خبر مهم:

کد مطلب: ۸۷۵۰۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۰.۰۵ واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی/ تزریق پول بانک مرکزی بالا گرفت؟

کاهش 0.05 واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی/ تزریق پول بانک مرکزی بالا گرفت؟

نرخ بهره بین بانکی پس از سه هفته متوالی رشد، در هفته دوم مهرماه کاهشی شد و به 23.75 درصد رسید.  

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارشی، نرخ‌های بهره بازار پول را اعلام می‌کند، به‌تازگی آمار و ارقام مربوط به دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو در پایان دومین هفته مهرماه را منتشر کرد.

داده‌های گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهند که نرخ بهره بین بانکی در هفته جاری به روند صعودی خود پایان داده و نزولی شده است. این در حالی است که بانک مرکزی برخلاف هفته‌های گذشته، همچنان گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی که شامل آمار و ارقام مربوط به فعالیت این بانک در بازار باز و بازار بین بانکی است را منتشر نکرده است.

از سوی دیگر، فعالیت بانک مرکزی در این دو بازار، مهم‌ترین ابزارهای جهت‌دهی به روند نرخ سود بازار بین بانکی به شمار می‌رود و برای بررسی دقیق‌تر علت افت نرخ سود شبانه در هفته جاری، باید منتظر انتشار این گزارش باشیم.

نرخ بهره بین بانکی

تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی و نرخ بهره این بازار

نرخ بهره بین بانکی به 23.75 درصد رسید

بررسی گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده حاکی از آن است که نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 12 مهرماه سال 1402 افتی 0.05 واحد درصدی را تجربه کرده است. به این ترتیب میانگین موزون نرخ سود بازار بین بانکی در پایان دومین هفته مهرماه به رقم 23.75درصد کاهش یافته است.

این در حالیست که نرخ بهره بین بانکی از نیمه اردیبهشت ماه و برای سه هفته متوالی، در یک روند صعودی قرار داشت و با این افت، به روند رو به بالای خود پایان داد.

با وجود اینکه همانطور که ذکر شد، همچنان آماری از فعالیت بانک مرکزی در بازارهای بین بانکی و باز منتشر نشده است، می‌توان انتظار داشت که کاهش نرخ بهره بین بانکی در این هفته به واسطه افزایش میزان تزریق پول بانک مرکزی به بانک‌ها از طریق این دو بازار باشد.

بازار بین بانکی چیست؟

بانک‌ها در برخی مواقع در مراودات روزمره خود با کسری وجوه نقد مواجه می‌شوند. در این شرایط، بازار بین بانکی به‌عنوان سازوکاری مهم برای تامین این کسری، مورد استفاده بانک‌ها قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر بازار بین بانکی شرایطی را مهیا می‌کند که بانک‌ها می‌توانند از طریق آن، بخشی از کسری منابع خود را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد دارند، جبران کنند.

البته بانک‌های مقروض مکلفند که پول‌های قرض‌گرفته‌‌شده را در تاریخی مشخص که معمولا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل تعیین‌شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.