کد مطلب: ۸۳۹۲۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۱۳۹ میلیارد تومانی مانده وام‌ در خرداد / ۶۰ درصد وام‌ها به تهرانی‌ها رسید

افزایش 139 میلیارد تومانی مانده وام‌ در خرداد / 60 درصد وام‌ها به تهرانی‌ها رسید

مانده وام‌های پرداختی در بهار امسال نسبت به سال گذشته با افزایش 34.6 درصدی همراه شد و رقم کل مانده سپرده‌ها نیز به هفت هزار و 607 هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به تازگی بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه خود در انتشار آمار و ارقام مربوط به سپرده‌ها و وام‌های بانکی به تفکیک استان، گزارش مربوط به خرداد ماه سال 1402 را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد؛ گزارشی که در آن، میزان مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی نمایش داده شده است.

بررسی این گزارش حاکی از آن است که مانده تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور در بهار سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 34.6 درصدی همراه شده است. همچنین، در این مدت مبلغ مانده سپرده‌ها در بانک‌ها نیز 30.3 درصد رشد کرده است.

مانده وام‌ها و سپرده‌های بانکی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ (آمار استان تهران به دلیل اختلاف زیاد با دیگر استان‌ها حذف شده است)

مانده وام‌ها و سپرده‌های بانکی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ (آمار استان تهران به دلیل اختلاف زیاد با دیگر استان‌ها حذف شده است)

مانده کل تسهیلات به 5 هزار و 776 همت رسید

مطابق گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، بانک‌های کشور در خرداد ماه سال جاری حدود 139 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده‌اند تا میزان وام‌های پرداختی از ابتدای سال جاری تا پایان بهار امسال به بیش از پنج هزار و 776 هزار میلیارد تومان برسد؛ رقمی که از ابتدای سال با رشد 3.5 درصدی همراه شده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، بخش عمده وام‌های پرداخت شده به شبکه بانکی، شامل مطالبات دولت، تسهیلات اعطایی (ارزی و ریالی) و همچنین مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول هستند.

60 درصد وام‌ها به تهرانی‌ها رسید

تفکیک تسهیلات پرداخت شده به استان‌ها در گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که بانک‌های استان تهران همچون ماه‌های گذشته بیشترین وام را به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند و بیش از 60 درصد از کل وام‌ها معادل سه هزار و 472 هزار میلیارد تومان، در این استان پرداخت شده است.

پس از تهران، بانک‌های استان اصفهان با پرداخت بیش از 245 هزار میلیارد تومان وام، در جایگاه دوم بیشترین میزان اعطای تسهیلات قرار می‌گیرند و استان‌های خراسان رضوی و خوزستان با ثبت ارقام به ترتیب 189.5 هزار میلیارد تومانی و 154 هزار میلیارد تومانی در رده‌های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر اما شهروندان استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی کمترین وام را دریافت کردند تا همچنان دست این استان‌ها که از استان‌های محروم کشور به شمار می‌روند، از تسهیلات بانکی دور بماند.

افزایش 133 میلیارد تومانی مانده سپرده‌ها در خرداد

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی مربوط به مانده سپرده‌ها در شبکه بانکی کشور است. بر اساس آمار این گزارش، مانده کل سپرده‌ها در شبکه بانکی کشور در پایان خرداد ماه به هفت هزار و 607 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی که از ابتدای سال با افزایش 4.6 درصدی همراه شده است. همچنین محاسبات نشان می‌دهند که تنها در خرداد ماه، مانده سپرده‌های بانکی افزایشی 133 میلیارد تومانی را تجربه کرده است.

سپرده‌های محاسبه شده در این آمار به دو دسته ریالی و ارزی تقسیم شده‌اند که بخش اعظم سپرده‌های ریالی، شامل سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مثل سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شوند. عمده سپرده‌های ارزی نیز از سپرده‌های دیداری، مدت‌دار، پس‌‌انداز و پیش‌دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی تشکیل شده است.

علت رقم بالای تسهیلات و سپرده‌های در تهران چیست؟

تهرانی‌ها در بخش سپرده‌ها نیز سهم بزرگی را در اختیار دارند؛ به طوری که بیش از چهار هزار و 100 میلیارد تومان معادل حدود 54 درصد از کل سپرده‌ها در بانک‌های این استان هستند. رده‌های بعدی بیشترین سپرده‌ها به تفکیک استان نیز در اختیار اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان است که به ترتیب 378 هزار میلیارد تومان، 311 هزار میلیارد تومان و 268 میلیارد تومان سپرده بانکی را در خود جای داده‌اند.

آنگونه که در گزارش بانک مرکزی ذکر شده است، یکی از دلایل اختلاف بالای رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران در مقایسه با دیگر استان‌ها، استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در تهران و انجام عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های استان تهران است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.