کد مطلب: ۸۷۷۱۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام بانک بیشترین تسهیلات را به خودی‌ها داد؟/ فقط آمار وام‌دهی ۱۴ بانک منتشر شد

کدام بانک بیشترین تسهیلات را به خودی‌ها داد؟/ فقط آمار وام‌دهی 14 بانک منتشر شد

با وجود اینکه بانک مرکزی حداکثر سه هفته پس از اتمام هر فصل فرصت دارد که آمار تسهیلات اشخاص مرتبط بانک‌ها را منتشر کند اما حالا که در روزهای پایانی هفته سوم مهرماه هستیم، تنها ارقام مربوط به 14 بانک و موسسه اعتباری اعلام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت و مجلس شورای اسلامی در بند ط تبصره 16 قانون بودجه سال 1402 بانک مرکزی را مکلف کردند که در پایان هر فصل، اطلاعات مربوط به تعهدات و تسهیلات اشخاص مرتبط خود را منتشر کنند. حال با پایان شهریورماه بانک مرکزی رفته رفته این آمار و ارقام را در وبسایت رسمی خود قرار می‌دهد.

با وجود اینکه در این بند ذکر شده که بانک مرکزی حداکثر سه هفته پس از اتمام هر فصل فرصت دارد که این آمار را به‌روزرسانی کند، اما حالا که در روزهای پایانی هفته سوم مهرماه هستیم، تنها ارقام مربوط به 14 بانک و موسسه اعتباری منتشر شده و همچنان اطلاعاتی از بخش عمده بانک‌ها و موسسات اعتباری در دسترس نیست.

مانده وام‌های اعطایی بانک‌ها به اشخاص مرتبط در 6 ماهه 1402

مانده وام‌های اعطایی بانک‌ها به اشخاص مرتبط در 6 ماهه 1402

پرداخت 85 همت وام توسط 11 بانک

بررسی آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که بانک‌هایی که به بهانه‌های مختلف از اعطای وام به مردم طفره می‌روند، در وام دادن به اشخاص مرتبط بسیار دست‌ودلباز هستند؛ طوری که 11 بانک ایرانی در پایان تابستان سال جاری بیش از 85 هزار و 235 میلیارد تومان وام به اشخاص مرتبط وام داده‌اند و این مبلغ به جیب خودی‌ها رفته است.

بانک شهر 26 همت به اشخاص مرتبط وام داد

مطابق داده‌هایی که بانک مرکزی از تعهدات و تسهیلات اشخاص مرتبط 14 بانک و موسسه اعتباری در وبسایت خود منتشر کرده، بانک‌های توسعه تعاون و پست بانک، به همراه موسسه اعتباری نور، وامی به اشخاص مرتبط با خود پرداخت نکرده‌اند.

از سوی دیگر اما بیشترین آمار مانده تسهیلات به اشخاص مرتبط در بانک شهر ثبت شده است؛ به نحوی که این رقم در این بانک به بیش از 26 هزار و 460 میلیارد تومان رسیده است. در این فهرست، پس از بانک شهر، بانک ایران زمین قرار دارد که 19 هزار و 236 میلیارد تومان به اشخاص مرتبط با خود تسهیلات اعطا کرده است.

به علاوه بانک ملت با مانده تسهیلات 17 هزار و 528 میلیارد تومان در رده سوم این رده‌بندی قرار دارد و بانک‌های رفاه کارگران و گردشگری در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

اشخاص مرتبط بانک‌ها چه کسانی هستند؟

مطابق تعریفی که در آئین‌نامه تسهیلات و اشخاص مرتبط مصوب سال 1389 مشخص شده، اشخاص مرتبط، افراد حقیقی و حقوقی هستند که به‌واسطه مالکیت، مدیریت یا نظارت بتوانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تصمیم‌گیری‌های بانک یا موسسه اعتباری اعمال کنترل کنند یا نفوذ قابل ملاحظه‌ای داشته باشند؛ ‌‌طوری که بانک را تبدیل به منبع تامین مالی ترجیحی خود کنند.

همچنین مدیران بانک‌ها، حسابرس مستقل و بازرس قانونی، سهامداران حقیقی بالای یک درصد و بستگان درجه اول تا سوم آنها نیز اشخاص مرتبط به بانک محسوب می‌شوند. به علاوه اشخاص حقوقی مربوط به بانک نیز در میان اشخاص مرتبط قرار می‌گیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    گزارش غلط و ناقص است بانک دولتی افراد مرتبط ندارد چون دولتی است مثل کشاورزی اگه بانک‌های دولتی را قید کردید بقیه بانک‌ها کو ؟ ملی ، مسکن و …..

  • ناشناس

    خب با منتشر کردن این آمار فقط قصد دارن حرص مارو دربیارن؟‌ منتشر کردن خالیش که فایده نداره. هیچ گزارشی ندیدم که این امار جایی بررسی بشه و با متخلفانش برخورد بشه