خبر مهم:

کد مطلب: ۸۸۷۱۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

به دنبال هشدار خاندوزی؛ فرزین بر تسهیل پرداخت وام خرد تاکید کرد

به دنبال هشدار خاندوزی؛ فرزین بر تسهیل پرداخت وام خرد تاکید کرد

همین چند روز قبل بود که وزیر اقتصاد درباره پرداخت وام خرد به مشتریان بانکی لب به انتقاد گشود، حالا فرزین نیز از بانک‌ها خواسته در این باره سختگیری نکنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همین هفته قبل بود که احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد نسبت به شرایط پرداخت وام خرد هشدار داده بود، در شرایطی که به نظر می‌رسید باید منتظر صدور دستورالعمل جدید از سوی بانک مرکزی باشیم، حالا امروز محمدرضا فرزین- رئیس کل بانک مرکزی بر تسهیل پرداخت وام‌های خرد به مردم تاکید کرده است.

چند روز قبل، خاندوزی با اشاره به اینکه وام 50 تا 100 میلیون تومانی می‌تواند گره از زندگی مردم باز کند، از بانک مرکزی خواسته بود که درباره سقف وام خرد تغییراتی اعمال کند.

روند بلندمدت و سختگیری بانک‌ها در پرداخت وام، بسیاری از مشتریان را از این موضوع ناراضی کرده است. تا کنون هم دستورالعمل‌ها و هشدارها پاسخگو نبوده و گرهی از مشکلات باز نکرده‌اند.

صدای مشتریان بانکی درآمد

هرچند در روزهای گذشته بانک مرکزی خواستار یک ضامن برای دریافت وام خرد شده بود، اما باز هم مشتریان بانکی نسبت به تخطی‌های بانک‌های ایرانی گلایه‌هایی را مطرح کردند. برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز در این باره نوشتند: «تو رو خدا به بانک‌ها بگین اینقد سخت نگیرند برای ضامن.»، «متاسفانه بانک‌ها برای وام ازدواج دو تا سه ضامن می‌خوان و خیلی‌ها چون نمی‌تونن ضامن جور کنن منصرف میشن.»

مدیران بانکی حرفشان چیست؟

اما جدای از این انتقادات، سال گذشته وقتی دستورالعمل جدید برای تسهیل پرداخت وام خرد از سوی بانک‌ها توسط بانک مرکزی منتشر شد که بانک‌ها را موظف می‌کرد «تسهیلات خرد اعطایی را بر اساس شرایط، امتیاز اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتبار مشتری در قالب قراردادهای متعارف، به مشتری پرداخت کنند و همچنین حداکثر مبلغ تسهیلات ریالی خرد که بانک‌ها می‌توانند به مشتریان خرد بپردازند، معادل ۲۰۰ میلیون تومان قرار داد» مدیران بانکی نیز به مواردی اشاره کردند.

سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در همین باره به تجارت‌نیوز گفته بود که اگر روند افزایش سرمایه بانک‌های قرض‌الحسنه از سوی دولت انجام شود، حجم منابع بانک افزایش یافته و پرداخت تسهیلات هم بیشتر می‌شود.

فرزین: در پرداخت وام خرد سختگیری نشود

حالا رئیس بانک مرکزی ظاهرا به هشدار وزیر اقتصاد پاسخ داده و خواستار تسهیل روند پرداخت وام خرد به مردم شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این مساله که کمترین نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL) مربوط به تسهیلات خرد است، تاکید کرد که با توجه به این مساله، نیازی نیست که در پرداخت تسهیلات خرد به مردم سختگیری صورت بگیرد.

وی در این باره افزود: یکی از مشکلات‌مان در تسهیلات خرد مشکل مراجعه است مراجعه مستمر و به دلیل سختگیری‌هایی هم که ممکن است صورت گیرد افراد ممکن است چندین بار به شعب بانکی برای دریافت تسهیلات خرد مراجعه کنند. اما در شرایطی که ابزارهای نوین و فناوری می‌تواند باعث کاهش مراجعه مردم شود، باید از آن استفاده کرد.

