کد مطلب: ۷۴۱۹۰۶

گرانی نرخ دلار در سایه بانک مرکزی

گرانی نرخ دلار در سایه بانک مرکزی

بانک مرکزی به عنوان یکی از مهم‌ترین مقصران افزایش نرخ دلار و ارز شناخته می‌شود و باید بیشتر به فکر حفظ ارزش پول ملی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مقصر اصلی افزایش نرخ ارز را بانک مرکزی داسته و گفت بانک مرکزی باید بیشتر به فکر حفظ ارزش پول ملی باشد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه شرایط موجود و افزایش نرخ دلارو ارز را به اعتراضات، مردم و مسائل خارج از کشور ارجاع دهیم، فرار رو به جلو است.

محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه، ۴ دی ماه) در نشست علنی مجلس در جریان بررسی اقدامات و سیاست‌های ارزی دولت، گفت: مساله ارز، مبنایی است. متأسفانه رئیس بانک مرکزی هیچ اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد و فکر می‌کند نرخ دلار، تابعی از نرخ تورم است و تورم که بالا رود، به تبع نرخ ارز نیز باید افزایش پیدا کند. آنها به جای حفظ ارزش پول ملی، حفظ ارزش واقعی پول ملی را مطرح می‌کنند.

وی بیان کرد: گزارش کمیسیون اقتصادی نیز در گزارشی که ارائه داد بر اساس همین مسیر حرکت کرده است و نشان داد که اعتقادی به وظیفه بانک مرکزی در زمینه حفظ ارزش پول ملی ندارد. آقایان در این گزارش به صراحت گفته‌اند بانک مرکزی باید ارزش حقیقی پول ملی را حفظ کند، این یعنی اگر تورم ۵۰ درصد است، نرخ دلار نیز باید ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

زنگنه عنوان کرد: رئیس بانک مرکزی از تیم اقتصادی دولت نرخ ارز را تابع نرخ تورم می‌داند، بعد از آن وزیر صمت در مصاحبه‌ای قیمت خودرو را تابع نرخ دلار می‌داند؛ این یعنی به هم ریختگی در نهاد اقتصادی دولت وجود دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه تاکید کرد: ما فقط اسم آقای همتی را عوض کرده‌ایم و سیاست‌های بانک مرکزی همان سیاست‌های دولت قبل است؛ امروز آقای همتی حق ندارد به سیاست‌های بانک مرکزی ایراد بگیرد چراکه سیاست‌های او در حال اجرا است.

وی ادامه داد: ارز نیمایی ضربه بزرگی به صادرات و ورود ارز به کشور زده است. محدودیت‌ها یا تعهدات ارزی خیانت به صادرات در این کشور است. محدود کردن صرافی‌ها به اسم CFT یا FATF منجر به ضربه به مسیر رفت و آمد ارزی شد.

زنگنه اظهار کرد: رئیس بانک مرکزی صادرات ریالی را صادرات نمی‌داند، ما چگونه باید با این فرد و با این بانک مرکزی باید صحبت کنیم؟

وی تصریح کرد: کسانی که از استقلال بانک مرکزی حرف می‌زنند باید بدانند، استقلال بانک مرکزی زمانی مفید است که در رأس بانک مرکزی یک تئوریسین موفق و کارآمد و کاربلد حضور داشته باشد؛ اما ریاست بانک مرکزی نشان داده که نه تئوری و راهبرد درستی دارد و نه توانایی اجرایی دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس خاطرنشان کرد: اینکه شرایط موجود و افزایش نرخ ارز و دلار را به اعتراضات، مردم و مسائل خارج از کشور ارجاع دهیم، فرار رو به جلو است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.