کد مطلب: ۸۲۲۷۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۶۰ درصد از وام‌ها به تهرانی‌ها رسید/ سپرده‌گذاری ۷,۴۷۴ همت در بانک‌ها

60 درصد از وام‌ها به تهرانی‌ها رسید/ سپرده‌گذاری 7,474 همت در بانک‌ها

طبق گزارش بانک مرکزی، مانده کل سپرده‌ها در شبکه بانکی تا پایان اردیبهشت ماه با رشد 2.8 درصدی همراه شده و مانده کل وام‌ها نیز در این مدت یک درصد رشد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه خود در انتشار آمار و ارقام مربوط به سپرده‌ها و وام‌های بانکی به تفکیک استان، گزارش مربوط به اردیبهشت ماه سال 1402 را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد. در این گزارش میزان مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی نمایش داده شده است.

بر اساس آماری که بانک مرکزی منتشر کرده است، میزان مانده تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در دو ماه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 34.7 درصدی مواجه شده است. به علاوه، در این مدت میزان سپرده‌گذاری در بانک‌ها نیز 31.6 درصد رشد کرده است.

مانده وام‌ها و سپرده‌های بانکی در بهمن ماه ۱۴۰۱ (آمار استان تهران به دلیل اختلاف زیاد با دیگر استان‌ها حذف شده است)

مانده وام‌ها و سپرده‌های بانکی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ (آمار استان تهران به دلیل اختلاف زیاد با دیگر استان‌ها حذف شده است)

رشد یک درصدی پرداخت وام در سال 1402

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، بانک‌ها از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه، پنج هزار و 637 هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند که این مبلغ نسبت به پایان سال گذشته، یک درصد رشد کرده است. به علاوه، میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها تا پایان اردیبهشت سال 1402 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نیز 34.7 درصد افزایش پیدا کرده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، بخش عمده وام‌های پرداخت شده به شبکه بانکی، شامل مطالبات دولت، تسهیلات اعطایی (ارزی و ریالی) و همچنین مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول هستند.

تهرانی‌ها چقدر وام گرفتند؟

از سوی دیگر تفکیک میزان تسهیلات پرداختی به استان‌ها در گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که بانک‌های استان تهران بیشترین وام را به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند و حدود 60 درصد از کل وام‌ها معادل سه هزار و 391 هزار میلیارد تومان، در این پرداخت شده است.

يکي از مهم‌ترین دلایل بالا بودن رقم تسهيلات و سپرده‌ها در استان تهران، استقرار دفاتر مرکزي بسياري از شرکت‌ها و موسسات توليدي ساير استان‌ها در این استان است. چراکه عمده فعاليت‌هاي بانکي آنها از طريق شعب بانک‌های استان تهران انجام مي‌شود.

پس از تهران نیز استان‌های اصفهان و خراسان رضوی بیشترین وام را به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند. به طوری که مانده رقم تسهیلات پرداختی این استان‌ها در دو ماه ابتدایی سال به ترتیب 241 هزار میلیارد تومان و 183 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

از سوی دیگر اما شهروندان استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی کمترین وام را دریافت کرده‌اند و همچنان دست این استان‌ها از استان‌های محروم کشور به شمار می‌روند، از تسهیلات بانکی دور است.

مبلغ سپرده‌های بانکی به 7,474 هزار میلیارد تومان رسید

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی مربوط به سپرده‌های بانک‌هاست. بر این اساس، مانده کل سپرده‌ها در شبکه بانکی کشور در پایان اردیبهشت ماه به هفت هزار و 474 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال 1401 معادل 31.6 درصد رشد کرده و از ابتدای سال نیز با افزایش 2.8 درصدی همراه شده است.

استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی در بخش سپرده‌ها نیز پیشتاز هستند و مانده رقم سپرده‌های آنها در پایان اردیبهشت ماه امسال به ترتیب معادل چهار هزار میلیارد تومان، 369 هزار میلیارد تومان و 304 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

گفتنی است سپرده‌های محاسبه شده در این آمار به دو دسته ریالی و ارزی تقسیم شده‌اند که بخش اعظم ارقام سپرده‌های ریالی، شامل سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری همچون سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شوند. عمده سپرده‌های ارزی نیز از سپرده‌های دیداری، مدت‌دار، پس‌‌انداز و پیش‌دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی تشکیل شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.