در ادامه باید منتظر اقدامات شبکه بانکی ماند که آیا روند جدیدی برای پرداخت وام اتخاذ می‌کنند یا از آنجایی که تسهیلات تکلیفی در شرایط فعلی فشار زیادی به آنها تحمیل می‌کند، از دستورات جدید سر باز می‌زنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نام

    این بانک ملی چرا امتیازی وام نمیده،،میگه حساب فلان بازکنی بعد اعتبار ۱۲ ماه داشته باشی،،،مگه حساب قبلی چی داره ،،،چند سال هم کار کرده اعتبارش هم بهتره،،فقط می خوان وام ندن

  • ناشناس

    پول دارباشی وام نمیخوای میخای دخترعروس کنی هربانکی می‌روی ازرفتنت پشیمان میشوید بخدااینجو برخورد با مشتری درست نیست

    • عبداله نصرتی

      چرابانکهابه کارمنداندیگرسازمانهامثل کازمندان خودشان وام نمی دهندچرااعتباریک کازمنداموزش وپرورش مثل کارمندان بانک نیست اگراین اعتدال رارعایت میکردندوضامن برای یک ککرمندرسمی نمی خواستند

  • ناشناس

    بانکها تا کارمندان و اقوام و دوست و آشنا و هم محله‌ای هایشان هستند وام به غریبه نمیدهند . کسانیکه حق همگانی را صرف سلیقه‌های شخصی خود میکنند اگر قیامتی در کار بود پشیمان می‌شوند اگر هم نبود که مفت چنگ‌شان.

  • ناشناس

    لطفاً به جای ضامن حقوق فرد رو در نظر بگیرید.مگر حقوق را خود دولت نمی‌دهد..خب حقوق رو قبول داشته باشه..و معدل حساب رو حذف کنید.خب اگه آدم پول داشته باشه دیگه وام برای چشه.

    • ناشناس

      ۵۰۰ تومن وام خرید خانه رفتم .با سند نمیدن .آنقدر سنک پرانی میکنن .گرفتار این بانک ها شدیم

  • ناشناس

    مملکت دستوری شده،رییس جمهور دستور میده،خاندوزی دستور میده،ولی کی به دستوراتشون عمل میکنه؟خدایی فقط می‌خوان وام ندن و بگن ما یه حرفی زدیم،ما ۹ماهه تو صف وام فرزندآوری بانک تجارت بهبهان هستیم ولی هنوز تعیین شعبه نشدیم،تا الان صدبار برا خود شما نوشتم ک تعیین شعبه نشدیم،ولی اصلا پیام منو نداشتین،شما هم به فکر مردم نیستین یه پیگیری نمیکنید

  • ناشناس

    سلام ما در هر بانکی می رویم که وام نمی دهند هیچ کدامتان فکر مردم نیستید فقط فکر جیب خودتان هستید

  • ناشناس

    مزخرفه واسه بیست میلیون ضامن بازاری میخواد اونم باید یه سند خونه یا زمین به نامش باشه وام کلان رو راحت تر از وام خرد میدن چون خودشون درصد برمیدارن با این حرفا فقط سر مردم رو کلاه میزارن 23درصد سود میگیرن

  • ناشناس

    ما به چه مرجعی رجوع کنیم .واسه وام .خدا یا خودت کمکمان کن .

  • امید

    چرا بانک صادرات وام های ازدواج پرداخت نمیکنه الان ۳ماه شده تورا خدا پیگیری کنید

  • صادق

    اصلا به فکر مردم وجوانان نیستید. من سه ماهه مدارک و ضامن برای وام ازدواج بردم بانک صادرات جهرم. میگن بودجه نداریم. پس چی شد دستور رییسی.