کد مطلب: ۷۴۰۴۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استفاده از نئوبانک‌ها چه مزایا و معایبی دارد؟

استفاده از نئوبانک‌ها چه مزایا و معایبی دارد؟

نئوبانک‌ها نیز مثل هر تکنولوژی جدیدی مزایا و معایب خود را دارند که در این گزارش مهمترین آنها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ورود نئوبانک‌ها به عرصه بانکداری جهانی، تجربه جدیدی را برای کاربران خدمات بانکی بوجود آورده است. در حال حاضر بخش بزرگی از خدمات بانکی از طریق نئوبانک‌ها به مشتریان ارائه می‌شوند و تجربه به همراه داشتن یک بانک در تلفن همراه، باعث شده که دسترسی به این خدمات بسیار آسان‌تر باشد.

نئوبانک‌ها با وارد شدن به فضای بانکداری جهانی توانسته‌اند که مزیت‌های قابل توجهی را برای کاربران خود فراهم کنند. با این حال نئوبانک‌ها بی‌عیب هم نیستند و همین موضوع باعث شده که آنها در مقایسه با بانک‌های سنتی، سهم کمتری از کاربران را جذب کنند.

در ادامه این گزارش، مزایا و معایب نئوبانک‌ها بررسی می‌شوند.

یک بانک کامل در جیب شما

در ابتدا لازم به ذکر است که نباید نئوبانک‌ها را با خدمات بانکداری الکترونیک که توسط بانک‌های سنتی ارائه می‌شوند اشتباه گرفت.

بانکداری الکترونیک تنها یک خدمت از سوی بانک‌های مرسوم برای ساده کردن عملیات‌های بانکی است. اما هدف نئوبانک‌ها ارائه صفر تا 100 خدمات بانکی است. از افتتاح حساب و احراز هویت گرفته تا انتقال وجه و دریافت وام، همگی با استفاده از یک تلفن همراه انجام می‌شوند.

همین موضوع مهمترین مزیت نئوبانک‌ها به شمار می‌رود. چراکه با استفاده از آنها دیگر نیازی به مراجعه به بانک‌های شلوغ و منتظر ماندن در صف‌های طولانی نیست.

به علاوه پشتیبانی 24 ساعته نئوبانک‌ها باعث می‌شود که مشتریان این بانک‌ها بتوانند در همه ساعات شبانه روز و فارغ از ساعت اداری، مشکلات خود را به صورت آنلاین برطرف کنند.

هزینه کمتر، سود بیشتر

از آنجا که نئوبانک‌ها برخلاف بانک‌های مرسوم، شعبه ندارند و کارمندان آنها نیز به مراتب کمتر از کارمندان این بانک‌ها است، هزینه‌های بانک کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

بسیاری از نئوبانک‌ها از منابع مالی حاصل از این صرفه‌جویی در جهت کسب بیشتر رضایت مشتری استفاده می‌کنند.

به طوری که معمولا کارمزد استفاده از خدمات نئوبانک‌ها کمتر از خدمات مشابه در بانک‌های سنتی است. با اتخاذ این سیاست، هم مشتری کارمزد کمتری می‌پردازد و هم بانک می‌تواند مشتریان بیشتری جذب کنند.

همچنین در برخی موارد، هزینه‌های صرفه‌جویی شده در نئوبانک‌ها به صورت سود بیشتر نسبت به باقی بانک‌ها، به کاربران بازگردانده می‌شود.

چالش‌های استفاده از نئوبانک‌ها

هر تکنولوژی جدیدی که وارد زندگی روزمره مردم می‌شود، علاوه بر مزایای متعدد، معایبی را هم به همراه دارد. نئوبانک‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

شاید مهمترین چالش نئوبانک‌ها، همان مهمترین نقطه قوت آنها باشد! ارائه خدمات بانکی بدون شعبه و به صورت کاملا آنلاین باعث شده که بسیاری از کاربران نتوانند به این بانک‌ها اعتماد کرده و پول خود را به آنها بسپارند.

به علاوه، نبود دقت کافی در احراز هویت آنلاین مشتریان، می‌تواند ریسک پولشویی از طریق نئوبانک‌ها را بالا ببرد.

البته نهاد ناظر می‌تواند با افزایش نظارت‌های خود در صدور مجوز و فعالیت‌های نئوبانک‌ها، بر عملکرد آنها کنترل بیشتری داشته باشد. همچنین نمونه‌های ایرانی آنها، در واقع وابسته به بانک‌های سنتی هستند و فعالیت خود را از این طریق بیمه می‌کنند.

از سوی دیگر نئوبانک‌ها همچنان قادر نیستند که همه خدمات بانکی را به مشتریان خود ارائه دهند و معمولا خدمات کمتری دارند. همچنین، از آنجا که منابع نئوبانک‌ها بسیار کمتر از بانک‌های سنتی است، توانایی پرداخت وام‌های سنگین را به مشتریان خود ندارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.