کد مطلب: ۸۲۵۷۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بانک‌ها در ۲ ماه اول سال چقدر وام دادند؟/ بخش صنعت و معدن تسهیلات را قرق کرد

بانک‌ها در 2 ماه اول سال چقدر وام دادند؟/ بخش صنعت و معدن تسهیلات را قرق کرد

میزان وام‌های پرداختی تا پایان اردیبهشت ماه امسال با افزایش 26.2 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه شد و به 515 هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی به‌تازگی با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مربوط به وام‌های پرداخت شده از سوی شبکه بانکی تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. این گزارش علاوه بر آنکه عملکرد شبکه بانکی کشور در زمینه پرداخت تسهیلات را نمایش می‌دهد، شامل مقصد وام‌ها به تفکیک بخش‌های اقتصادی نیز می‌شود.

بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که با وجود افزایش 26.2 درصدی کل وام‌های پرداختی تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۱ سهم بخش مسکن و ساختمان از وام‌ها بانکی در این ماه نسبت به فروردین ماه کاهش یافته است.

پرداخت 515 همت وام در 2 ماه ابتدایی سال

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، طی دو ماه ابتدایی امسال بیش از 515 هزار میلیارد تومان وام از سوی شبکه بانکی کشور پرداخت شده که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 26.2 درصد افزایش یافته است.

448 میلیارد تومان معادل 87.1 درصد از کل این تسهیلات به صاحبان کسب‌وکار تعلق یافته و 67 هزار میلیارد تومان معادل 12.9 درصد نیز به مصرف‌کنندگان نهایی یا همان خانوار رسیده است.

وام‌ها به سمت کدام بخش رفتند؟

بررسی مسیر وام‌هایی که به کسب‌وکارها تعلق گرفته نشان می‌دهد که تسهیلات به بخش صنعت و معدن با پیشی گرفتن از خدمات و ثبت رقمی بیش از 182 هزار میلیارد تومان، به تنهایی 35.4 درصد از کل وام‌ها را به خود اختصاص داده است. پس از آن بخش خدمات قرار دارد که 19 هزار میلیارد تومان معادل ۳4.9 درصد از وام‌ها به سوی این بخش رفته‌اند.

بخش‌های بازرگانی، مسکن و ساختمان و همچنین کشاورزی نیز با جذب به ترتیب، 9.9 درصد، 3.9 درصد و 2.9 درصد از وام‌های بانکی نیز در رده بعد قرار دارند.

سهم بخش‌های اقتصادی از وام‌های پرداختی تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

سهم بخش‌های اقتصادی از وام‌های پرداختی تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

افزایش 211 درصدی سهم کشاورزی از وام بانکی

از سویی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان وام‌های پرداختی به بخش کشاورزی در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه 211 درصد افزایش یافته و این بخش بیشترین رشد را تجربه کرده است.

این در حالیست که تسهیلات پرداختی به بخش مسکن و ساختمان با رشد 33 درصدی، کمترین افزایش را رقم زدند.

وام‌های پرداختی از چه نوعی بودند؟

بانک مرکزی در بخش دیگری از گزارش خود، هدف و نوع تسهیلات پرداختی را تشریح کرده است. مطابق این گزارش، 78.9 درصد از وام‌های پرداخت شده به کسب‌وکارها به منظور تامین سرمایه در گردش آنها بوده و هدف از پرداخت 16 درصد از آنها هم ایجاد واحدهای جدید بوده است.

از سوی دیگر 44.6 درصد از وام‌های پرداخت شده به خانوار با هدف خرید کالای شخصی بوده است. وام‌های قرض‌الحسنه ضروری، ازدواج، مسکن و تعمیرات نیز در رده‌های بعدی بیشترین سهم از وام‌های پرداختی به خانوار قرار دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.