خبر مهم:

کد مطلب: ۸۴۸۱۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تزریق پول ۱۲۰ هزار میلیاردی در بازار باز/ نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۴۵ درصد کاهش یافت

تزریق پول 120 هزار میلیاردی در بازار باز/ نرخ بهره بین بانکی به 23.45 درصد کاهش یافت

19 بانک در نوزدهمین حراج بازار باز سال 1402 شرکت کردند و بانک مرکزی با تزریق پول 120.7 هزار میلیارد تومان در این بازار، بخشی از نیاز آنها را مرتفع کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز، بانک مرکزی در ادامه روند هفتگی انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، آمار و ارقام مرتبط با عملکرد خود در بازار باز و بازار بین بانکی در هفته منتهی به 9 مرداد ماه سال جاری را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد؛ گزارشی که بررسی آن نشان می‌دهد روند نزولی تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز، همسو با کاهش سفارش‌های ارسالی بانک‌ها ادامه یافته است.

در طرف دیگر نیز بانک مرکزی پس از چهار هفته سکوت در بازار بین بانکی، در هفته گذشته تزریق پولی اندک در این بازار داشت و به این ترتیب، بخشی از نیاز یک بانک به وجوه نقد را برطرف کرد.

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱

جزئیات نوزدهمین حراج بازار باز سال 1402

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در پایان دومین هفته مرداد ماه، 19 بانک و موسسه اعتباری در نوزدهمین حراج بازار باز سال 1402 شرکت و از این طریق، بخشی از نیاز خود به نقدینگی را مرتفع کردند.

جزئیات حراج هفته گذشته بازار نیز همچون هفته‌های پیش از آن بود؛ به طوری که حداقل نرخ توافق بازخرید یا همان نرخ ریپو 23 درصد و مدت توافق بازخرید، هفت روزه بود.

روند کاهشی تزریق پول در بازار باز ادامه دارد

داده‌های بانک مرکزی حاکی از آنند که در هفته‌ای که گذشت، ارزش سفارش‌های ارسالی 19 بانکی که در حراج بازار باز شرکت کردند، به بیش از 120.7 هزار میلیارد تومان رسید؛ رقمی که در مقایسه با میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در هجدهمین حراج بازار باز امسال، حدود چهار هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

همسو با این کاهش در سفارش‌های ارسالی بانک‌ها، بانک مرکزی نیز میزان تزریق پول در بازار باز را به همین میزان کاهش داد. به این ترتیب حجم سفارش‌های ارسالی و پذیرفته شده بانک‌ها در بازار باز، برای چهارمین هفته متوالی به روند نزولی خود ادامه داد.

در طرف دیگر اما در حراج بازار باز هفته گذشته بیش از 125.1 هزار میلیارد تومان از وجوهی که بانک مرکزی پیش‌تر از طریق عملیات بازار باز به بانک‌ها قرض داده بود سررسید شد. به این ترتیب خالص عملیات بانک مرکزی در این بازار، بار دیگر منفی شد.

کاهش 0.1 واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی

مطابق گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت، با کاهش 0.1 واحد درصدی مواجه شد و پس از چهار هفته متوالی رشد، به روند صعودی خود پایان داد. به این ترتیب میانگین موزون نرخ سود بین بانکی در پایان هفته دوم مرداد 1402 رقم 23.45 درصد را ثبت کرد.

این در حالیست که این هفته سکوت بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز شکسته شد و این بانک بیش از هزار میلیارد تومان از منابع خود را وارد بازار بین بانکی کرد.

بازار باز چگونه عمل می‌کند؟

یکی از سازوکارهایی که بانک‌ها می‌توانند از طریق آن نیاز خود به منابع نقد را با استقراض از بانک مرکزی برطرف کنند، استفاده از عملیات بازار باز است. بانک‌ها با استفاده از سازوکار بازار باز، اوراق قرضه‌های دولتی خود را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهند و در عوض، وجوه نقد مورد نیاز خود را قرض می‌گیرند. از سویی دیگر نیز بانک‌های مقروض موظف هستند که در زمان سررسید، اوراق واگذارشده را با نرخ بهره‌ای که آن را نرخ ریپو می‌نامند، بازخرید کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.