خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۷۹۹۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌های اقتصادی به توافق ایران و عربستان / شرط تداوم کاهش قیمت‌ها چیست؟

واکنش‌های اقتصادی به توافق ایران و عربستان / شرط تداوم کاهش قیمت‌ها چیست؟

 نرخ ارز پس از انتشار خبر توافق تهران و ریاض افت قابل توجهی را تجربه کرده است اما کارشناسان درباره آینده دلار نظرات متفاوتی دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود اینکه بیش از هفت سال از تیره و تار شدن روابط ایران و عربستان می‌گذرد، روز جمعه این دو کشور با پادرمیانی چین به توافقی دست یافتند که می‌تواند معادلات منطقه غرب آسیا را دگرگون کند.

توافق بین ایران و عربستان واکنش‌ها گوناگونی را در پی داشت اما بخش عمده این واکنش‌ها، این توافق را یک قدم رو به جلو برای احیای روابط دیپلماسی می‌دانستند و آن را مثبت قلمداد کردند.

ترمز دلار در چین کشیده شد!

نوسانات نرخ دلار در ماه‌های گذشته شاید یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی بانک مرکزی و دولت سیزدهم بود. همین موضوع سبب شده بود که در این مدت مصوبه‌های بسیاری تصویب و اقدامات متعددی انجام شوند اما تنها اخبار مثبت توافق بود که توانست ترمز دلار را بکشد.

خبر آشتی‌کنان ایران و عربستان در چین سبب شد که همان کانال‌هایی که دولت به افزایش قیمت دلار در روزهای تعطیل در آنها اعتراض می‌کرد، حالا در همان روزهای تعطیل افت قیمت دلار را نشان دهند.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز در واکنش به این افت قیمت، تاکید کرد که با اقدامات انجام‌شده توسط بانک مرکزی، کاهش قیمت‌ها در بازار ارز ادامه دارد.

کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان نیز یش‌بینی کرد که روند افت نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود و دلار به کانال ۳۰ هزار تومان هم وارد می‌شود.

سقوط قیمت دلار ادامه دارد؟

با وجود اینکه بخشی از کارشناسان، افت اخیر بازار ارز را سرآغاز سقوط ادامه‌دار قیمت دلار می‌دانستند اما همه کارشناسان به این اندازه خوش‌بین نبودند و اجرای شروط دیگری را برای تحقق این هدف لازم و ضروری دانستند. یکی از این افراد، یوسف کاووسی، کارشناس بانکی است که معتقد است باید اخبار مثبت دیگری مثل برجام را مقدمه کاهش بیشتر دلار بدانیم.

اثر توافق در کوتاه‌مدت چیست؟

علی سعدوندی نیز دیگر کارشناس اقتصادی بود که در گفتگو با تجارت‌نیوز، اثر این توافق را در کوتاه‌مدت تنها به شکل تغییر انتظارات دانست و اعلام کرد که نمی‌توان این توافق را در کوتاه‌مدت تاثیرگذار دانست.

حال باید دید که بازار ارز در روزهای آینده به کدام سو خواهد رفت و جزئیات‌ تکمیلی از توافق ایران و عربستان یا حتی ازسرگیری احتمالی مذاکرات احیای برجام چه تاثیری بر آینده دلار خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.