کد مطلب: ۸۳۰۶۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمار عجیب بانک مرکزی از وام فرزندآوری/ ۱.۲ هزار میلیارد تومان تنها در ۳ روز پرداخت شد!

آمار عجیب بانک مرکزی از وام فرزندآوری/ 1.2 هزار میلیارد تومان تنها در 3 روز پرداخت شد!

طبق آخرین آمار بانک مرکزی، امسال تا پایان خرداد 8.8 هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری پرداخت شده که این رقم بیش از دو برابر دوره مشابه سال گذشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش بانک مرکزی جدیدترین آمار و ارقام پرداخت وام فرزندآوری تا پایان خرداد ماه سال جاری را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد. گزارشی که نشان می‌دهد که در بازه مورد بررسی میزان مبلغ پرداخت وام فرزندآوری نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده است. با این وجود، تعداد افراد متقاضی وام فرزندآوری در صف دریافت این وام افزایش یافته است.

چقدر وام فرزندآوری در خرداد پرداخت شد؟

مطابق آماری که بانک مرکزی منتشر کرده است، در سه ماهه نخست سال جاری 145 هزار و 404 هزار نفر از واجدان شرایط، موفق به دریافت وام فرزندآوری شده‌اند و بانک‌ها بیش از هشت هزار و 857 هزار میلیارد تومان به این افراد تسهیلات داده‌اند.

نکته قابل توجه این گزارش، جهش عجیب و غریب آمار پرداخت وام فرزندآوری در طول تنها سه روز است؛ چرا که پیشتر مهدی صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، گفته بود که از ابتدای امسال تا پایان روز 28 خرداد ماه هفت هزار و 600 هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری پرداخت شده است.

با این وجود طبق گزارش بانک مرکزی، این میزان تنها طی سه روز و در پایان خرداد ماه به بیش از 1.2 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که این موضوع بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

تفکیک پرداخت وام فرزندآوری به انواع آن

به گفته مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، میزان پرداخت تسهیلات فرزندآوری تا پایان 28 خرداد 1402 نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش 133 درصدی مواجه شده است. همچنین از 7.6 هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری که پرداخت شده، 1.2 همت برای فرزند اول، 3.1 همت برای فرزند دوم، 2.2 همت برای فرزند سوم، 800 میلیارد تومان برای فرزند چهارم و 300 میلیارد تومان برای فرزند پنجم و بیشتر بوده است. با این وجود از تفکیک این وام در دوره منتهی به پایان خرداد ماه، اطلاعاتی در دست نیست.

صف تسهیلات فرزندآوری طولانی‌تر شد

نکته حائز اهمیت دیگر آن است که با وجود پرداخت 8.8 هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری تا پایان خرداد ماه، صف دریافت این وام طولانی‌تر شده است. طبق آمار بانک مرکزی، ابتدای امسال 304 هزار نفر در صف دریافت وام فرزندآوری بوده‌اند که این رقم در پایان خرداد ماه حدود 50 درصد افزایش یافته و به 450 هزار و 741 نفر رسیده است.

همچنین با وجود اینکه به گفته بانک مرکزی، مبلغ پرداخت تسهیلات فرزندآوری با افزایش 133 درصدی همراه شده، آماری از تعداد وام‌های پرداخته شده موجود نیست.

کدام بانک‌ها بیشترین وام فرزند را پرداخت کردند؟

مطابق گزارش بانک مرکزی، بانک ملی ایران با پرداخت 2,517 هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری به 41 هزار نفر، تا پایان خرداد ماه در پرداخت این وام پیشتاز بوده است. بانک‌های ملت، سپه، صادرات و تجارت نیز در رده‌های بعد قرار دارند.

از سوی دیگر اما بانک ایران و ونزوئلا تنها یک میلیارد و 770 میلیون تومان وام فرزندآوری داده و کمترین وام پرداختی را ثبت کرده پس از آن نیز بانک‌های خاورمیانه، کارآفرین، پاسارگاد و قرض‌الحسنه رسالت کمترین وام فرزند را پرداخت کرده‌اند.

همچنین بررسی‌ها حاکی از آنند که بانک‌های خصوصی به طور کلی علاقه بسیار کمتری به پرداخت وام ازدواج دارند و بخش عمده تسهیلات توسط بانک‌های دولتی پرداخت شده است.

صف 100 هزار نفری دریافت وام در بانک ملی

در رتبه‌بندی بانک‌ها از حیث تعداد متقاضیان در صف برای دریافت وام ازدواج نیز بانک ملی ایران با 97 هزار و 854 نفر، بیشترین متقاضی را داراست. پس از آن نیز بانک‌های ملت، تجارت، صادرات و سپه، طولانی‌ترین صف را برای دریافت این وام دارند. در طرف دیگر نیز بانک‌های ایران و ونزوئلا، خاورمیانه، کارآفرین، دی و سینا نیز با کمترین تعداد متقاضی برای دریافت وام مواجهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.