فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۴۷۴۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه/ توافق با کشورهای منطقه جای FATF را پر می‌کند؟

تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه/ توافق با کشورهای منطقه جای FATF را پر می‌کند؟

پس از آنکه چندی پیش، موضوع ایجاد بانک مشترک ایران و سوریه مطرح شد، حالا وزیر اقتصاد از افتتاح شعب دو بانک غیردولتی ایران در سوریه خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بحث توسعه ارتباطات بانکی بین ایران و سوریه، مدت‌هاست در فضای اقتصادی کشور مطرح می‌شود. تا اینکه پس از امضای سند همکاری میان تهران و دمشق در اردیبهشت ماه سال جاری، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی کشور از تاسیس بانک‌ و بیمه مشترک میان دو کشور گفت.

بذرپاش در حاشیه نشست روز دوشنبه 9 مرداد با روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه، نیز با تاکید دوباره بر این موضوع، از آغاز فعالیت بانک و شرکت بیمه ایرانی در سوریه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

امروز نیز احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از افتتاح شعب دو بانک غیردولتی ایران در سوریه خبر داد و اعلام کرد که این بانک‌ها قرار است با پشتیبانی مالی و بیمه‌ای شرکت‌های ایرانی فعال در سوریه، برای پیمانکاران و صدور خدمات فنی مهندسی فعال شوند.

وی همچنین تاکید کرد که کنسرسیومی متشکل از سه شرکت بیمه ایرانی غیردولتی و شرکت بیمه سوری، با سهم ۶۰ درصد ایران و ۴۰ درصد سوریه، بیمه تجاری و تکافلی راه‌اندازی کرده‌اند.

توسعه روابط بانکی ایران و سوریه در زمان همتی

موضوع ارتباط بانکی ایران و سوریه به مدت‌ها پیش از تاسیس شعب بانک‌های ایرانی در این کشور باز می‌گردد. شهریور ماه سال 1398 عبدالناصر همتی، رئیس کل وقت بانک مرکزی در دیدار با همتای سوری خود درباره توسعه روابط کارگزاری شبکه بانکی ایران و سوریه، گفت: این اقدام، گام لازم برای تسهیل امور بانکی صادرکنندگان و پیمانکاران ایرانی در کشور سوریه است.

وی همچنین با تاکید بر آمادگی ایران برای به اشتراک‌گذاری تجربیات خود در زمینه فناوری اطلاعات با شبکه بانکی سوریه، اظهار کرد: امیدواریم با توسعه روابط بانکی دو کشور بتوانیم فضای مناسبی برای فعالان اقتصادی دو کشور ایجاد کنیم و با این امر تجارت خارجی دو کشور رونق گیرد.

قدم بعدی توسعه روابط با سفر رئیسی به دمشق

ارتباط بانکی ایران و سوریه پس از سفر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به دمشق در اردیبهشت ماه امسال وارد مرحله جدیدی شد. به طوری که بذرپاش، رئیس‌ کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و سوریه، پس از امضای اسناد همکاری بین دو کشور، از تاسیس بانک و بیمه مشترک بین ایران و سوریه خبر داد.

وی همچنین تاکید کرد که با این اقدام، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی بین تهران و دمشق با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

پس از آن نیز روز دوشنبه 9 مرداد ماه، بذرپاش بار دیگر از آغار فعالیت بانک مشترک در آینده نزدیک گفت و امروز هم وزیر اقتصاد از تاسیس این بانک خبر داد.

توافق با کشورهای منطقه جایگزین FATF می‌شود؟

افزایش ارتباطات بانکی با کشورهای منطقه، یکی از سیاست‌هایی بوده که بانک مرکزی در چند ماه اخیر در پیش گرفته است. از سفر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی به امارات متحده عربی، قطر و روسیه گرفته تا افتتاح دفتر نمایندگی بانک VTB روسیه در ایران، به نظر می‌رسد که دولت و بانک مرکزی در تلاش برای یافتن راهی برای دور زدن تحریم‌های بانکی هستند.

اقداماتی که به عقیده کارشناسان بی‌فایده نیستند و می‌توانند شرایط را تا حدودی بهبود ببخشند. با این حال، اهل فن عقیده دارند که مشکل اصلی، قرارگیری ایران در لیست سیاه FATF است که باعث شده هزینه برقراری ارتباط ایران با جهان بسیار بالا باشد و با توجه به محدود بودن منابع هر کشور، این هزینه‌ها به ضرر اقتصاد هستند و مانع رشد اقتصادی می‌شوند. مشکلی که به نظر می‌رسد نه تنها مسئولان امر، اقدامی در جهت رفع آن نمی‌کنند، بلکه حتی برنامه‌ای هم برای بهبود آن ندارند!

حال باید دید که ایجاد بانک مشترک ایران و سوریه و دیگر اقدامات از این دست می‌توانند تاثیر محسوسی بر بهبود اوضاع شبکه بانکی و اقتصاد کشور داشته باشند یا نه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.