خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۷۲۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

منابع آزاد شده ۵.۵ میلیارد یورویی به بانک‌های ایرانی رسیدند

منابع آزاد شده 5.5 میلیارد یورویی به بانک‌های ایرانی رسیدند

پس از گذشت حدود یک ماه از آغاز فرآیند آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی، امروز این منابع به حساب 6 بانک ایرانی واریز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبرها حاکی از آن هستند که سریال طولانی آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، بالاخره امروز به قسمت پایانی خود رسیده است. زیرا پس از گزارش رسانه‌های معتبر خارجی مبنی بر تایید انتقال پول‌های ایران به ارزش ۶ میلیارد دلار به بانک‌هایی در دوحه توسط قطر، رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد که پنج میلیارد و 573 میلیون و 492 هزار یورو از منابع آزادسازی شده به حساب بانک‌های ایرانی در قطر واریز شده است.

از سویی دیگر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز با تاکید بر این نکته که دارایی‌های آزاد شده ایران امروز در اختیار دولت و ملت قرار می‌گیرد، از تبادل زندانیان با آمریکا در روز جاری خبر داد.

منابع آزاد شده به کدام بانک‌ها می‌روند؟

طبق اظهارات محمدرضا فرزین، امروز منابع آزاد شده ایران به حساب 6 بانک ایرانی در دو بانک قطر واریز شده است. همچنین 6 بانکی که این منابع را دریافت کرده‌اند، بانک‌های کشاورزی، سامان، گردشگری، پاسارگارد، کارآفرین و شهر هستند.

به گفته فرزین، تمام منابع حاصله، ذخایر بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند که در جهت تقویت ریال استفاده خواهند شد. وی همچنین تاکید کرد که شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل دسترسی نداشتن به وجوه مزبور و کاهش ارزش آن در حال پیگیری است و ادامه خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد که دسترسی به منابع ارزی ایران در چندین کشور دیگر در حال انجام است که با تحقق قطعی، نتایج آن اعلام خواهد شد.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

مطرح کردن خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی، برای مدتی طولانی به نوعی ابزار برای خبردرمانی دولت در بازار ارز تبدیل شده بود. با این حال در نیمه دوم مرداد ماه اخباری به گوش می‌رسید که با گمانه‌زنی‌های پیش از آن تفاوت داشت. تا اینکه مقامات رسمی ایران نیز به این موضوع واکنش نشان دادند و اعلام کردند که ورود این منابع به کشور قطعی است.

با این وجود، منابع مذکور پس از طی کردن یک راه پر پیچ و خم به بانک‌های ایرانی رسیدند. دلارهای بلوکه‌شده ایران در ابتدا از کره جنوبی به بانک‌های سوئیس منتقل شده و پس از تبدیل به یورو در این کشور، به بانک‌های قطر رسیدند. حالا هم آنگونه که مقامات رسمی اعلام کرده‌اند این منابع در اختیار بانک‌های ایرانی قرار گرفته‌اند.

دلارهای آزاد شده قیمت ارز را کنترل می‌کنند؟

یکی از نقاط ابهام بحث آزادسازی منابع بلوکه شده، اثر این اتفاق بر بازار ارز است. در حالی که دولت و بانک مرکزی ادعا می‌کنند که با استفاده از این منابع، می‌توانند بازار ارز ار مهار کنند، برخی کارشناسان مخالف این ادعا هستند.

به گفته این دست از کارشناسان، دولت در گذشته معادل ریالی این منابع را از بانک مرکزی دریافت کرده و حالا ارزهای آزادشده باید در ذخایر بانک مرکزی قرار گیرند. بنابراین آزادسازی این منابع ارزی به طور مستقیم اثری بر بازار ارز نخواهد داشت و تنها می‌تواند آثار روانی به دنبال داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.