خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۷۳۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد اندک نرخ بهره بین بانکی/ سکوت بانک مرکزی تا چه زمانی ادامه دارد؟

رشد اندک نرخ بهره بین بانکی/ سکوت بانک مرکزی تا چه زمانی ادامه دارد؟

در هفته‌ای که بانک مرکزی برای دومین هفته متوالی در بازار بین بانکی مداخله نکرد، نرخ بهره بین بانکی با رشد 0.02 واحد درصدی به 23.46 درصد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول، در پایان سومین هفته تیر ماه سال ۱۴۰۲ نیز این گزارش را منتشر کرد؛ گزارشی که بانک مرکزی در آن آمار دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو را اعلام کرده است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته نیز همچون هفته‌های قبل، روندی نوسانی را در پیش گرفت و با افزایشی اندک همراه شد. از سوی دیگر اما بانک مرکزی، این هفته هم مداخله‌ای در بازار بین بانکی نکرد تا این بازار از ابتدای دی ماه سال گذشته به این سو، شاهد این باشد که برای نخستین بار میزان تزریق پول بانکی مرکزی در بازار شبانه برای دو هفته متوالی به صفر برسد.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

رشد 0.02 واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی

بررسی گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 21 تیر ماه سال جاری با افزایش اندک 0.02 واحد درصدی مواجه شده است. به این ترتیب میانگین موزون نرخ سود بازار بین بانکی در پایان این هفته به رقم 23.46 درصد رسید.

از سوی دیگر، بررسی آمارها نشان می‌دهد که نرخ بهره بین بانکی در 6 هفته اخیر در کانال 23.4 درصدی نوسان کرده و می‌توان گفت که تا حدودی در این کانال به ثبات رسیده است.

تداوم سکوت در بازار شبانه

نکته قابل توجه دیگر در گزارش فوق، صفر شدن مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی برای دومین هفته متوالی است. اتفاقی که از آن جهت اهمیت دارد که به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی، دخالت کردن بانک مرکزی در این بازار به‌وسیله تزریق پول، می‌تواند منجر به افزایش فشارهای تورم در اقتصاد کشور شود. از همین روی توقف مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی و تداوم این روند در هفته‌های آتی می‌تواند قدم مثبتی به شمار رود.

البته باید به این نکته توجه داشت که نرخ بهره بین بانکی در این دو هفته، روندی افزایشی، اگرچه اندک را طی کرده است. از آنجاکه تزریق پول در بازار بین بانکی، از ابزار کنترل نرخ بهره این بازار به شمار می‌رود، باید دید که بانک مرکزی تا چه زمانی به این نرخ اجازه رشد می‌دهد و از این ابزار استفاده نمی‌کند.

بازار بین بانکی چیست؟

یکی از سازوکارهای رایج در جهان برای تامین کمبود نقدینگی بانک‌ها در کوتاه‌مدت، بازار بین بانکی است؛ به طوری که این بازار سازوکاری را فراهم می‌کند که بانک‌ها با استفاده از آن بتوانند کسری وجوه نقد خود را با استقراض از بانک‌های دیگر جبران کنند.

در این سازوکار، بانک‌هایی که در فعالیت‌های روزمره خود دچار کسری وجوه نقد می‌شوند، می‌توانند در بازار بین بانکی این کسری را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد در اختیار دارند، تامین کنند. در عوض، بانک‌های مقروض موظفند که منابع قرض گرفته‌ شده را در تاریخی مشخص که معمولا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل تعیین‌شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.