خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۹۸۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

الاکلنگ سواری بانک مرکزی / نرخ بهره بین بانکی میلیمتری بالا رفت

الاکلنگ سواری بانک مرکزی / نرخ بهره بین بانکی میلیمتری بالا رفت

نرخ بهره بین بانکی پس از دو هفته متوالی افت، در هفته سوم مهر ماه با افزایش ناچیز ۰٫۰۱درصدی مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی به تازگی اطلاعات مربوط به نرخ بهره بین بانکی را بروزرسانی کرد. بر این اساس، نرخ بهره بین بانکی در هفته سوم مهر ماه با افزایش ناچیز ۰٫۰۱درصدی مواجه شد. با این رشد، سود بین بانکی در هفته منتهی به ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱ عدد ۲۰٫۸۹ درصد را به ثبت رساند.

تغییر روندهای نرخ بهره بین بانکی

رشد این هفته بهره بین بانکی در شرایطی رخ داده که این نرخ دو هفته گذشته را با افت گذرانده بود. پیش از آن نیز سود بازار بین بانکی از هفته سوم مرداد تا ۳۰ شهریور ماه، حرکتی رو به بالا را آغاز کرده بود.

طی این مدت نرخ بهره بین بانکی از ۲۰٫۵۹ درصد به ۲۰٫۹۴ درصد افزایش یافت اما با نزدیک شدن این نرخ به کانال ۲۱درصدی، به نظر می‌رسد که بانک مرکزی بار دیگر سیاست سرکوب نرخ بهره را در پیش گرفته است.

سیاست‌های نامتعارف بانک مرکزی

کارشناسان اقتصادی و بانکی در طی ماه‌های اخیر بارها نسبت به عواقب سیاست‌های نامتعارف دولت در زمینه نرخ بهره هشدار داده‌اند. در حالی که اقتصادهای بزرگ دنیا از ابزار افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم استفاده می‌کنند، سیاست‌گذاران اقتصادی در ایران این ابزار را به دست فراموشی سپرده‌اند.

در شرایط کنونی اقتصاد ایران که تورم افسار گسیخته، معیشت بسیاری از مردم را تهدید است، سیاست‌گذاران همچنان نرخ بهره سپرده‌ها را ثابت نگه داشته‌اند. حتی وقتی برخی از بانک‌ها به صورت خود جوش و چراغ خاموش، نرخ‌های بهره خود را افزایش دادند، بانک مرکزی با هشدار و تهدید به استقبال آنها رفت.

نرخ بهره بین بانکی نیز که درحال حاضر تنها نرخ بهره متغیر در اقتصاد ایران است، همچنان سرکوب شده و در کانال ۲۰درصد حفظ می‌شود.

پول پاشی بانک مرکزی ادامه دارد

کسری‌ مزمن بانک‌ها از یک سو و سرکوب سود بین بانکی از سوی دیگر، باعث شده که نیاز مبرمی به تزریق منابع بانک مرکزی در بازار بین بانکی بوجود بیاید تا بانک‌ها بتوانند کسری‌های خود را از این منابع تامین کنند. همین نیازمندی به حضور بانک مرکزی در بازار بین بانکی باعث شده که پول پاشی در این بازار شاهد رکورد جدیدی باشد.

به طوری که در هفته منتهی به ۱۴ شهریور ماه، بسط پول در بازار بانکی و توسط بانک مرکزی به ۳۵ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان رسید که بالاترین سطح در سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد. فرآیند تزریق پول به این بازار همچنان ادامه دارد و بانک مرکزی در هفته منتهی به ۱۱ مهر ماه، ۶هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان از منابع خود را وارد بازار بین بانکی کرد.

هدف بانک مرکزی چیست؟

در حال حاضر، بانک مرکزی که باید هدف همه اقدامات خود را کنترل تورم در نظر بگیرد، روندی را در پیش گرفته که نتیجه‌ای جز افزایش نرخ تورم در پیش ندارد. این پول پاشی بانک مرکزی چیزی جز افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد نیست. موضوعی که اصلی‌ترین موتور رشد تورم به حساب می‌آید و می‌تواند اثرات سهمگینی بر اقتصاد ایران داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.