کد مطلب: ۸۵۹۷۱۹

واکنش فرزین به موضع رئیسی درباره منابع بلوکه شده ایران

واکنش فرزین به موضع رئیسی درباره منابع بلوکه شده ایران

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: موضع ریاست محترم جمهور در خصوص منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور براساس طبقه‌بندی فنّی حساب‌های ارزی خارجی ‎بانک مرکزی کاملا صحیح است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در پیامی نوشت: ‏"موضع ریاست محترم جمهور در خصوص منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور براساس طبقه‌بندی فنّی حساب‌های ارزی خارجی ‎بانک مرکزی کاملا صحیح است.

اگرچه این موضوع نافی تلاش‌های کشور برای آزادسازی منابع ارزی طبقه‌بندی شده در سایر حساب‌های ارزی نمی‌باشد."

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور دیروز در نشست خبری گفت: ما قبل اعلام کردیم که پول بلوکه‌شده تنها در کره داشتیم، در جاهای دیگر در اختیار بانک مرکزی است و پول مسدودشده به آن معنا در سایر کشورها نداریم و بانک مرکزی به پول‌ها در سایر کشورها اشراف دارد.(تسنیم)

تجارت نیوز در گزارشی نوشت: یکی از موضوعاتی که در ماه‌های اخیر، فضای اقتصادی و سیاسی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده، بحث آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر است. در نیمه دوم مرداد ماه و تنها چند روز پس از آنکه داستان پر پیچ و خم آزادسازی 6 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بالاخره به سرانجام رسید، اعلام شد که 6 میلیارد یورو دیگر از این منابع، اینبار در عراق آزاد می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز چند روز پیش در اظهارنظری عجیب، مدعی شد که ایران پول بلوکه‌ای شده‌ای در هیچ کشوری ندارد و تاکید کرد: می‌توانیم از دارایی‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم.

ارزش تخمینی منابع بلوکه شده ایران چقدر است؟

در ابتدا باید متذکر شد که ارائه آماری دقیق از منابع بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات کافی، ناممکن است اما با توجه به اظهارات و گزارش‌های پراکنده می‌توان به برآوردی از میزان این اموال رسید.

سال 2020 بود که سرویس تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی میزان اموال بلوکه شده ایران را بین 100 تا 120 میلیارد دلار تخمین زد. همچنین الن دوهان، گزارشگر ویژه اقدامات یک‌جانبه شورای حقوق بشر پس از حضور در ایران در سال 2022 اعلام کرد که 100 تا 130 میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکا بلوکه شده است.

از سوی دیگر، در گزارشی که صندوق بین‌المللی پول سال گذشته منتشر کرد، رقم اموال مسدود شده ایران تا پایان آوریل سال 2020 در حدود 115 میلیارد دلار تخمین زده شد.

منابع بلوکه شده ایران شامل چه مواردی است؟

بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر، شامل اموال نقدی است که از فروش نفت و گاز، فرآورده‌های نفتی و دیگر محصولات صادراتی ایران حاصل شده‌اند.

با این وجود دارایی‌های ایران در کشورهای خارجی به این اموال نقدی محدود نمی‌شود و بخش ارزشمندی از این اموال، غیرنقدی هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهم قابل توجهی از دارایی‌های ایران مربوط به اموال غیرنقدی اعم از سهام شرکت‌های آمریکایی، آلمانی، فرانسوی و دیگر کشورهای اروپایی است که در قبل از انقلاب سال 57 خریداری شده‌اند. برآورد می‌شود که ارزش کنونی این دارایی‌ها به چندین میلیون دلار برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.