کد مطلب: ۶۸۴۸۴۸

تجارت‌نیوز در گفتگو با کامران ندری بررسی کرد:

تصمیم دولت برای کاهش سود بین بانکی/ دخالت‌هایی که مردم هزینه آنها را می‌پردازند

تصمیم دولت برای کاهش سود بین بانکی/ دخالت‌هایی که مردم هزینه آنها را می‌پردازند

به نظر می‌رسد فشار بورسی‌ها برای کاهش سود بین بانکی جواب داده است و این اتفاق رخ خواهد داد. اما تبعات آن برای اقتصاد ایران چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از نشست امروز علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با ا، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، به نظر می‌رسد کاهش سود بین بانکی در دستور کار دولت قرار بگیرد. این جلسه تنها دو روز پس از آن بود که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد سیاست دولت برای کاهش نرخ بهره بین بانکی به محدوده ۲۰درصد تغییر نکرده است.

فشار بورسی‌ها جواب داد

در چند ماه اخیر، رشد نرخ بهره بین بانکی باعث اعتراض بسیاری از بورسی‌ها شده‌است. این عده از فعالان بازار معتقدند علت ریزش شاخص کل در این مدت، افزایش بهره بین بانکی بوده و کاهش آن، باعث بهبود اوضاع می‌شود.

صالح‌آبادی هم در جلسه صبح امروز اذعان کرد: دغدغه فعالان بازار سرمایه، مورد توجه تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی است و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد. البته باید توجه داشت که هرگونه سیاست در زمینه حمایت از بازار سرمایه می‌بایست هم‌راستا با سایر سیاست‌های دولت به ویژه سیاست کنترل تورم و اصلاح نظام بانکی باشد.

اما آیا کنترل و کاهش نرخ بهره بین بانکی بدون افزایش نرخ تورم ممکن است؟ کامران ندری، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ می‌دهد.

کاهش سود بین بانکی یعنی تورم!

ندری در ابتدا گفت: کاهش نرخ سود بین بانکی به این معناست که بانک مرکزی باید منابع جدیدی را به بازار تزریق کند. زیرا نمی‌توان به صورت دستوری نرخ سود بین بانکی را کاهش داد و بانک مرکزی باید کنترل‌های خود روی پایه پولی را کاهش دهد.

وی در ادامه افزود: بنابراین به احتمال زیاد، رشد پایه پولی در اقتصاد افزایش می‌یابد. از طرفی با توجه به اینکه ضریب فزاینده نقدینگی هشت است، هر یک واحد رشد پایه پول، هشت واحد نقدینگی ایجاد می‌کند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با افزایش نقدینگی که اصلی ترین موتور پیشران تورم است، نرخ تورم نیز با افزایش مواجه می‌شود.

مشکل بورس حل می‌شود؟

یکی دیگر از ابهاماتی که پیرامون این موضوع وجود دارد آن است که آیا افت و رکود بورس که به زودی دو ساله می‌شود، به دلیل افزایش بهره بین بانکی رخ داده؟ یا اصلا کاهش این نرخ می‌تواند شرایط بورس را بهبود ببخشد؟

ندری در پاسخ به این ابهامات توضیح داد: به نظر نمی‌رسد که مشکل بورس با کاهش یک یا دو درصدی نرخ بهره، آن هم در بازار بین بانکی بر طرف شود. نه مشکلات فعلی بورس به دلیل افزایش نرخ بهره بین بانکی است و نه کاهش آن می‌تواند به بورس کمکی کند.

تورم مزمن در انتظار اقتصاد ایران

به عقیده بسیاری از کارشناسان، اتفاقات چند روز گذشته، دخالت مستقیم دولت در عملکرد بانک مرکزی بوده که خلاف قانون است. از طرف دیگر، شایعاتی وجود دارند که صالح‌آبادی بدلیل فشارهای دولت برای کاهش نرخ سود بین بانکی، از سمت خود استعفا کرده است. شایعاتی که البته وزیر اقتصاد آنها را تکذیب کرد.

