کد مطلب: ۸۱۸۹۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی عملکرد صنعت بیمه در فروردین ۱۴۰۲/ علت کاهش خسارت‌های پرداختی چه بود؟

بررسی عملکرد صنعت بیمه در فروردین 1402/ علت کاهش خسارت‌های پرداختی چه بود؟

طبق گزارش بیمه مرکزی از عملکرد صنعت بیمه، در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ تعداد حق بیمه تولیدی ۴.۴ درصد رشد کرد اما تعداد خسارات پرداختی ۷.۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، هر ماه با انتشار آمار و ارقام مهم مربوط به صنعت بیمه کشور، عملکرد این بخش مهم را بررسی می‌کند. جدیدترین گزارشی که بیمه مرکزی در این راستا منتشر کرده، به فروردین ماه سال ۱۴۰۱ مربوط می‌شود که در آن، عملکرد صنعت بیمه از ابتدای سال تا پایان این ماه بررسی شده است.

مطابق گزارشی که بیمه مرکزی در وبسایت رسمی خود منتشر کرده، در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ مجموع مبلغ حق بیمه تولیدی در کشور نسبت به فروردین ماه سال گذشته با افزایش ۶۷.۳ درصدی مواجه شده و مبلغ خسارت‌های پرداخت شده نیز بیش از ۷۰ درصد رشد کرده است.

از سوی دیگر در اولین ماه سال جاری، بیمه درمان در میان همه رشته‌های بیمه‌ای، بیشترین حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی را به خود اختصاص داده است.

چکیده آمار صنعت بیمه در فروردین ماه 1402

چکیده آمار صنعت بیمه در فروردین ماه 1402

تعداد خسارت‌های پرداختی کاهش یافت

بررسی گزارش بیمه مرکزی، رقم تعداد صدور بیمه‌نامه‌ تا در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ با افزایش ۴.۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴.۲ میلیون فقره رسید. از طرفی دیگر اما شرکت‌های بیمه در همین مدت، حدود ۴.۴ میلیون فقره خسارت پرداخت کرده‌اند که این رقم با کاهش ۷.۵ درصدی مواجه شده است.

به علاوه مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی در صنعت بیمه در فروردین ماه سال جاری به ترتیب ۱۳.۹ و ۶.۶ هزار میلیارد تومان رقم خوردند که این ارقام در مقایسه با آمار دوره مشابه سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۶۷.۳ درصد و ۷۰.۱ درصد رشد کرده‌اند.

همچنین در بازه زمانی مورد بررسی، سهم بخش غیردولتی بیمه، از مجموع حق بیمه‌های صادر شده معادل ۷۵.۹ درصد بوده و ۷۷.۸ درصد از خسارت‌ها نیز توسط این بخش پرداخت شده است.

نسبت خسارت به ۴۷ درصد رسید

بر اساس گزارش بیمه مرکزی ایران در فروردین ماه سال جای نسبت خسارت به ۴۷ درصد رسیده که این رقم ۰.۸ واحد درصد نسبت به فروردین ماه سال گذشته افزایش یافته است. همچنین نسبت خسارت در چهار رشته بیمه اعتبار، درمان و بدنه اتومبیل با ثبت رقم‌های به ترتیب ۸۹.۴ درصد، ۷۸.۳ درصد و ۶۹.۹ درصد، از متوسط سطح بازار بیمه بیشتر بوده است.

نسبت خسارت یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در صنعت بیمه است که از تقسیم کردن مبلغ خسارت‌های پرداختی به حق بیمه تولیدی به‌دست می‌آید. اما بررسی آمار عملکرد بازار بیمه از منظر نسبت خسارت در مدت یک ماه نمی‌تواند دید خوبی از این شاخص را در دسترس قرار دهد؛ زیرا با گذشت تنها یک ماه از سال، دریافت کامل حق بیمه‌های مربوط به برخی از بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت انجام نگرفته و تا پایان سال وصول خواهند شد.

علت کاهش خسارت‌های پرداختی چه بود؟

آمار عملکرد رشته‌های بیمه در نخستین ماه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که بخش عمده افزایش ۶۷.۳ درصدی مبلغ حق بیمه‌های تولیدی بازار متاثر از رشد ۱۱۸.۳ درصدی در رشته بیمه درمان و سهم ۲۹.۱ درصدی این رشته در کل پرتفوی بازار است.

به علاوه، بر اساس گزارش بیمه مرکزی، کاهش ۵/۷ درصدی تعداد خسارات پرداختی در بازار، بیشتر به دلیل کاهش ۱/۱۰ درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم ۵/۹۲ درصدی از کل تعداد خسارت‌های پرداختی بازار بوده و به نظر می رسد که علت این موضوع کمرنگ شدن اثرات شیوع بیماری کرونا در مراجعات درمانی بیمه‌شدگان نسبت به فروردین سال گذشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.