خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۱۱۴۵

گزارش میدانی تجارت‌نیوز از نرخ سود بانک‌ها:

جذب سرمایه‌های مردم با تعهدات نگران‌کننده / کدام بانک چقدر سود می‌دهد؟

جذب سرمایه‌های مردم با تعهدات نگران‌کننده / کدام بانک چقدر سود می‌دهد؟

بانک‌ها در معادله‌ای خودساخته و با زیرپا گذشتن مصوبه شورای پول و اعتبار و دستور بانک مرکزی، نرخ سودی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که ترکیبی از وِیژگی‌های نرخ سودسپرده‌های بلند‌مدت، ماه‌شمار و روزشمار است؛ براساس این معادله بانک‌ها با پرداخت سود 20 درصدی به دنبال جذب سرمایه‌های مشتریان هستند.

گزارش میدانی تجارت‌نیوز از نرخ سود پرداختی بانک‌ها به سپرده‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از بانک‌ها معادله خاصی برای جذب سرمایه تدارک دیده‌اند که از این طربق بتوانند سرمایه جذب کنند.

در مرحله اول این معادله نرخ‌های مصوبی که در شهریور ماه سال 96 شواری عالی پول و اعتبار تصویب کرده است را زیر پا گذاشته‌اند، براساس این مصوبه نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت 10 درصد و سپرده‌های بلندمدت 15 درصد است. اما بررسی‌ها حاکی از این است که بانک‌ها در شرایط فعلی نرخ سود 20 درصد روزشمار هم می‌دهند.

در مرحله بعدی نرخ سود روز شمار را دوباره وارد چرخه بانکی خود کرده‌اند، این نرخ سود در حالی در جریان است که براساس بخشنامه بانک مرکزی از روز اول بهمن ماه سال گذشته نرخ سود سپرده‌های عادی، ماه‌شمار شد و نرخ سود روزشمار از دستور کار خارج شد.

در مرحله سوم نیز تغییر در حجم سپرده بلندمدت را بدون جریمه کرده‌اند، به نحوی که در برخی از بانک‌ها پس از گذشت یک ماه و در برخی دیگر چند ماه مشتری می‌تواند از میزان سپرده خود بردارد بدون این که جریمه شود و سود آن نیز به این صورت محاسبه می‌شود که به مانده میزان سپرده در پایان روز سود 20 درصدی تعلق می‌گیرد.

در موسسه اعتباری ملل نرخ سود سپرده‌ 20 درصد است. رییس یکی از شعب این موسسه گفت: برای سپرده‌های حدود 300 میلیون تومان درخواست پرداخت سود بیشتر می‌دهیم اگر موافقت کنند سود 22 درصدی هم ممکن است تعلق بگیرد.

به گفته متصدی یکی دیگر از بانک‌ها نیز صندوقی در این بانک وجود دارد که به مبالغ یک میلیارد تومانی سود 22 درصد تعلق می‌گیرد ولی حساب بانک نیست.

همچنین آن طور که این متصدی می‌گوید، برای سپرده‌های عادی در این بانک نرخ سود 20 درصدی روزشمار بدون جریمه وجود دارد که بعد از یک ماه قابل برداشت است. به نحوی که به مبلغ مانده در روز 20 درصد سود تعلق می‌گیرد.

بانک پارسیان نیز مدعی است برای حداقل مبلغ 300 میلیون تومان نرخ سود 20 درصد می‌دهد و بعد از دو ماه این سود روزشمار می‌شود. برای مبالغ کمتر از 300 میلیون تومان نیز نرخ سود 19 درصد محاسبه می‌شود.

اپراتور این بانک گفت: برخی از بانک‌های کم‌سابقه و موسسات نرخ سود بالای 20 درصد هم می‌دهند اما باید حواستان باشد برای کمی سود بیشتر اشتباه نکنید و بانکتان را درست انتخاب کنید. بانک ما چون نیاز به جذب سرمایه ندارد نرخ سودش را بالاتر نبرده است.

شرایط نرخ سود سپرده در بانک سرمایه نیز همانند چند بانکی است که شرح نرخ سود آن‌ها ذکر شده است. یک اپراتور این بانک گفت: بانک مرکزی به ما اجازه نمی‌دهد سود بیش از 20 درصد را به سپرده‌ها بدهیم، بنابراین نرخ سود در بانک ما 20 درصد است که پس از سه ماه آزاد می‌شود و پس از آن 17 درصد محاسبه می‌شود.

اپراتور موسسه اعتباری کوثر نیز گفت: بدون محدودیت مبلغ سپرده؛ نرخ سود در موسسه ما 20 درصد با قابیلت واریز و برداشت است که سود آن نیز ماهانه به حساب واریز می‌شود.

نرخ سود در بانک صادرات نیز به گفته یکی از کارمندانش برای بازه زمانی شش ماهه 20 درصد است که برای کسب این سود با یک میلیون تومان نیز می‌شود کسب سود کرد.

اپراتور بانک ایران زمین نیز گفت: برای سپرده‌های یک ساله نرخ 15 درصد است، البته یک حساب سه ماهه هم داریم که برای مبالغ بالای 300 میلیون تومان سود 16 درصدی محاسبه می‌شود اما به بخشی از آن اوراق تعلق می‌گیرد که سود حدود 18.5 درصد محاسبه می‌شود. اوراق هم به این صورت است که به ازای هر 40 میلیون تومان یک برگ اوراق داده می‌شود؛ این اوراق ماه به ماه فروخته و به سود سپرده اضافه می‌شود. در بانک کشاورزی نیز نرخ سود برای سپرده‌های یک ساله طبق گفته یکی از کارمندانش 18 درصد است.

اما آیا با این روند پرداخت سودها توسط بانک‌های مختلف نیاز نیست بانک مرکزی توضیحی در قبال این تعهدات فراتر از قانون بانک‌ها بدهد؟ آیا بانک‌ها در آینده توان ایفای تعهدات خود را دارند؟ آیا ممکن نیست مجددا بحران موسسات مالی رخ دهد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.