کد مطلب: ۸۸۲۴۷۲

بررسی گزارش تسهیلات دستگاه‌های اجرایی در تابستان ۱۴۰۲:

پرداخت وام بانکی به دستگاه‌های اجرایی ۲ برابر شد/ سازمان تامین اجتماعی ۱۹ همت تسهیلات گرفت

پرداخت وام بانکی به دستگاه‌های اجرایی ۲ برابر شد/ سازمان تامین اجتماعی 19 همت تسهیلات گرفت

بانک‌ها در تابستان امسال حدود 57 هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی وام بانکی داده‌اند که حدودا دو برابر این رقم در بهار بوده است. شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران نیز بیشترین سهم از این مقدار را به خود اختصاص داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی به‌تازگی با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مربوط به تسهیلات و تعهدات پرداختی شبکه بانکی به دستگاه‌های اجرایی در تابستان سال 1402 را افشا کرد. این اقدام که برای دومین بار از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود، پس از آن است که در جزء 4-1 بند «ط» تبصره 16 قانون بودجه سال 1402 مقرر شد که بانک مرکزی با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و داده‌های دریافتی از بانک‌ها، میزان تسهیلات یا تعهدات پرداختی به هر یک از دستگاه‌های اجرایی را در دسترس عموم قرار دهد و به‌صورت فصلی به‌روزرسانی کند.

مطابق داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در تابستان سال جاری 80 دستگاه اجرایی در مجموع 268 فقره وام بانکی دریافت کرده‌اند که ارزش کل این تسهیلات اعطا شده به حدود 57 هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالیست که در بهار امسال، این دستگاه‌ها طی 73 فقره وام، 29 هزار و 770 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده بودند. به عبارت دیگر، میزان تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به دستگاه‌های اجرایی در تابستان، حدود دو برابر بهار بوده است.

کدام دستگاه‌های اجرایی بیشترین وام بانکی را گرفتند؟

کدام دستگاه‌های اجرایی بیشترین وام بانکی را گرفتند؟

بیشترین وام به کدام دستگاه اجرایی رسید؟

بر اساس این گزارش، شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران که بازوی دولت در انجام وظایف تهیه و تامین، خرید، ذخیره‌سازی و توزیع کالاهای اساسی کشور به شمار می‌رود، بیشترین وام بانکی را در سه ماهه دوم سال دریافت کرده‌ و ارزش این تسهیلات به 24 هزار میلیارد تومان رسیده است. شرکت سازمان تامین اجتماعی با دریافت 35 فقره تسهیلات به ارزش 19 هزار و 267 میلیارد تومان به همراه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که چهار هزار میلیارد تومان طی پنج فقره وام دریافت کرده نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

به علاوه صندوق بازنشستگی کشور، شهرداری شیراز، شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و آستان قدس رضوی با تسهیلات به ترتیب دو هزار میلیارد تومان، هزار و 122 میلیارد تومان، 967 میلیارد تومان و 870 میلیارد تومانی، از دیگر دستگاه‌هایی هستند که وام‌های کلان دریافت کرده‌اند.

کمترین میزان وام اعطا شده در این فهرست نیز متعلق به شرکت‌های توزیع نیروی برق دو استان اصفهان و مازندران بوده که هر کدام از آنها یک فقره وام یک میلیارد تومانی گرفته‌اند.

بنیاد مسکن چقدر وام گرفت؟

در میان همه دستگاه‌های اجرایی، یکی از وام‌گیرندگان اصلی از شبکه بانکی شهرداری‌ها هستند. داده‌های بانک مرکزی نیز نشان می‌دهند که 11 شهرداری در مجموع دو هزار و 65 میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌اند که در این میان شهرداری شیراز بیشترین سهم از این مقدار را داراست.

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهند که شرکت‌های توزیع نیروی برق در 26 استان و منطقه که شامل استان‌های بزرگی مثل اصفهان، خراسان رضوی، مازندران و خوزستان نیز می‌شوند در سه ماه دوم سال جاری در مجموع نزدیک به 774 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.