خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۳۲۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۵ درصد کاهش یافت/ مهار نرخ سود شبانه با وجود افزایش تقاضا

نرخ بهره بین بانکی به 23.55 درصد کاهش یافت/ مهار نرخ سود شبانه با وجود افزایش تقاضا

با وجود افزایش تقاضای بانک‌ها برای نقدینگی، رشد تزریق پول بانک‌ مرکزی باعث کاهش اندک نرخ بهره بین بانکی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول، امروز نیز آمار و ارقام مربوط به دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو در هفته منتهی به دومین هفته شهریورماه را منتشر کرد.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ سود بازار بین بانکی برای دومین هفته متوالی نزولی شد و افت اندکی را ثبت کرد. این درحالیست که این هفته، میزان مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند با افزایش نسبی همراه شده بود و تقاضای بانک‌ها در بازار باز نیز رشدی 14 هزار میلیارد تومانی را رقم زده بود اما به نظر می‌رسد که بانک مرکزی موفق شده است که با افزایش تزریق منابع خود در این بازارها، نرخ سود شبانه را مهار کند.

نرخ بهره بین بانکی

تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی و نرخ بهره این بازار

کاهش ناچیز نرخ بهره بین بانکی

آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است، نرخ بهره بین بانکی این هفته نیز به روند نزولی خود ادامه داد و افتی 0.02 واحد درصدی را از خود به‌جا گذاشت. به این ترتیب، میانگین موزون نرخ سود بازار بین بانکی در هفته منتهی به 15 شهریور ماه، به سطح 23.55 درصدی رسید.

افت نرخ سود بازار شبانه در حالی رقم خورد که حداقل نرخ توافق بازخرید در این هفته همچنان بدون تغییر باقی ماند. این نرخ که در ادبیات اقتصادی، بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود، در واقع نرخ مبادله بانک مرکزی و بانک‌ها در بازار باز است که 25 هفته متوالی در سطح 23 درصدی میخکوب شده است.

چگونه نرخ سود شبانه مهار شد؟

با وجود اینکه تزریق پول بانک مرکزی به بانک‌ها از طریق بازار بین بانکی و بازار باز، دو ابزار مهم بانک مرکزی برای مهار نرخ بهره بین بانکی به شمار می‌رود، اما بررسی‌ها حاکی از آنند که با وجود افزایش تقاضای بانک‌ها در این بازار‌ها، نرخ سود بازار شبانه در این هفته کاهشی شده است.

بنابراین، به نظر می‌رسد که بانک مرکزی بار دیگر از ابزارهای خود در جهت مهار نرخ سود شبانه بهره برده و با تزریق پول در این بازارها، سود بین بانکی را کنترل کرده است.

بازار بین بانکی چیست؟

بانک‌ها در برخی شرایط در مراودات روزمره خود دچار کسری منابع نقد می‌شوند و در این زمان، بازار بین بانکی به‌عنوان سازوکاری برای تامین این کسری، مورد توجه بانک‌ها قرار می‌گیرد. این بازار شرایطی را فراهم می‌کند که بانک‌ها با استفاده از آن می‌توانند بخشی از کسری منابع خود را به وسیله استقراض از دیگر بانک‌ها جبران کنند.

در بازار بین بانکی، بانک‌هایی که دچار کسری منابع نقدی هستند، ‌می‌توانند کسری خود را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد در اختیار دارند، پوشش دهند. آنها در عوض موظفند که پول‌های قرض گرفته‌ شده را در تاریخی مشخص که معمولا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل تعیین‌شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.