کد مطلب: ۷۳۹۷۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نئوبانک چیست و چه کاربردی دارد؟

نئوبانک چیست و چه کاربردی دارد؟

تحولات نظام بانکی در جهان، سبب ایجاد نئوبانک‌هایی شده که بدون وجود فیزیکی خدمات بانکی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. اما نئوبانک چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، جهش تکنولوژی در سال‌های اخیر، بانک‌های جهان را هم بی‌نصیب نگذاشته و تاثیرگذاری شگرفی بر ساختار بانکداری در جهان داشته است. این تحولات با روی کار آمدن بانکداری الکترونیک آغاز شد و حالا صنعت بانکداری با ایجاد نئوبانک‌ها پای به عرصه جدید گذاشته است.

نئوبانک‌ها با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، توانسته‌اند تجربه خوبی را برای کاربران خود رقم بزند و با کنار زدن بسیاری از رقبای سنتی، مسیر جدیدی را نظام بانکداری جهان پایه‌گذاری کنند.

به طوری که با استفاده از نئوبانک‌ها دیگر خبری از بحث و گفتگو با گیشه‌دارانی که بعضا خسته یا عصبانی هستند و یا انتظارهای طولانی در شعب بانک نیست.

نئوبانک چیست؟

نئوبانک بر خلاف بانکداری الکترونیک، یک خدمت نیست، بلکه یک محصول است. محصولی که باعث می‌شود هر شخصی در تلفن همراه خود یک بانک داشته باشد و به جای مراجعه به شعب بانک‌ها و چشیدن طعم صف‌های طولانی، به همه خدمات بانکی را از طریق یک موبایل دسترسی داشته باشد.

نئوبانک‌ها وجود فیزیکی ندارند و نمونه‌های جهانی آنها بدون داشتن شعب بانکی، انواع خدمات را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. این موضوع سبب می‌شود که روابط مشتری و کارمند در نئوبانک‌ها به شکل بانک‌های معمول موجود نداشته باشد.

وجه تشابه نئوبانک‌ها با بانک‌های سنتی، آن است که هر دو آنها مجوز، اساسنامه و نام تجاری مخصوص خود را دارند و قوانین بانکی برای آنها صدق می‌کند.

تاریخچه نئوبانک در جهان

رشد و توسعه اینترنت در جهان در دهه 1990 باعث شد که نفوذ آن در صنایع مختلف، از جمله بانک افزایش پیدا کند. این موضوع در ابتدا با ارائه چند خدمت بانکی از جمله افتتاح حساب و درخواست وام به صورت اینترنتی آغاز شد و در ادامه راه خود را به خدمات گسترده‌تری باز کرد که امروزه به نام بانکداری الکترونیکی شناخته می‌شود.

تداوم روند صعودی کاربرد اینترنت در بانکداری سبب شد که در سال‌های 2013 تا 2015 نوع جدیدی از بانک‌ها در انگلستان و آلمان آغاز بکار کنند و در سال 2017 برای اولین بار واژه نئوبانک بر سر زبان‌ها بیافتد.

عملکرد غافلگیر کننده نئوبانک‌های اولیه و استقبال کاربران به خصوص قشر جوان از این بانک‌های جدید باعث شده که تعداد آنها به طور چشم‌گیری در جهان افزایش پیدا کند. به طوری که در حال حاضر بیش از 270 نئوبانک در سطح جهان فعالیت می‌کنند.

نئوبانک‌ها در ایران

نظام بانکی ایران هم در سال‌های اخیر برای جا نماندن از قافله جهانی اقدام به ایجاد نئوبانک کرده است. با وجود اینکه هر یک از این نئوبانک‌ها، خود را اولین نئوبانک واقعی ایران می‌نامند اما همچنان نمی‌توان اذعان کرد که نئوبانک‌ها به شبکه بانکی ایران راه پیدا کرده‌اند.

چراکه تاکنون هیچ یک از به اصلاح نئوبانک‌های تاسیس شده در ایران، مستقل نبوده‌اند و همه آنها وابسته به یکی از بانک‌های دولتی یا خصوصی هستند.

برای مثال، بانک ملی یکی از بانک‌های دولتی است که نئوبانک مختص به خود را تاسیس کرده است. همچنین بانک‌های خصوصی سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، ایران زمین، آینده و ملت نیز به ایجاد نئوبانک روی آورده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.