خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۹۶۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تزریق پول در بازار باز به ۱۲۵.۱ همت کاهش یافت/ میخکوب نرخ ریپو در سطح ۲۳ درصدی

تزریق پول در بازار باز به 125.1 همت کاهش یافت/ میخکوب نرخ ریپو در سطح 23 درصدی

با افت 700 میلیارد تومانی سفارش‌های بانک‌ها در بازار باز، تزریق پول در این بازار کاهشی شد. مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز برای سومین هفته متوالی به صفر رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز بانک مرکزی در ادامه روند انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، آمار و ارقام مرتبط با عملکرد خود در بازار باز و بازار بین بانکی در هفته منتهی به 26 تیر ماه را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، حجم سفارش‌های ریپو ارسالی بانک‌ها در پایان هفته جاری بار دیگر با کاهشی اندک همراه شد و روند نزولی خود را ادامه داد. بانک مرکزی نیز در واکنش به این کاهش در میزان سفارش‌های وجوه نقد، تزریق پول در بازار بین بانکی را نیز تا حدودی کاهش داد.

از طرف دیگر، این هفته نیز مثل دو هفته گذشته، بانک مرکزی در بازار بین بانکی مداخله‌ای نکرد و هیچ‌ یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از اعتبارگیری قاعده‌مند برای تامین نقدینگی موردنیاز خود در کوتاه‌مدت استفاده نکردند.

توقف مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی از آنجا اهمیت دارد که به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، تزریق پول بانک مرکزی در این بازار می‌تواند تبعات اقتصادی منفی از جمله افزایش نرخ تورم را در پی داشته باشد. به همین دلیل توقف پول‌پاشی بانک مرکزی در این بازار و تداوم این روند در هفته‌های آینده می‌تواند قدم مثبتی به شمار رود.

 خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱ خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱ خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱

در بازار باز این هفته چه گذشت؟

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در هفدهمین حراج بازار باز امسال که در 26 تیر ماه برگزار شد، 19 بانک و موسسه اعتباری شرکت کردند و با ارسال سفارش‌های خود به بانک مرکزی، بخشی از نیاز خود به وجوه نقد را از طریق سازوکار توافق بازخرید مرتفع کردند.

در حراج این هفته بازار باز نیز مدت توافق بازخرید هفت روزه بود و نرخ توافق بازخرید که با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز در رقم 23 درصد ثابت ماند. گفتنی است که این بیستمین هفته متوالی بود که نرخ ریپو در سطح 23 درصدی میخکوب شده است.

کاهش 700 میلیاردی تزریق پول در بازار باز

بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور در عملیات بازار باز این هفته، سفارش‌های خود را به ارزش 125.1 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی ارسال کردند؛ رقمی که در مقایسه با هفته گذشته با کاهش حدود 700 میلیارد تومانی مواجه شده است. به این ترتیب میزان سفارش‌های ریپوی ارسالی شبکه بانکی کشور در بازار باز برای دومین هفته متوالی کاهشی شد.

بانک مرکزی در پاسخ به سفارش‌های ارسال شده توسط بانک‌ها، همه آنها را پذیرفت و مبلغ موردنیاز آنها را به بانک‌های متقاضی تزریق کرد. از سوی دیگر نیز در این هفته بیش از 126.4 هزار میلیارد تومان از وجوهی که بانک مرکزی پیش‌تر از طریق عملیات بازار باز به بانک‌ها قرض داده بود سررسید شد تا خالص عملیات بانک مرکزی در این بازار، بار دیگر منفی شود.

بازار باز چیست؟

بازار باز یکی از مهم‌ترین سازوکارهای اعمال سیاست پولی توسط بانک مرکزی به شمار می‌رود که در جهان به‌عنوان ابزاری برای کنترل تورم به شمار می‌رود. با این وجود به زعم برخی از کارشناسان بانکی، در ایران از این ابزار نه در جهت مهار تورم، بلکه به منظور تثبیت نرخ‌های بهره استفاده می‌شود.

بانک‌ها با استفاده از عملیات بازار باز می‌توانند کسری وجوه نقد خود را برطرف کنند؛ به طوری‌که این بانک‌ها اوراق قرضه‌های دولتی در اختیار خود را به بانک‌ مرکزی واگذار می‌کنند و در عوض، وجوه نقد مورد نیاز خود را قرض می‌گیرند. از سویی دیگر نیز بانک‌های مقروض مکلف هستند که در زمان سررسید، اوراق واگذارشده را با نرخ بهره‌ای که آن نرخ ریپو می‌نامند، بازخرید کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.