کد مطلب: ۸۴۸۰۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نگاهی به صنعت بیمه در اردیبهشت ۱۴۰۲/ خسارت‌های پرداختی ۸۵.۷ درصد افزایش یافت

نگاهی به صنعت بیمه در اردیبهشت 1402/ خسارت‌های پرداختی 85.7 درصد افزایش یافت

تا پایان اردیبهشت ماه 1402 تعداد بیمه‌نامه‌های صادره 2.1 درصد و خسارات پرداختی 8.4 درصد افزایش یافت. نسبت خسارت نیز به 40.5 درصد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت بیمه مرکزی، هر ماه با انتشار چکیده‌ای از آمار و ارقام مربوط به صنعت بیمه کشور، عملکرد این بخش مهم را بررسی و برای عموم منتشر می‌کند. جدیدترین گزارشی که بیمه مرکزی در این زمینه منتشر کرده نیز به اردیبهشت ماه سال جاری مربوط می‌شود که در آن، عملکرد صنعت بیمه دو ماهه ابتدایی سال 1402 بررسی شده است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بیمه مرکزی، تا پایان اردیبهشت ماه امسال مجموع مبلغ حق بیمه تولیدی در کشور در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته با افزایش 69.2 درصدی مواجه شده و مبلغ خسارت‌های پرداخت شده نیز 85.7 درصد رشد کرده است.

به علاوه، تا پایان دومین ماه سال جاری، بیمه درمان در میان همه رشته‌های بیمه‌ای، بیشترین حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی را به خود اختصاص داده است.

چکیده آمار صنعت بیمه در اردیبهشت ماه 1402

چکیده آمار صنعت بیمه در اردیبهشت ماه 1402

رشد خسارت‌های پرداختی و حق بیمه‌های تولیدی

طبق داده‌های بیمه مرکزی که بر اساس خوداظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب جمع‌آوری شده‌اند، تعداد بیمه‌نامه‌های‌ صادر شده تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ با افزایش 2.1 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به بیش از 9.7 میلیون فقره رسید. از سوی دیگر نیز شرکت‌های بیمه در این مدت، حدود 10.6 میلیون فقره خسارت پرداخت کرده‌اند که این رقم نیز با صعود 8.4 درصدی مواجه شده است.

همچنین آمار مبلغ حق بیمه‌های تولیدی و خسارات پرداختی در دو ماهه ابتدایی سال جاری، حاکی از آن است که این ارقام به ترتیب 41.5 هزار میلیارد تومان و 16.8 هزار میلیارد تومان ثبت شده‌اند و در مقایسه با آمار دوره مشابه سال ۱۴۰۱ به ترتیب 69.2 درصد و 85.7 درصد رشد کرده‌اند.

از سوی دیگر، این گزارش نشان می‌دهد که در بازه مورد بررسی، سهم بخش غیردولتی از حق بیمه‌های صادره معادل 81.9 درصد بوده و این بخش 78.1 درصد از کل خسارت‌ها را پرداخت کرده است.

نسبت خسارت به 40.5 درصد رسید

یکی دیگر از شاخص‌های مهمی که در این گزارش بررسی شده‌، نسبت خسارت است. این نسبت، حاصل تقسیم مبلغ خسارت‌های پرداختی به حق بیمه تولیدی است و نشان می‌دهد که چند‌ درصد از حق بیمه‌‌‌ها بابت خسارت ریسک‌ها تحت پوشش به بیمه‌‌‌گذاران برگشت داده‌‌‌ شده یا خواهند شد.

بر اساس گزارش بیمه مرکزی، نسبت خسارت در پایان اردیبهشت ماه به 40.5 درصد رسیده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته، 3.6 واحد درصد افزایش پیدا کرده است. البته رقم نسبت خسارت در این مدت نمی‌تواند ارزیابی خوبی از وضعیت صنعت بیمه داشته باشد، زیرا با گذشت تنها دو ماه از سال، حق بیمه‌های مربوط به برخی از بیمه‌نامه‌های صادره به طور کامل دریافت نشده و این مبلغ تا پایان سال وصول خواهد شد.

افزایش 85.7 درصدی خسارت‌های بیمه درمانی

بخش دیگری از گزارش بیمه مرکزی، آمار عملکرد رشته‌های بیمه در دو ماهه اول سال ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد. بر این اساس بخش عمده افزایش 69.2 درصدی مبلغ حق بیمه‌های تولیدی بازار متاثر از رشد 86.5 درصدی در رشته بیمه درمان و سهم 44.8 درصدی این رشته در کل پرتفوی بازار است.

به علاوه، افزایش 85.7 درصدی مبلغ خسارات پرداختی در بازار نیز بیشتر به دلیل رشد 85.2 درصدی این مبلغ در رشته بیمه درمان با سهم 45.4 درصدی از کل تعداد خسارت‌های پرداختی بازار بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.