی تامین شده و این بانک از منابع خود، پولی بابت سپرده این موسسه پرداخت نکرده است.

بانک پارسیان توانسته در سال 1396 بیش از 36 هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت را جذب کند.

بیشترین سهم از بدهی‌های بانک پارسیان مربوط به سپرده‌های بلندمدتی است که افراد حقیقی و حقوقی در قالب سرمایه‌گذاری در اختیار این بانک قرار داده‌اند.

بانک پارسیان توانسته در سال 1396 بیش از 36 هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت را جذب کند.

در سال 1396 مجموع سپرده‌گذاری بلندمدت در بانک پارسیان حدود 56.7 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 1395 معادل 184 درصد رشد داشته است.

همچنین 5.5 درصد از بدهی‌های بانک پارسیان معادل 4.8 هزار میلیارد تومان متعلق به سپرده‌های دیداری و پس‌انداز افراد بوده که در سال گذشته نسبت به سال 1395 با رشد 46 درصدی همراه بوده است.

در مجموع سپرده جمع آوری شده بانک پارسیان تا پایان سال گذشته 61 هزار و 548 میلیارد تومان بوده که بر اساس این میزان سپرده بانک پارسیان حدود هفت هزار میلیارد تومان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی نگهداری کرده تا تمامی سپرده‌های مردم نزد این بانک توسط بانک مرکزی تضمین شده باشد.

در صورت سود و زیان بانک پارسیان میزان انتقال به اندوخته قانونی 13.5 میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد قسمت اعظم سپرده قانونی نزد بانک مرکزی از محل استقراض از خود بانک مرکزی تامین شده است.

رشد وام‌های بانکی

تسهیلات پرداختی بانک پارسیان به اشخاص دولتی و غیر دولتی (به غیر از بانک‌ها) در سال گذشته بیش از 56.5 هزار میلیارد تومان بوده که از این محل حدود 10.6 میلیارد تومان عایدی نصیب بانک شده است.

تسهیلات پرداختی بانک در پایان سال 1396 نسبت به سال 1395 با رشد 27 درصدی همراه بود.

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در بانک پارسیان در پایان سال گذشته 144 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال 1395 معادل 32 درصد کاهش داشته است.

از متغییر هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول به عنوان نقطه ابهام بانک‌ها نام برده می‌شود زیرا بانک‌ها باید براساس میزان تعهد مشتریان در بازپرداخت وام‌ها ذخیره در نظر بگیرند. به گفته کارشناسان بانکی، برخی بانک‌ها برای اینکه سود بالاتری را اعلام کنند این میزان ذخیره را در نظر نمی‌گیرند و با نرخ سود بالاتر قرارداد مشتریان را تمدید و بحران را به آینده منتقل می‌کنند.

بانک پارسیان در سال گذشته 319 میلیارد تومان سود انباشته داشته که نسبت سال 1395 معادل 25 درصد رشد داشته است.

در بخش سرمایه و حقوق صاحبان سهام، بانک پارسیان تا پایان سال 1396 دارای 2.3 هزار میلیارد تومان سرمایه بوده که نسبت به سال 1395 تغییری نداشته است.

سود خالص بانک پارسیان در سال 1396 با توجه به درآمد 1.3 هزار میلیارد تومانی و هزینه 1.2 هزار میلیارد تومانی حدود 90 میلیارد تومان بوده در حالی که در سال 1395 معادل 50 میلیارد تومان زیان خالص داشته است.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، این بانک در سال گذشته 319 میلیارد تومان سود انباشته داشته که نسبت سال 1395 معادل 25 درصد رشد داشته است.

این بانک با نماد معاملاتی «وپارس » با سرمایه‌ای به حجم 2.3 هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.