کد مطلب: ۸۹۰۲۸۱

بررسی سالنامه آماری صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱:

مقایسه شاخص‌های بیمه‌ای ایران و جهان/ پیشتازی فلسطین در میان کشورهای منطقه

مقایسه شاخص‌های بیمه‌ای ایران و جهان/ پیشتازی فلسطین در میان کشورهای منطقه

سالنامه آماری صنعت بیمه در سال 1401 شاخص‌های بیمه‌ای ایران و کشورهای جهان در ۱۰ سال اخیر را مقایسه کرده است. آمار مجموع و سرانه حق بیمه تولیدی و همچنین ضریب نفوذ بیمه، شاخص‌های بررسی شده در این گزارش هستند که از پیشتازی صنعت بیمه فلسطین در میان کشورهای منطقه حکایت دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت بیمه مرکزی چندی پیش طبق روال سال‌های گذشته، نسخه الکترونیکی سالنامه آماری صنعت بیمه در سال 1401 را منتشر کرد و نسخه چاپی این سالنامه نیز به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد. این سالنامه آماری که در قالب 6 فصل و هشت پیوست تهیه شده، حاصل جمع‌آوری اطلاعات لازم از فعالیت کلیه مؤسسات بیمه و فعالان این صنعت است، به عنوان مرجع رسمی اطلاعات بازار بیمه محسوب می‌شود و مجموعه‌ای از اطلاعات، جداول آماری، نمودارها و آمار توصیفی - تحلیلی در زمینه عملکرد صنعت بیمه کشور را در بر دارد.

تجارت‌نیوز طی چند گزارش به بررسی این سالنامه آماری می‌پردازد که در ادامه، بخشی از فصل اول آن یعنی مقایسه شاخص‌های بیمه‌ای ایران و کشورهای جهان در ۱۰ سال اخیر را می‌خوانید.

ایران در رتبه 57 ضریب نفوذ بیمه

یکی از شاخص‌های مقایسه وضعیت بازار بیمه ایران با جهان در گزارش بیمه مرکزی، میزان ضریب نفوذ صنعت بیمه در طول سال‌های اخیر است. ضریب نفوذ صنعت بیمه از شاخص‌های مهم عملکرد این صنعت به شمار می‌رود و نشان می‌دهد که چه سهمی از تولید ناخالص داخلی صرف پرداخت بیمه می‌شود.

بر این اساس، ضریب نفوذ صنعت بیمه ایران در سال 2022 برابر با 1.8 درصد بوده که ایران را در رتبه 57 جهان قرار داده است. همچنین در میان کشورهای منطقه چشم‌انداز، تنها کشورهای فلسطین (4.2 درصد)، قبرس (3.8 درصد) و امارات (2.6 درصد) ضریب نفوذ بالاتری از ایران دارند. در بین کشورهای پیشرفته نیز آمریکا با ضریب نفوذ 11.6 درصدی در رده پنجم جای گرفته است.

نمودار زیر رتبه‌بندی ایران و دیگر کشورهای منطقه چشم‌انداز در زمینه ضریب نفوذ بیمه در بازه زمانی سال‌های 2013 تا 2022 را نشان می‌دهد.

رتبه ضریب نفوذ

مجموع حق بیمه‌های ایران به 5.94 میلیارد دلار رسید

بخش دیگری از این گزارش به مجموع حق بیمه تولیدی صنعت بیمه ایران در مقایسه با دیگر کشورها پرداخته است. منظور از حق بیمه تولیدی نیز مبالغ بیمه‌نامه‌هایی است که طی دوره گزارش توسط موسسات بیمه صادر شده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که آمار کل حق بیمه‌های تولیدی در ایران از رقم 6.45 میلیارد دلاری در سال 2013 به 5.94 میلیارد دلار در سال 2022 کاهش یافته است. به این ترتیب رتبه ایران در جهان از این نظر در طول این 10 سال از 42 به 47 افول کرده است.

این در حالیست که در میان کشورهای منطقه چشم‌انداز، فلسطین با مجموع حق بیمه 21.9 میلیارد دلاری و حضور در جایگاه 29 جهان در سال 2022 از این لحاظ رکورددار است وکمترین میزان به کشور قبرس که در این سال حدود 1.1 حق بیمه تولیدی داشته اختصاص یافته است.

در میان کشورهای پیشرفته نیز آمریکا با حق بیمه تولیدی در حدود سه هزار میلیارد دلاری در رده نخست قرار دارد و کشورهای چین، انگلستان، ژاپن و فرانسه نیز در رده‌های بعد جای گرفته‌اند.

پیشتازی فلسطین در حق بیمه سرانه

با توجه به تفاوت‌های جمعیتی در کشورها، بهتر است که حق بیمه‌های سرانه آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم که حاصل تقسیم حق بیمه تولیدی صنعت بیمه بر جمعیت هر کشور است. بر این اساس، هر ایرانی در سال 2022 معادل 70 دلار حق بیمه پرداخت کرده که این رقم، ایران را در جایگاه هفتاد و هفتم رتبه‌بندی سرانه حق بیمه تولیدی جهان قرار می‌دهد.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که حق بیمه سرانه ایران که در سال 2020 معادل 229 دلار بوده در سال 2021 به کاهشی شدید مواجه شده و 59 دلار رسیده است. بیمه مرکزی نیز در گزارش خود علت این موضوع را تغییر در نرخ برابری ارز عنوان کرده است.

در بین کشورهای منطقه، فلسطین از این لحاظ نیز پیشتاز است و حق بیمه سرانه در این کشور در سال میلادی گذشته معادل دو هزار و 430 دلار بوده است. بررسی وضعیت حق بیمه سرانه در میان کشورهای پیشرفته نیز نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها با پرداخت سالانه هشت هزار و 885 دلار حق بیمه، در رتبه سوم جهان قرار دارند.

گراف زیر روند تغییرات حق بیمه سرانه ایران و برخی از کشورهای منطقه را از سال 2013 تا 2022 نمایش می‌دهد.

حق بیمه سرانه

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.