خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۳۷۸۱

نرخ سود بانکی افزایشی شد؟

نرخ سود بانکی افزایشی شد؟

تغییراتی که به تازگی در نرخ سود بین بانکی ایجاد شده است به گفته کارشناسان مقدمه‌ای برای افزایش سود سپرده بوده و به زودی نرخ جدید اعلام می‌شود.

به گزارش تجار‌ت‌نیوز ، تغییراتی که به تازگی در نرخ سود بین بانکی ایجاد شده است به گفته کارشناسان مقدمه‌ای برای افزایش سود سپرده بوده و به زودی نرخ جدید اعلام می‌شود.

اگرچه افزایش نرخ بهره هنوز رسمی نشده، اما تبلیغات گسترده بانک ملی برای اوراق بانرخ سود علی‌الحساب ۲۳درصدی از طرفی و صحبت‌های رئیس جدید بانک مرکزی ازسوی دیگر نشان از آن دارد که باید منتظر نرخ‌های جدید سود سپرده باشیم.

بانک مرکزی 5دی‌ماه مجوز انتشار این اوراق را صادر کرد. به گفته خاندوزی، در مصوبه شورای پول و اعتبار جزئیات افزایش نرخ سود درقالب اوراق گواهی سپرده مصوب و درآن نرخ سود برای هرکدام از سپرده‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و تسهیلات به طور جداگانه نرخی در نظر گرفته شده‌ که امسال اجرا می‌شود.

قابل توجه است که طی سال‌های گذشته اوراق سپرده به عنوان یکی از راههای تغییر نرخ‌های سود سپرده و جذاب‌تر کردن بازار پول مورد استفاده قرارگرفته پس به صورت رسمی افزایش نرخ سود سپرده آغاز و با اعلام سایر نرخ‌های سود برای سپرده‌ها این فرایند تکمیل می‌‌شود.

براساس آخرین تصمیم شورای پول حداکثر نرخ سود سپرده‌های 2ساله 18 و یک‌ساله‌ها 16درصد است. بنابراین با درنظر گرفتن سقف نرخ سود پیشین شاهد افزایش 5 درصدی نرخ سود سپرده هستیم.

میزان سود سپرده بانکی چقدر است؟

با تصمیم جدید بانک مرکزی از این پس بانک‌ها می‌توانند اوراق گواهی سپرده با سود 23 درصد منتشر کنند.

نرخ سود اسمی علی الحساب این اوراق 23 درصد سالانه است. البته سپرده گذاران می‌توانند این اوراق را قبل از سررسید با سود 10 درصد در بازار پول بازخرید کنند. فروش این گواهی صرفاً به اشخاص حقیقی ایرانی بالای 18 سال مجاز است.

مدت این اوراق حداکثر یک ساله بوده و آن بانک‏‏‏‏‏/موسسه اعتباری می‌تواند ضمن رعایت سقف مدت تعیین‌شده، نسبت به انتشار اوراق مذکور با سررسیدهای مختلف کمتر از یک سال اقدام نماید.

بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه انتشار اوراق گواهی سپرده داده و افزایش نرخ سود سپرده‌ها در گام بعدی اتفاق می‌افتد. اما بانک‌ها از خیلی وقت قبل اقدام به این کار کرده‌اند.

اگر چه بانک مرکزی اعلام کرده که در بخشنامه‌ای شرایط انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار، ویژه سرمایه گذاری (عام) را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است. اما برخی از بانک‌ها می‌گویند هنوز این بخشنامه را دریافت نکرده‌اند. علی رغم این ادعای بانک‌ها، آنها پرداخت سود‌های بالای 20 درصد را از خیلی وقت قبل شروع کرده‌اند.

برخی بانک‌ها پرداخت سود سپرده 25 درصدی هم می‌دهند. این در حالی است که سقف نرخ سود برای سپرده‌های دوساله، 18 درصد بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.