کد مطلب: ۷۱۶۷۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دولت رئیسی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را افزایش داد

دولت رئیسی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را افزایش داد

بررسی‌ها نشان می‌دهند حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در دو ماه گذشته صعودی بوده است. اما علت این افزایش چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی از مهم‌ترین متغیرهای پولی نشان می‌دهد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱ نه تنها در مقایسه با سال ۱۴۰۰ صعودی بوده بلکه در دو ماه خرداد و تیر نیز رشد کرده است. اما دلیل این موضوع چیست؟

جهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در دولت رئیسی

بر اساس نمودار زیر که روند تغییرات مطالبات بانک مرکزی از شبکه بانکی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، میزان این بدهی در ماه‌های خرداد و تیر صعودی بوده است. طبق گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی، مطالبات بانک مرکزی از شبکه بانکی در تیر ماه امسال به ۱۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. با این وجود جهش بزرگ بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در شهریور ماه سال گذشته رخ داد و پس از آن این عدد روند صعودی قدرتمندی را آغاز کرد.

ezgif.com gif maker 7

روند بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۰

نکته جالب این نمودار این است که جهش شهریور ماه مطالبات بانک مرکزی از شبکه بانکی با روی کار آمدن دولت سیزدهم مصادف بود. با وجود اینکه ادعاهای دولتمردان بر خلاف این موضوع است اما شواهد نشان می‌دهند که سیاست‌های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را افزایش داده است.

بدهی بانک‌ها چگونه افزایش می‌یابد؟

یکی از دلایل مهم برای افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، نقش واسطه‌گری بانک‌ها میان دولت و مردم است. مردم از طریق سپرده‌های بانکی، پرداخت‌های خود به دولت مانند مالیات را انجام می‌دهند. سپس بانک با پرداخت این مبالغ به بانک مرکزی و سپس دولت، تسویه نهایی را انجام می‌دهد.

بنابراین در صورتی که میزان پرداختی‌ها به دولت از ذخایر اضافی بانک‌ها بیشتر باشد، بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی افزایش می‌یابد. اما کافی بودن ذخایر در شبکه بانکی، امکان بازپرداخت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را فراهم کرده و بدهی آنها را کاهش می‌دهد.

علت افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی چه بود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان سپرده بخش دولتی نزد بانک مرکزی، ارتباط مستقیمی با بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی دارد. بر این اساس می‌توان گفت ناکافی بودن ذخایر بانک‌ها برای انتقال به دولت، سبب شده که بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی در خرداد و تیر ماه امسال افزایش یابد.

در نتیجه یکی از دلایل مهم افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، فقدان هماهنگی میان دولت و بانک مرکزی است. زیرا دولت نتوانسته از وجود ذخایر کافی نزد بانک‌ها برای تامین جریان‌های ورودی وجوه اطمینان حاصل کند.

این فقدان هماهنگی میان بانک مرکزی و دولت همچنین با بدهکارتر کردن بانک‌ها باعث افزایش فشار به منابع آنها نیز می‌شود. بانک‌هایی که همین حالا هم وضعیت خوبی ندارند و ادامه این روند می‌توند تبعات سنگینی برای آنها داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.