خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۵۳۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توضیحات بانک مرکزی درباره حضور روحانیون در بانک ها

توضیحات بانک مرکزی درباره حضور روحانیون در بانک ها

روابط عمومی بانک مرکزی ادعای مطرح شده پیرامون حضور یک روحانی در هریک از شعب بانکی را تکذیب کرد و توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روابط عمومی بانک مرکزی ادعای مطرح شده پیرامون حضور یک روحانی در هریک از شعب بانکی را تکذیب کرد و توضیحاتی را ارائه کرد.

روز گذشته تجارت‌نیوز گزارشی درباره حضور روحانیون در شعب بانکی به عنوان ناظر شرعی منتشر کرد. طبق این گزارش در صورتی که ناظران شرعی همگی از بین روحانیون انتخاب شوند، بیش از ۲۰ هزار روحانی در نظام بانکی کشور مشغول به کار می‌شوند. اما امروز مصطفی قمری وفا، سخنگوی بانک مرکزی ضمن رد این ادعا توضیحاتی را در توییتر منتشر کرد.

قمری‌وفا در حساب شخصی توییتری خود نوشت:

«براساس مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی، در هر بانک یا موسسه اعتباری، یک نفر به عنوان مسئول نظارت شرعی در کمیته تطبیق حضور خواهد داشت تا به عنوان عضوی از اعضای کمیته مذکور، انطباق عملکرد آن بانک و موسسه اعتباری با ضوابط و مقررات شرعی را کنترل نماید.

بنابراین برخی ادعاهای مطرح شده مبنی بر حضور ناظران شرعی در تمامی شعب بانک‌ها به هیچ وجه صحت ندارد.

همچنین برخلاف ادعاهای مطرح شده، ناظران شرعی به هیچ وجه منحصر به روحانیون محترم نمی‌باشد و همه متخصصان صاحب صلاحیت در حوزه بانکداری اسلامی (حوزوی یا دانشگاهی)، پس از اخذ گواهینامه حرفه‌ای مربوطه می‌توانند با انتخاب بانک یا موسسه اعتباری و تایید شورای فقهی بانک مرکزی، به عنوان ناظر شرعی در کمیته تطبیق حضور داشته باشند»

البته لازم به ذکر است گزارشی که تجارت نیوز در این مورد منتشر کرده بود با استناد به طرح مجلس تهیه شده است. طرحی که تحت عنوان طرح قانون بانک مرکزی شناخته می‌شود و بسیاری از کارشناسان نیز در روزهای اخیر نسبت به مفاد آن انتقاداتی را مطرح کرده‌اند. تعداد شعبات بانک‌هایی که در گزارش مورد اشاره ذکر شده نیز از سایت کدال تجمیع شده است.

تکذیب بانک مرکزی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.