خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۳۷۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا صندوق امانات بانک بیمه است؟

آیا صندوق امانات بانک بیمه است؟

با سرقت صندوق امانات بانک ملی این سوال مطرح شده است که آیا مالکان صندوق‌های امانت می‌توانند از بانک یا بیمه خسارت بگیرند؟ یا به عبارتی آیا صندوق امانات بانک بیمه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در میانه تعطیلات سراسری اخیر، در مجموعه بانک ملی سرقتی اتفاق افتاد و از پی آن چالشی جدید پیش‌روی بانک‌، مشتری صندوق امانات و بیمه‌ قرار گرفت. اینکه آیا بیمه خسارت مشتریان بانک را می‌دهد یا نه. سوال ممهم‌تر اما این است که آیا صندوق امانات بانک‌ها بیمه دارند یا نه؟

پیگیری خبرنگار تجارت‌نیوز از چندین بانک نشان می‌دهد که اکثر موسسات بانکی ارائه‌دهنده خدمات صندوق امانات توضیح زیادی در مورد ریسک‌های بیمه‌ای ارائه نمی‌کنند و تنها به گفتن اینکه شیء مورد امانات نباید فساد پذیر و آسیب رسان و خطرناک باشد اکتفا می‌کنند. یعنی آنها هیچ توضیحی درباره اینکه صندوق امانات بیمه است یا نه نمی‌دهند.

ساسان شریفی، کارشناس بیمه‌های بازرگانی هم در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: در صنعت بیمه مبنای پوشش ریسک، روشن بودن ماهیت بیمه شده و شفافیت حدود تعهدات و وظایف بیمه گر و بیمه گزار در قبال یکدیگر است. اما هیچ ارزیابی از محتوای صندوق امانات صورت نمی‌گیرد، اساسا این کار با ماهیت اجاره دادن صندوق‌های امانات تعارض دارد، بنابراین وقتی حادثه‌ای مثل ماجرای اخیر بانک ملی رخ می‌دهد، تعیین خسارت مالباختگان تقریبا محال است.

به گفته این کارشناس بیمه اصولا مردم هنگام اجاره صندوق امانات به مساله بیمه بودن آن توجه نمی‌کنند چون در حالت عادی ضریب ایمنی در محیط‌ های استقرار صندوق امانات به شدت بالاست، تمامی رفت و آمدها با دقت بالایی درحال رصد شدن هستند، با این اوصاف می‌توان ریسک حوادث احتمالی را کنترل شده تلقی کرد.

شریفی در این باره می‌گوید: البته در وهله اول باید به قرار اجاره دهنده و اجاره گیرنده صندوق و قوانین مربوط به آن رجوع کرد، به صورت پیش فرض در این خصوص خدمات بیمه‌ای برای پوشش ریسک‌های احتمالی وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: مثلا بانک‌ها باید تمامی پولی که در اختیار دارند را بیمه کنند، حالا این پول در داخل شعبه باشد یا قرار است از جایی به جای دیگری منتقل شود، با این پیش فرض می‌توان تصور کرد که برای ریسک صندوق امانات نیز پوشش بیمه‌ای درنظر گرفته شده باشد.

شریفی با نادر خواندن چنین اتفاقی در ایران گفت: در وهله اول می‌توان و باید به تجارب موارد مشابه در کشورهای دیگری رجوع کرد، قطعا از این طریق راه حلی پیدا می‌شود. مسئله و مشل کار اینجاست که نمی‌توان برای همه به یک نرخ تعیین خسارت کرد، همین مسئله کار را دشوار می‌کند، مگر آنکه تعیین غرامت حول وضع موجود، براساس توافق و تراضی صورت بگیرد.

سوال مهم بیمه‌ای بعد از یک حادثه

یک جستجوی ساده نشان می‌دهد که در حال حاضر بانک‌های ایرانی متعددی صندوق امانات دارند و به مشتریانی که دنبال فضایی امن برای نگهداری اموال و دارایی‌هایشان هستند، چنین خدماتی را ارائه می‌کنند.

اما سرقت اخیر از صندوق امانات بانک ملی چه چالش جدیدی را پیشروی بانک‌ها، مشتریان و شرکت‌های بیمه قرار داد؟

این چالشی در واقع به ماهیت این خدمات و ریسک‌های آن باز می‌گردد، مشتری صندوق امانات دنبال فضای امنی می‌گردد تا دارایی ارزشمند خود را در آن حفظ نماید، ترجیح مشتری براین است که کسی از موجودی صندوق امانات او خبردار نشود.

در مقابل بانک هم بدون آنکه از دارایی مشتری و ارزش آن باخبر باشد، این فضای امن را تامین می‌کند. نقطه آغاز این چالش درست از زمانی اتفاق می‌افتد که حادثه‎‌ای نظیر آنچه که برای شعبه ممتاز بانک ملی اتفاق افتاد، رخ بدهد.

در حالت عادی به راحتی می‌شد بابت مقابله با ریسک‌های احتمالی، از یک شرکت بیمه معتبر، بیمه نامه مسئولیتی را خرید اما وقتی امکان ارزیابی دقیق و رسمی از ارزش دارایی موجود در صندوق امانات وجود ندارد، پوشش چنین ریسک‌هایی هم کار راحتی نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.