کد مطلب: ۸۳۲۰۳۱

پذیرش چک‌های قدیمی فقط در بانک خودشان انجام می‌شود

پذیرش چک‌های قدیمی فقط در بانک خودشان انجام می‌شود

طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی از ابتدای مهرماه سال جاری، چک‌های قدیمی فقط در شعب بانک صادرکننده دسته چک پذیرفته می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای سال ۱۴۰۰ چک‌های جدیدی در اختیار مشتریان بانکی قرار گرفت که صادرکنندگان همزمان با صدور آن در قالب نسخه فیزیکی باید اطلاعات آن را در سامانه صیاد ثبت می‌کردند. بنابراین و با توجه به سایر الزامات قانون جدید، نسبت برگشت چک‌های جدید در مقایسه با چک‌های قدیمی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

طبق اعلام بانک مرکزی، با گذشت بیش از دو سال از اجرایی شدن قانون جدید چک، چک‌های جدید بنفش‌رنگ که الزام ثبت و تایید در سامانه صیاد دارند مورد اقبال عمومی بوده و براساس آخرین آمار، ۸۷.۵ درصد چک‌های وصول‌شده از چک‌های جدید بوده است.

بر همین اساس، از ابتدای مهرماه سال جاری، چک‌های قدیمی (چک‌های بدون نیاز به ثبت و تایید در سامانه صیاد) فقط در شعب بانک‌های صادرکننده دسته چک پذیرفته می‌شوند و دارندگان این دسته‌چک‌ها در فرصت باقی‌مانده می‌توانند به شعب خود مراجعه کرده و دسته‌چک صیادی جدید دریافت کنند( ایسنا ).

نحوه دریافت دسته چک صیادی چگونه است؟

برای دریافت دسته چک صیادی ابتدا باید به یکی از شعب بانک مورد نظر مراجعه کنید و بعد از ارائه مدارک لازم، درخواست صدور دسته چک کنید. بانک درخواست شما را در سامانه صیاد ثبت می‌ کند و اگر بانک مرکزی اعتبار شما را تایید کند، دسته چک برایتان صادر می ‌شود.

به‌طور کلی یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت دسته چک صیادی، داشتن یک حساب قرض‌الحسنه جاری است که حداقل دو سال از باز کردن آن گذشته باشد. همچنین متقاضی دسته چک، نباید سابقه چک برگشتی و بدهی غیر جاری داشته باشد. مراحل دریافت دسته چک صیادی برای افراد حقیقی و حقوقی یکسان است، اما شرایط و مدارک متفاوتی برای هرکدام نیاز است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.