ندری با تاکید بر این نکته که تبعات این دخالت‌ها، پایداری تورم مزمن در اقتصاد است، تصریح کرد: یکی از دلایل تورم مزمن و پایداری که در اقتصاد ما وجود دارد، عدم استقلال بانک مرکزی است. این دخالت‌ها در دولت گذشته از سوی شخص رئیس جمهوری صورت می‌گرفت. حالا نیز ظاهرا وزیر اقتصاد در این تصمیمات ورود می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: هزینه این دخالت‌ها را مردم با تورم پرداخت می‌کنند. تورمی که میانگین سالانه آن هم افزایش یافته و به بالای ۳۰درصد رسیده است. اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، تورم فعلی در اقتصاد ما مزمن و پایدار می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عجب بعد از ضرر ۶۰درصدی سهامداران در عرض ۱ماه فقط برید به بازدهی یک ساله سهام ها نگاه کنید ببینید تصمیمات نابجای دولت چه بلایی سر سهامدار درمیاره
    اگه شاخص کل واقعی بود الآن باید همه در حداقل زیان بودند.

  • معلم

    عجب بعد از ضرر ۶۰درصدی سهامداران در عرض ۱ماه فقط برید به بازدهی یک ساله سهام ها نگاه کنید ببینید تصمیمات نابجای دولت چه بلایی سر سهامدار درمیاره
    اگه شاخص کل واقعی بود الآن باید همه در حداقل زیان بودند.

  • داوود

    کاهش سود بین بانکی یعنی تورم
    افزایش سود بین بانکی یعنی تورم

  • ناشناس

    ماشاالله دیگه بورسی ها به فکر خودشان هستند و فکر نمیکنند که رشد پایه پولی سبب تورم میشود و کسی را هم که به خوبی داشت نرخ بهره بین بانکی را بالا میبرد تا رشد عرضه پول کمتر شود و تورم کاهش یابد رو کوبیدند /اینها هنوز نمیدانند که اگر تورم کاهش یابد بهترین بازار بورس خواهد و افزایش رشد عرضه پول و تورم سبب انتقال نقدینگی به ارز و خودرو خواهد بود و ثبات اقتصادی را نابود خواهد کرد و بورس از همین جا بیشترین ضربه را خواهد خورد /حیف که چنین عزیزانی در این کشور هستند /

  • ناشناس

    سلام معلوم نیست کئ بورس درست شود چقدر مردم خانہ و زندگیشان در بورس ازبین رفت از خدا بترسید

  • نصر

    بانک مرکزی برای مهارنقدینگی فقط وفقط مردم رابه تشویق خریدزمین کشاورزی ازخوده دولت وسهم بندی ونظارت خوده دولت می باشد..

  • ناشناس

    هنر تعیین نرخ بهره بهینه
    البته همواره این نگرانی وجود دارد که با افزایش بیش از حد نرخ بهره، میزان سپرده‌گذاری از سرمایه‌گذاری پیشی بگیرد و همزمان افت قدرت خرید عمومی نیز چنان افزایش یابد که تولید کنندگان را ناچار به کاهش معنادار تولید کند. شرایطی که می‌تواند آغاز دوره رشد منفی یا رکود اقتصاد باشد.همچنین این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل تاثیر عوامل بنیادین همانند افزایش مستمر قیمت مواد اولیه در بازار جهانی به دلیل رخداد جنگی فراگیر، بخش عرضه یا تولیدکنندگان قادر به کُند کردن سرعت افزایش قیمت‌ محصولات خود نباشند که در این صورت، افزایش بیش از اندازه نرخ بهره می‌تواند ضمن ناتوانی در جلوگیری از بالا رفتن سطح عمومی قیمت‌ها (تورم)، رکود اقتصادی نیز ایجاد کند.بنابراین تعیین نرخ بهره بهینه و تعادل‌بخش یکی از هنرهای اصلی بانک‌های مرکزی است، نرخی که ضمن حفظ روند رو به رشد اقتصاد، نرخ تورم را نیز به سطح هدفگذاری شده خود نزدیک کند.