کد مطلب: ۸۵۴۷۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۳ درصد صعود کرد/ علت رشد سود بازار شبانه چه بود؟

نرخ بهره بین بانکی به 23.53 درصد صعود کرد/ علت رشد سود بازار شبانه چه بود؟

با وجود مداخله سه هزار میلیاردی بانک مرکزی در بازار شبانه، نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی به صعود خود ادامه داد. نرخ ریپو اما همچنان میخکوب شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول، در پایان چهارمین هفته مرداد ماه سال ۱۴۰۲ نیز این آمار را منتشر کرد؛ گزارشی که بانک مرکزی در آن داده‌های دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو را اعلام کرده است.

بر اساس این آمار و ارقام، با وجود اینکه بانک مرکزی در هفته گذشته، بار دیگر به بازار بین بانکی بازگشت و مداخله خود در این بازار را از سر گرفت. با این حال نرخ بهره بین بانکی با رشد اندک نسبت به هفته قبل مواجه شد و به این ترتیب برای دومین هفته متوالی به روند صعودی خود ادامه داد.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

افزایش 0.03 واحد درصدی سود بازار شبانه

مطابق گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی پس از رشد 0.05 واحد درصدی در هفته منتهی به 18 مرداد ماه، در هفته گذشته نیز صعودی شد و رشدی 0.03 واحد درصدی را تجربه کرد.

به این ترتیب میانگین موزون نرخ سود بازار بین بانکی در هفته منتهی به 25 مرداد ماه به 23.53 درصد افزایش یافت.

سرکوب نرخ ریپو ادامه دارد

بررسی روند حرکتی نرخ بهره بین بانکی نشان می‌دهد که این نرخ سال 1402 را در رقم 23.14 درصد آغاز کرده، اواخر اردیبهشت ماه در سقف تاریخی خود در 23.76 درصد قرار گرفته و حالا نیز رقم 23.53 درصد را به ثبت رسانده است. این در حالی است که در تمام طول این مدت حداقل نرخ توافق بازخرید در سطح 23 درصد میخکوب شده است.

نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود، نرخ انجام مبادلات بین بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار باز است که از آخرین هفته اسفند ماه سال گذشته به این سو، برای 23 هفته متوالی تغییری نکرده است.

چرا نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت؟

یکی از عوامل اصلی که همواره مسیر حرکت نرخ سود بازار بین بانکی را مشخص کرده، میزان تزریق پول بانک مرکزی در این بازار در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند است. با این وجود، در حالی که بانک مرکزی این هفته بیش از سه هزار میلیارد تومان در این بازار تزریق کرد، نرخ بهره بین بانکی به روند صعودی خود ادامه داد.

با این حال می‌تواند علت این موضوع را در بازار باز جست‌وجو کرد؛ جایی که در این هفته میزان تقاضای بانک‌ها بار دیگر افت کرد و به کمترین میزان خود از خرداد ماه به این سو رسید. به تبع آن، تزریق پول بانک مرکزی نیز در این بازار کاهش یافت.

از آنجا که سررسید بازپرداخت منابع استقراض شده توسط بانک‌ها در بازار باز هفت روزه و در بازار بین بانکی 24 ساعته است، کاهش تقاضای وجوه نقد در بازار باز و افزایش آن در بازار شبانه، می‌تواند به این معنی باشد که نیاز بانک‌ها به استقراض در میان‌مدت کاهش و در کوتاه‌مدت افزایش یافته؛ بنابراین نرخ بهره بین بانکی در روندی صعودی قرار گرفته است.

بازار بین بانکی چیست؟

تامین وجوه نقد مورد نیاز بانک‌ها در کوتاه‌مدت از طریق بازار بین بانکی یکی از سازوکارهای مهم برای تامین نقدینگی شبکه بانکی محسوب می‌شود. این بازار شرایطی را ایجاد می‌کند که با استفاده از آن، بانک‌ها می‌توانند کسری وجوه نقد خود را با قرض گرفتن از دیگر بانک‌ها جبران کنند.

بانک‌هایی که در فعالیت‌های روزمره خود دچار کسری منابع نقد می‌شوند، می‌توانند در بازار بین بانکی این کسری را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد در اختیار دارند، تامین کنند. در عوض، بانک‌های مقروض مکلفند که منابع قرض گرفته‌ شده را در تاریخی مشخص که معمولا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل تعیین‌شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.