کد مطلب: ۸۳۹۳۰۱

ماجرای سنگ‌اندازی بانک مهر ایران در پرداخت وام به کارآفرینان استان چیست؟

۱۰ ماه انتظار برای دریافت وام اشتغال به زنان بلوچ

10 ماه انتظار برای دریافت وام اشتغال به زنان بلوچ

مدت‌هاست دولت وعده پرداخت وام اشتغال‌زایی را به مردم داده است اما حالا 55 زن سوزن‌دور بلوچ در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده‌اند پس از 10 ماه انتظار هنوز هیچ وامی دریافت نکرده‌اند. آن هم زنانی که اکثرا سرپرست خانوار هستند و به سختی هنر سوزن دوزی ایران را زنده نگه داشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زینب نوروزی، سوزن‌دوز برجسته کشور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، خواستار پیگیری وام تبصره 16 اشتغالزایی بیش از 50 سوزن‌دوز زن بلوچستان شده است.

وام اشتغال‌زایی وامی است که از سال گذشته پرداخت آن رسانه‌ای شد. ثبت نام 55 نفر از زنان سوزن‌دوز بلوچستان در اوایل شهریورماه سال گذشته صورت گرفته و ثبت نام در سامانه اشتغال نیز در دی ماه سال گذشته انجام شده اما پس از 6 ماه دوندگی، این زنان از ساده‌ترین حق خود که گرفتن وامی برای زنده نگهداشتن کسب و کار خود است، محروم مانده اند.

حالا کار این زنان به نامه‌نگاری با رئیس کل بانک مرکزی رسیده و زینب نوروزی، سوزن‌دوز مطرح کشور در نامه‌ای سرگشاده به فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، شکوائیه‌ای درباره چالش‌های سوزندوزان بلوچ در دریافت وام تبصره 16 اشتغالزایی منتشر کرده است.

زینب نوروزی، سوزن‌دوزی که یک دهه است کارگاه سوزن‌دوزی خود را با بیش از 200 زنِ سرپرست خانوار به راه انداخته و در کنار تولید سوزن دوزی اصیل بلوچ و زنده‌نگه داشتن این هنر اصیل ایرانی به آموزش سوزن‌دوزی مشغول است، در نامه‌ای سرگشاده به محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نوشته است: «احتراما به نمایندگی از 55 نفر زن سوزن دوز بلوچ ساکن شهرستان بمپور که متقاضی دریافت تسهیلات اشتغال تبصره 16 هستند به استحضار می‌رساند با توجه با مهلت آخر تیر ماه سال جاری جهت این تسهیلات و با پیگیری های معاونت اقتصادی استانداری، اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان ، سرپرستی بانک قرض الحسنه مهر ایران در زاهدان پس از چند ماه تعلل و وقت کشی نهایتا هفته قبل برای پرداخت تسهیلات چراغ سبز نشان داده است.»

کارشکنی بانکی در اعطای وام تبصره 16

به گفته نوروزی، کارشناسان ادارات کل کار و میراث استان می‌توانند شهادت دهند که بیش از چند ماه به صورت جدی پیگیر بوده تا سوزن‌دوزان کارگاه «دختران مهتاب» هم از وام اشتغال بهرمند شوند: «اینجا در کنار رود خشکیده بمپور که معیشت اغلب خانوارها بر دوش زنان و دختران سوزن دوز است، رفت و آمد به ایرانشهر برای‌مان آسان نیست و با فاصله 40 کیلومتری از شعبه بانک عامل ما با گرفتاری و چالش های ریز و درشتی مواجه هستیم و نحوه عملکرد مدیران استانی بانک مهر ایران در زاهدان در چند ماه گذشته و به ویژه چند روز اخیر نهایت بی‌مهری بوده و همچون نمک بر زخم است. با این حال با توجه به ضیق وقت و زمان‌بر بودن درخواست تمدید از طریق سلسله مراتب اداری از آن مقام محترم درخواست تمدید مهلت برای تسهیلات تبصره 16 را به مدت یک ماه را داریم».

به گفته نوروزی، واقعا این شوخی نامردان است که امید می‌دهند و سپس باز پس می‌گیرند و بر نومیدشدگان از ته دل می خندند. آه تمام زنان سوزن‌دوز بمپور و ایرانشهر و چند شهرستان دیگر استان که یک تنه پای تامین معاش زندگی خانواده خود ایستاده‌اند بدرقه راهتان آقایان بانک مهر ایران!

وضعیت زندگی زنان سرپرست خانوار در سیستان و بلوچستان

شکوائیه اصلی اما از این امیدسازی ناامیدکننده است؛ گویی در سیستان و بلوچستان باید با ناامیدی تمام در انواع صف‌ها بیایستند، عمر هدر بدهند تا شاید روزی نوبت‌شان شود! صف نان، صف کپسول گاز و … و حالا هم صف وام اشتغال!

این توصیفی از وضعیت زنان کارآفرین حوزه سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان است. در هفته پایانی تیرماه مدیران بانک مهر ایران در زاهدان در یک اقدام غیرحرفه‌ای، روغن ریخته را نذر کرده‌اند؛ آن هم پس از چند ماه بلاتکلیفی.

مدیر کارگاه سوزن دوزی دختران مهتاب با اشاره به بی‌نتیجه بودن پیگیری‌هایش در زمینه وام اشتغال نوشته است: «سه شنبه 20 تیرماه از معاونت صنایع دستی استان اطلاع داده اند که برای تشکیل پرونده وام به شعبه ایرانشهر مراجعه شود.اما سرپرستی بانک مهر ایران در زاهدان نهایتا روز یکشنبه 25 تیرماه نسبت به ارسال اسامی متقاضیان معرفی شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی به شعبه ایرانشهر اقدام کرده است.»

اما نکته قابل توجه این است که فعلا اسامی متقاضیان به بانک ارسال شده و آنها هنوز هیچ وامی دریافت نکرده‌اند. آن هم در حالی که تنها چند روز از مهلت پرداخت این وام باقیمانده است.

ماجرای وام اشتغالزایی تبصره 16 چیست؟

وام اشتغالزایی که به نام وام تبصره 16 معروف شده، شهریور سال گذشته به تصویب دولت رسید و قرار شد تا پایان سال بنگاه‌ها و کارگاه‌هایی که اقدام به ایجاد اشتغال کرده‌اند براساس تعداد شاغلین از وام قرض‌الحسنه‌ای با کارمزد 4 درصد برخوردار شوند. اعتراض زینب نوروزی نیز دقیقا به همین موضوع است؛ کارگاه دختران مهتاب با بیش از 200 زنِ سرپرست خانوار پس از ماه‌ها انتظار و پاسکاری میان ادارات مختلف، بالاخره موفق به رسیدن به مرحله معرفی به شعبه بانک شده‌اند اما به نظر می‌رسد در انتخاب شعبه به گونه‌ای رفتار شده که اعضای کارگاه نتوانند به دلیل بعد مسافت مراحل باقی‌مانده کار را انجام دهند و وام خود را دریافت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.