کد مطلب: ۸۴۷۸۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش تراکنش‌های شاپرک در تیرماه/ میانگین مبلغ هر تراکنش ۲۳۰ هزار تومان شد

کاهش تراکنش‌های شاپرک در تیرماه/ میانگین مبلغ هر تراکنش 230 هزار تومان شد

بررسی گزارش تیرماه شاپرک نشان می‌دهد که تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در این ماه کاهش یافته‌اند. با این حال میانگین مبلغ هر تراکنش با افزایش نسبی همراه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه انتشار گزارش تراکنش‌های بانکی تحت شبکه الکترونيکی پرداخت کارتی (شاپرک)، آمار و ارقام مربوط به تیرماه سال 1402 را منتشر کرد. این آمار از آن جهت حائز اهمیت هستند که امروزه خرید و فروش با اسکناس جای خود را به تراکنش‌های بانکی داده است و بخش عمده مبادلات، بدون جابه‌جایی فیزیکی اسکناس انجام می‌شود.

از سویی دیگر، همه بانک‌ها و موسسات اعتباری فعال در شبکه بانکی ایران به شاپرک متصل هستند و از همین روی، بررسی گزارش‌های ماهانه این شبکه می‌تواند تصویر خوبی از وضعیت تراکنش‌ها در کشور ارائه کند.

آمار 12 ماهه تراکنش‌های شاپرک در تیرماه 1402

آمار 12 ماهه تراکنش‌های شاپرک در تیرماه 1402

25 درصد از تراکنش‌ها در تهران انجام شد

گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در تیرماه سال جاری در مجموع کل کشور چهار میلیارد و 212 هزار تراکنش ثبت شده است؛ رقمی که در مقایسه با تیرماه سال گذشته افزایشی 12 درصدی را تجربه کرده، اما نسبت به خردادماه امسال با کاهش حدود 1.3 درصدی مواجه شده است.

به علاوه، حدود یک میلیارد و 45 میلیون تراکنش معادل حدود 25 درصد از کل تراکنش‌ها مربوط به استان تهران بوده و سه میلیارد و 166 میلیون تراکنش در سایر استان‌‌ها انجام شده است.

کاهش مبلغ تراکنش‌ها در تیرماه 1402

نگاهی به آمار مبلغ تراکنش‌های انجام شده نیز حکایت از آن دارد که در تیرماه امسال، حدود 970 هزار میلیارد تومان تراکنش از طریق شبکه شاپرک انجام شده است. همچنین همسو با کاهش تعداد تراکنش‌ها در تیرماه نسبت به خردادماه، مبلغ آنها نیز با افتی یک درصدی مواجه شده‌اند. با این حال ارزش این تراکنش‌ها در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بیش از 41 درصد افزایش یافته است.

همچنین طبق این گزارش، تهرانی‌ها با انجام 354 هزار میلیارد تومان تراکنش، حدود 36 درصد از کل مبلغ تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

میانگین مبلغ هر تراکنش به 230 هزار تومان رسید

یکی از نکات قابل توجه گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، افزایش میانگین مبلغ هر تراکنش با وجود کاهش تعداد و مجموع مبلغ تراکنش‌هاست. به طوری که میانگین مبلغ هر تراکنش از 229 هزار تومان در خرداد ماه با افزایشی اندک به 230 هزار تومان در تیرماه رسیده است.

همچنین آمارها حاکی از آن هستند که میانگین مبلغ هر تراکنش در تیرماه سال گذشته معادل 182 هزار تومان بوده است.

بررسی آمار میانگین مبلغ تراکنش‌ها به این دلیل مهم است که این رقم می‌‌تواند تا حدودی اثر تورم بر تراکنش‌ها را نشان دهد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که در تیرماه سال گذشته هر فرد برای هر بار خرید کردن به طور میانگین 182 هزار تومان پرداخت می‌کرد و این رقم در تیرماه امسال به 230 هزار تومان رسیده است که می‌توان این افزایش را ناشی از رشد قیمت‌ها و تورم در اقتصاد ایران دانست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.