خبر مهم:

کد مطلب: ۸۴۴۳۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۵ درصد رسید/ علت روند صعودی سود بازار شبانه چیست؟

نرخ بهره بین بانکی به 23.55 درصد رسید/ علت روند صعودی سود بازار شبانه چیست؟

توقف تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه برای چهارمین هفته متوالی، سبب شد که نرخ بهره بین بانکی به روند صعودی خود ادامه دهد و رشدی 0.05 واحد درصدی را تجربه کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول، در پایان نخستین هفته مرداد ماه سال ۱۴۰۲ نیز این آمار را منتشر کرد؛ گزارشی که بانک مرکزی در آن آمار دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو را اعلام کرده است.

مطابق گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده، نرخ بهره بازار بین بانکی در هفته منتهی به پنجم مرداد ماه برای چهارمین هفته متوالی با رشد همراه شده است. از سوی دیگر بانک مرکزی همچون سه هفته اخیر، این هفته نیز مداخله‌ای در بازار بین بانکی نداشت. از همین روی، می‌توان نتیجه گرفت توقف تزریق پول در بازار بین بانکی، مهم‌تربن عامل رشد نرخ بهره این بازار در هفته‌های اخیر است.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

رشد 0.05 واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی

بررسی گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت، با رشد 0.05 واحد درصدی مواجه شده و به روند صعودی خود ادامه داده است. به این ترتیب میانگین موزون نرخ سود بین بانکی در پایان هفته اول مرداد 1402 رقم 23.55 درصد را ثبت کرد.

نرخ سود بین بانکی در حالی به میانه کانال 23.5 درصدی رسیده که پیش از این، 6 هفته در کانال 23.4 درصدی در جا می‌زد اما در هفته گذشته وارد کانالی جدید شد. حال باید دید که بانک مرکزی در هفته‌های آتی، اجازه صعود بیشتر به نرخ بهره بین بانکی را خواهد داد یا نرخ مذکور به نوسان در سطح فعلی ادامه می‌دهد.

تغیر رویکرد بانک مرکزی در قبال بازار شبانه

مهم‌ترین نکته در بررسی وضعیت هفته گذشته بازار بین بانکی، تداوم سکوت بانک مرکزی در این بازار است؛ به طوری که بانک مرکزی برای چهارمین هفته متوالی تصمیم گرفت که دخالتی در بازار بین بانکی نکند.

این در حالیست که نرخ بهره بین بانکی در چهار هفته‌ای که بانک مرکزی در این بازار دخالت نکرده، صعودی بوده و به عبارت دیگر بانک مرکزی، اصلی‌ترین ابزار خود برای کنترل نرخ بهره، یعنی تزریق پول در بازار بین بانکی را کنار گذاشته است.

تغییر رویکرد بانک مرکزی از آن جهت حائز اهمیت است که مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی با تزریق پول در این بازار، به زعم بسیاری از کارشناسان بانکی، با افزایش پایه پولی و در نتیجه تشدید تورم همراه است. بنابراین، توقف مداخله در بازار بین بانکی و تداوم آن در هفته‌های آتی را می‌توان اتفاق مبارکی قلمداد کرد.

بازار بین بانکی چیست؟

برخی مواقع بانک‌ها در مراودات روزمره خود دچار کسری وجوه نقد می‌شوند و در این زمان، بازار بین بانکی به‌عنوان سازوکاری برای تامین این کسری، مورد توجه بانک‌ها قرار می‌گیرد. این بازار شرایطی را ایجاد می‌کند که بانک‌ها با استفاده از آن می‌توانند کسری وجوه نقد خود را با استقراض از دیگر بانک‌ها جبران کنند.

به‌طوری که بانک‌هایی که دچار کسری منابع نقدی هستند، ‌می‌توانند در بازار بین بانکی این کسری را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد در اختیار دارند، پوشش دهند. در عوض، بانک‌های مقروض مکلفند که پول‌های قرض گرفته‌ شده را در تاریخی مشخص که معمولا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل تعیین‌شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.