فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۵۵۶۰۵

تجارت‌نیوز برررسی کرد:

چرا ادغام بانک‌های نظامی نگران‌کننده است؟

چرا ادغام بانک‌های نظامی نگران‌کننده است؟

رئیس‌جمهور در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی اعلام کرد که چند بانک نیروهای مسلح در هم ادغام می‌شوند. با توجه به این که بدهی این بانک‌ها و موسسات بسیار زیاد است و زیان‌ده هستند، آیا این بار هم از جیب مردم برای جبران بدهی‌های بانک‌های در آستانه ورشکستگی خرج می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سابقه تشکیل موسسات مالی اعتباری به دهه 1370 برمی‌گردد. طی سال‌های اخیر این موسسات با بحران‌های مالی زیادی مواجه شدند و موجب اعتراضات سپرده‌گذاران شد. دولت برای حل این مشکل از ابتدای زمستان سال قبل وظیفه بازپرداخت پول‌های سپرده‌گذاران را به عهده گرفت و در نهایت به گفته رئیس‌جمهور 30 هزار میلیارد تومان صرف این موسسات شد.

13 آذر ماه امسال رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو دانشگاه علوم پزشکی سمنان اعلام کرد: متاسفانه مجبور شدیم ۳۰ هزار میلیارد تومان از خزانه به مال‌باختگان این موسسات پرداخت کنیم که این مبلغ به معنای 250 هزار میلیارد تومان نقدینگی است.

اما سیل مشکلات این موسسات به این جا ختم نشد و موضوع ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه پرونده دیگری در اقتصاد باز کرد.

بر اساس برخی اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها بدهی تنها یکی از این موسسات 70 هزار میلیارد تومان است. پیش از این، سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران خبر داده که قرار است بانک و موسسات وابسته به ارگان‌های نظامی و انتظامی در بانک سپه ادغام شوند و بخشی از زیان آنها در حد ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط نظامی‌ها پرداخت و بقیه توسط دولت پرداخت شود. بزرگی این عدد همان بس که به گفته اسلامی بیدگلی تنها یکی از این بانک‌ها ۷۰ هزار میلیارد تومان زیان دارد.

این ادغام مخالفان بسیاری دارد، مخالفان این موضوع را مطرح می‌کنند که با ادغام این بانک‌ها و موسسات در یک بانک بزرگ و کارآمد هرینه زیان آن‌ها را از بودجه عمومی پرداخت می‌شود. با این کار بار دیگر پایه پولی رشد خواهد کرد و در نهایت موج جدید تورمی آغاز خواهد شد.

ادغام بانک‌ها و موسسات زیان‌ده و با بدهی‌های هنگفت در بانک‌های سودده احتمالا بانک جدیدی که از این ادغام به وجود می‌آید را نیز با مشکلاتی مواجه کند.

منتها به نظر می‌رسد این بار در صورت چاپ پول برای حل یک بحران بانکی دامنه این مسئله فراتر از بحران موسسات مالی باشد. اگر این اتفاق بیفتد پیش‌بینی می‌شود رقم این بدهی‌ها قابل توجه باشد که در این صورت باید منتظر این باشیم که رقم تورم جهش صعودی بزرگی را تجربه کند و یک اتفاق جدید برای بانک‌ها در آینده شاهیم باشیم.

پیش از این، محمد طبیبیان، کارشناس باسابقه اقتصادی هم گفته بود: با این کار بار دیگر پایه پولی رشد خواهد کرد و در نهایت موج جدید تورمی آغاز خواهد شد. منتها به نظر می‌رسد این بار متفاوت از تجربه موسسات مالی رقم مورد نیاز برای چاپ پول خیلی بیشتر و تنها برای یکی از بانک‌ها حدود دو برابر کل پول‌های چاپ‌شده تجربه قبلی است.

وی در کانال خود نوشته است: «اگر این رخداد صورت بندد و تخمینا بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به پایه پولى از این محل اضافه شود زبانه‌هاى بلندى به آتش تورم اضافه خواهد شد. در آن صورت نیز سرزنش گران‌فروش‌ها و ارزفروش‌ها و اجانب نیز دردى را درمان نخواهد کرد. خودکرده را تدبیر نیست.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.